Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2022-08-16, 08:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leonidnk
Bravo! Vilken modig arbetsgivare.
Jag är övertygad om, att din arbetsgivarna sparkade alla som stödde USA:s invasion av Irak 2003. Invasionen var och är mycket värre än Ukraina-Ryssland konflikten hittills – ca. 1,2 miljoner civila dödades i Irak av USA och deras allierade.

Det är ca. 15 väpnade konflikter i världen idag. Ett gediget jobb för din arbetsgivare att bestämma vilken sida av konflikten ska stödjas och vilka medarbetare stödjer fel land och ska avskedas.
https://www.dagensarena.se/opinion/invasionen-av-irak-blev-en-katastrof/

Skillnaden är att Ryssland har använt en aggressiv retorik mot Sverige vilket inte USA har gjort och således finns det en potentiell fara från Ryssland.
Citera
2022-08-16, 12:43
Citat:
Får jag fråga en äkta expert?
Ut ur https://www.expressen.se/nyheter/polis-utreds-hade-putin--som-skarmslackare/ och https://www.nwt.se/2022/03/17/varmlandsk-polis-utreds-for-stod-till-putins-krig/:
”Flera kollegor ser henne som en säkerhetsrisk”;
”I sin roll som gränspolis har poliskvinnan tillgång till en rad system med känslig information”;
”… att de ansåg kollegans pro-ryska åsikter oacceptabla, särskilt med tanke på dennes roll inom gränspolisen där hen kommer i kontakt med personer som flytt från Putin”;
”En utredning har inletts”; –
– Med andra ord, poliskvinnan anses som en spion, Putins hemliga agent. Då bör det vara en rätt så seriös utredning. En infiltratör mitt i polismyndigheten är ett mycket stort bekymmer och man borde koppla Säpo i tidigast möjliga skede. Utredningen måste ske under största möjliga säkerhet för att inte skrämma mullvaden av, och noggrant dokumentera allt hennes underjordisk verksamhet.

I verkligheten har vi två eller fler poliskvinnans kollegor som kontaktar Expressen (sedan NWT) och förråder hemligheter angående en infiltratör mitt i polismyndigheten. Oavsedd vad driver hennes kollegor att skvallra, begår de ett allvarligt tjänstefel eller, kanske, rentav ett brott. Kollegorna hindrade en viktig utredning och skadade Rikets säkerhet ordentligt.

Därför, dessa poliskvinnans kollegor skulle hållas ansvarig för ett tjänstefel/brott, oavsett om poliskvinnan är en bevisad infiltratör, eller för ett förtal, om poliskvinnan inte sysslar med spioneriet. Tertium поп datur!
Resonerar jag korrekt?
Tackar på förhand.

Hej,

Jag ska försöka reda ut dina frågeställningar trots din knaggliga svenska:

Du har helt rätt i att en säkerhetsrisk bör utredas av Säkerhetspolisen men det är alltid den inhemska säkerhetsskyddschefen som avgör det.

Hur Säkerhetspolisen eller myndighetens egna säkerhetsavdelning väljer att utreda säkerhetsrisken är upp till dem.

Att prata med media om säkerhetsrisker kan mycket väl handla om att släppa sekretessmarkerat material, i just det här fallet tvekar jag dock på att så var fallet då kvinnan tydligen jobbar kvar. Nu jobbar jag inte på HR men en gissning är att det dock kan räknas som något slags mobbning om kvinnan nu är kvar på sin post och polisens säk inte har något emot att hon är det.

Definitivt ska man inte prata med media om så här känsliga ämnen men polismyndigheten är så vanskött (jag jobbade som polis i 8 år så jag vet) så det kan mycket väl vara av ren desperation de gick till media då deras egna chefvinte bryr sig.

Tror det tillsist blir en fråga för HR och Pan medan Säk gott sover vidare.
Senast redigerad av priz 2022-08-16 kl. 12:45.
Citera
2022-08-16, 23:21
Medlem
leonidnks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Tror det tillsist blir en fråga för HR och Pan medan Säk gott sover vidare.
Ut ur https://www.polisforbundet.se/rad-och-stod/personalansvarsnamnden-pan/:
"Händelser som PAN utreder:
Vådaskjutning.
Glömt vapnet.
Dataintrång.
Misshandel.
Visat polislegitimation på krogen.
Snatteri.
Om en polisstudent ska få fortsätta sin utbildning eller få en varning."

Ingenting on Putin, Erdogan eller Xi Jinping.
Citera
2022-08-16, 23:52
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
fast Putin är demokratiskt vald, Zelensky är inte det, han tog makten genom en kupp, arrestera journalister gör även USA, vi är inte i krig med Ryssland varför ska en svensk polis avkrävas ställningstagande?

Är dum i huvet eller? Zelensky vann med stor majoritet mot Poroshenko. Val av putler riggas varje gång med påhittat stort valdeltagande.
Citera
2022-08-16, 23:56
Medlem
KillPus avatar
Helt rätt att göra "putinvänner" arbetslösa. Som tur inga såna på min arbetsplats. Annars skulle jag bidra starkt för att sådan svin fick sluta!
Citera
2022-08-17, 08:43
Medlem
LojtnantWerners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KillPu
Är dum i huvet eller? Zelensky vann med stor majoritet mot Poroshenko. Val av putler riggas varje gång med påhittat stort valdeltagande.
Du ska hålla käften om valfusk när det gäller Ukraina/Ryssland, sitter du på några valhemligheter här? du låter som en valfri demokrat i USA som vet vilka som röstat och inte röstat, valet var inte så självklart alls, men du sitter väl med facit i hand? om inte ska du vara tyst, ett land som varit med om en revolt är per definition inte ett riktigt land.
Citera
2022-08-17, 08:50
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LojtnantWerner
Du ska hålla käften om valfusk när det gäller Ukraina/Ryssland, sitter du på några valhemligheter här? du låter som en valfri demokrat i USA som vet vilka som röstat och inte röstat, valet var inte så självklart alls, men du sitter väl med facit i hand? om inte ska du vara tyst, ett land som varit med om en revolt är per definition inte ett riktigt land.

Ja, jag sitter på info. Senaste 2 presidentval i Ukraina (Europas största land) var demokratiska. Du får gärna kolla själv hur presidentvalet i asiatiska Mordor brukar gå till. I Tjetjenien var valdeltagandet typ 98 % och 99 % för putler.
Citera
2022-08-25, 17:42
Medlem
leonidnks avatar
Den värmländska polisen anklagades för att vara en säkerhetsrisk efter att ha uttryckt pro-ryska åsikter.
Men nu har utredningen mot polisen lagts ner efter att en åklagare konstaterat att det inte går att styrka misstankarna.

Den värmländska gränspolisen var på tjänsteuppdrag i Dalarna i slutet av februari, några dagar efter att kriget i Ukraina inletts.

Där genomförde gränspolisen en arbetsplatskontroll, och när det visade sig att tre av personerna var ukrainska medborgare passade de på att fråga om de kunde söka asyl i Sverige.

Den värmländska polisen förklarade då att det enbart skulle innebära att de skulle skickas till Litauen, eftersom det var där de fått sin tillfälliga visering för EU och att Dublinförordning slår fast att asylansökningar ska göras i det EU-land man först kommer till.

Brev till chefen
En dryg vecka senare ska polisen och dennes arbetskamrater suttit i fikarummet i polishuset i Karlstad och talat om det pågående kriget i Ukraina. Kollegorna reagerade då på att den värmländska polisen uttryckte stöd för den ryske presidenten Vladimir Putin, vilket NWT rapporterat om tidigare.

Värmländsk polis utreds för stöd till Putins krig
Det ledde till att kollegorna skrev ett brev till sin chef där de förklarade att de inte hade förtroende för sin kollega. I samband med detta anmäldes även den tidigare händelsen i Sälen som ett misstänkt tjänstefel, med hänvisning till att den värmländska polisen inte instruerat de tre ukrainska medborgarna att kontakta Migrationsverket.

Men efter en flera månader lång utredning av ärendet - där polisen även spårat upp de tre ukrainarna och förhört dem - har åklagare Åsa Ideström vid särskilda åklagarkammaren nu lagt ner utredningen.

”Går inte bevisa”
Anledningen är att det inte går att styrka brott.

”På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt”, skriver Åsa Ideström i beslutet.

Hon fortsätter:

”Även om anställda inom Polismyndigheten ska vara lyhörda för vad som kan uppfattas som en ansökan om asyl, går det inte att styrka att de berörda personerna har uttalat sig på ett sådant sätt att den misstänkte borde ha kontaktat Migrationsverket.”

NWT har sökt den värmländska polisen, som fortfarande är sjukskriven från sitt jobb på grund av de anklagelser som nu avskrivits.

https://www.nwt.se/2022/08/25/varmlandsk-polis-uttryckte-putinvanliga-asikter-gjorde-inget-fel/
Citera
2022-10-02, 00:04
Medlem
KillPus avatar
Citat:
Den värmländska polisen anklagades för att vara en säkerhetsrisk efter att ha uttryckt pro-ryska åsikter.
Men nu har utredningen mot polisen lagts ner efter att en åklagare konstaterat att det inte går att styrka misstankarna.

Den värmländska gränspolisen var på tjänsteuppdrag i Dalarna i slutet av februari, några dagar efter att kriget i Ukraina inletts.

Där genomförde gränspolisen en arbetsplatskontroll, och när det visade sig att tre av personerna var ukrainska medborgare passade de på att fråga om de kunde söka asyl i Sverige.

Den värmländska polisen förklarade då att det enbart skulle innebära att de skulle skickas till Litauen, eftersom det var där de fått sin tillfälliga visering för EU och att Dublinförordning slår fast att asylansökningar ska göras i det EU-land man först kommer till.

Brev till chefen
En dryg vecka senare ska polisen och dennes arbetskamrater suttit i fikarummet i polishuset i Karlstad och talat om det pågående kriget i Ukraina. Kollegorna reagerade då på att den värmländska polisen uttryckte stöd för den ryske presidenten Vladimir Putin, vilket NWT rapporterat om tidigare.

Värmländsk polis utreds för stöd till Putins krig
Det ledde till att kollegorna skrev ett brev till sin chef där de förklarade att de inte hade förtroende för sin kollega. I samband med detta anmäldes även den tidigare händelsen i Sälen som ett misstänkt tjänstefel, med hänvisning till att den värmländska polisen inte instruerat de tre ukrainska medborgarna att kontakta Migrationsverket.

Men efter en flera månader lång utredning av ärendet - där polisen även spårat upp de tre ukrainarna och förhört dem - har åklagare Åsa Ideström vid särskilda åklagarkammaren nu lagt ner utredningen.

”Går inte bevisa”
Anledningen är att det inte går att styrka brott.

”På det utredningsmaterial som nu föreligger går det inte att bevisa att den eller de som varit misstänkta har gjort sig skyldiga till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt”, skriver Åsa Ideström i beslutet.

Hon fortsätter:

”Även om anställda inom Polismyndigheten ska vara lyhörda för vad som kan uppfattas som en ansökan om asyl, går det inte att styrka att de berörda personerna har uttalat sig på ett sådant sätt att den misstänkte borde ha kontaktat Migrationsverket.”

NWT har sökt den värmländska polisen, som fortfarande är sjukskriven från sitt jobb på grund av de anklagelser som nu avskrivits.

https://www.nwt.se/2022/08/25/varmlandsk-polis-uttryckte-putinvanliga-asikter-gjorde-inget-fel/

Det är starkt att du försvarar frugan, Leonid K****n. Men ni, putinvänner, bör lämna Sverige. Tycker jag. Och det var rätt av SD att ge dig kicken. Hoppas att polisen gör samma med frugan. Åk hem.
Citera
2022-10-17, 23:02
Medlem
Så här är dets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Har du missat att det finns nu i alla trodar hundratals konton, registrerade under september 2021 - mars 2022, som springer ryssens ärenden?

Jag har inte missat dessa putindyrkare men de är faktiskt svenska vänstermuppar som vill piska upp lite stämning. Det är ju svårt att diskutera ”rysk desinformation” om det inte existerar. Jag har även lyckats identifiera en organisation som dessa patrask är medlemmar i. Helt enkelt förvirrade svennebananer som saknar kunskap om Ryssland och har för mycket fritid. Stödet för Putin är lyckligtvis lågt både i Sverige och Ryssland.

Vad som däremot bekymrar mig om klimatet i Sverige är att alla dumfånar tror att Ryssland blir fredligt och västvänligt om bara Putin försvinner. Putin för inte krig ensam och han är inte den enda personen i Kreml som hatar väst även om vi gärna vill tro det. När Putin försvinner blir det antingen värre, eller något lugnare men Ryssland kommer inte att demokratiseras. Det finns även krafter i Ryssland som anser att Putin är för liberal och mesig mot Europa även om dessa falanger är ganska små.
Citera
2025-12-13, 20:31
Medlem
Länge sedan någon skrev något om detta par. Efter att K*zmin blivit utesluten ur SD pga. rysslandsvänliga uttal har de flyttat till Emmaboda. Oklart varför. Han torde vara pensionär men är hon fortfarande polis?

Oavsett är deras socialamedieflöden fulla av putinvänliga och antiväst-/antisverige publiceringar.

Hon promotar bland annat "Fredsalliansen", vilket i princip är en sammanslutning med direkta kopplingar till Ryssland och flertalet putinvänliga. Han trummar på om att väst är nazister osv.

För övrigt en riktigt praktskandal att hon kunde nästla sig in den svenska polisen. Sedan var hennes karriär där knappast lysande ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in