Flashback bygger pepparkakshus!
2022-03-17, 02:08
Moderator
Parongatans avatar
Kan den misstänkte vara den före detta längdskidåkerskan Antonina Ordina? Observera att det endast är spekulationer i nuläget.

Citat:
Anklagelserna mot poliskvinnan som blev svensk medborgare på 90-talet har skakat om polishuset i staden där hon bor.

Kvinnan och hennes make flyttade hit tillsammans. Hon utbildade sig till polis i Sverige och är numera verksam som gränspolis.

Det är i den senare rollen som hennes lojalitet nu ifrågasätts.

Flera kollegor ser henne som en säkerhetsrisk.

– Det är flera som inte vill jobba med henne längre. Det har varit konstiga uttalanden om att Ryssland inte krigar i Ukraina. Var har hon sin lojalitet? Det kan man fundera kring, säger en polis till Expressen.

Poliskvinnan och maken gör frekvent resor till det forna hemlandet Ryssland. De uttalade sympatierna för Putin och den ryska regimen har skapat en stark osäkerhet hos kollegorna.

Citat:
I polishuset bubblar nu en ilska över vad man anser är en smärre skandal, som riskerar att bli en förtroendeskada för polisen.

– Vi vill inte att hon sätter sin fot här, säger en polis.

Expressen har sökt chefen för gränspolisen i regionen som avböjer att kommentera enskilda ärenden. Frågor hänvisas till polisens kommunikationsavdelning.

Expressen söker regionpolischefen.

Rysksvensk kvinnlig polis utreds som en säkerhetsrisk
Citera
2022-03-17, 02:11
Medlem
Niggwards avatar
(FB) Gränspolis hade Putin som skärmsläckare. Antonina Ordina?
Citera
2022-03-17, 03:41
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
(FB) Gränspolis hade Putin som skärmsläckare. Antonina Ordina?

Den tråden placerades i kändisskvaller. Den andra tråden placerades i Aktuella brott och kriminalitet för att använda en skärmsläckare på Putin ej är olagligt. Båda dessa trådar papperskorgades på riktiga grunder.

Den här tråden är helt rätt placerad och utformad. Min trådstart behandlar det faktum att en statligt polisanställd individ - med polisutbildning - utreds internt av sin arbetsgivare för att hon misstänks vara en säkerhetsrisk i sitt arbete som svensk gränspolis.

Och att hennes arbetskamrater går såpass långt att de uttrycker att de inte vill se henne på arbetsplatsen.

Något som i allra högsta grad faller under missförhållanden i offentlig verksamhet - Polisen.

Nu vidare till trådens ämne. Vad vet vi mer om den kvinnlige Putinvänlige polisanställde medarbetaren?
Citera
2022-03-17, 03:46
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Den tråden placerades i kändisskvaller. Den andra tråden placerades i Aktuella brott och kriminalitet för att använda en skärmsläckare på Putin ej är olagligt. Båda dessa trådar papperskorgades på riktiga grunder.

Den här tråden är helt rätt placerad och utformad. Min trådstart behandlar det faktum att en statligt polisanställd individ - med polisutbildning - utreds internt av sin arbetsgivare för att hon misstänks vara en säkerhetsrisk i sitt arbete som svensk gränspolis.

Och att hennes arbetskamrater går såpass långt att de uttrycker att de inte vill se henne på arbetsplatsen.

Något som i allra högsta grad faller under missförhållanden i offentlig verksamhet - Polisen.

Nu vidare till trådens ämne. Vad vet vi mer om den kvinnlige Putinvänlige polisanställde medarbetaren?

Då fortsätter vi här då. Kommer jag lägga in det som jag tidigare skrev då det hörde till ämnet.

Själva skärmsläckaren är inte något problem med.

Men är man gränspolis och sympatiserar med Putin och förnekar kriget så är det en stor röd flagg. Hon har dessutom tillgång till system med känslig information och kan hjälpa spioner över gränsen.

Det är bra att hon utreds och ifall det bara var skärmsläckaren så låter man henne va sen hoppas jag. Det handlar om potentiellt hot mot rikets säkerhet. Klart det måste kontrolleras.

Hon har även åkt fram och tillbaka till Ryssland Lägg ihop det med egna intervjuer osv

Vi kommer få höra mycket om det här. Kommer säkerligen komma fram att hon spionerat åt Ryssland och släppt in folk i landet. Vänta bara
Senast redigerad av Niggward 2022-03-17 kl. 03:48.
Citera
2022-03-17, 03:52
Moderator
Parongatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Då fortsätter vi här då. Kommer jag lägga in det som jag tidigare skrev då det hörde till ämnet.

Själva skärmsläckaren är inte något problem med.

Men är man gränspolis och sympatiserar med Putin och förnekar kriget så är det en stor röd flagg. Hon har dessutom tillgång till system med känslig information och kan hjälpa spioner över gränsen.

Det är bra att hon utreds och ifall det bara var skärmsläckaren så låter man henne va sen hoppas jag. Det handlar om potentiellt hot mot rikets säkerhet. Klart det måste kontrolleras.

Hon har även åkt fram och tillbaka till Ryssland Lägg ihop det med egna intervjuer osv

Vi kommer få höra mycket om det här. Kommer säkerligen komma fram att hon spionerat åt Ryssland och släppt in folk i landet. Vänta bara

Precis. Skärmsläckaren är inte det stora problemet, utan att hennes kollegor i flera olika aspekter underkänner henne som lämplig som kollega. De litar helt enkelt inte på henne längre. Och till synes med goda skäl.

Bland annat märkliga samtal med "kunderna" på ryska, så att ingen av hennes kollegor på plats förstår ett enda ord. Men också märkliga beslut och säkert en del annat.

Att hon uttalar sig positivt om Putin är nog bara en del av allt hennes kollegor har samlat på sig om henne fram till idag.

Skärmsläckaren var en petitess i det stora hela. Lägg gärna ut det du tidigare postat i de andra trådarna - om det är relevant för den här tråden (så att du inte får problem med moderatorerna för OT).

Vi kommer absolut att få höra mer om den här saken.
Citera
2022-03-17, 03:56
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parongatan
Precis. Skärmsläckaren är inte det stora problemet, utan att hennes kollegor i flera olika aspekter underkänner henne som lämplig som kollega. De litar helt enkelt inte på henne längre. Och till synes med goda skäl.

Bland annat märkliga samtal med "kunderna" på ryska, så att ingen av hennes kollegor på plats förstår ett enda ord. Men också märkliga beslut och säkert en del annat.

Att hon uttalar sig positivt om Putin är nog bara en del av allt hennes kollegor har samlat på sig om henne fram till idag.

Skärmsläckaren var en petitess i det stora hela. Lägg gärna ut det du tidigare postat i de andra trådarna - om det är relevant för den här tråden (så att du inte får problem med moderatorerna för OT).

Vi kommer absolut att få höra mer om den här saken.

Hela grejen luktar riktigt illa. Riktig skandal ifall det kommer ut att hon samarbetat med Ryssland. Allting tillsammans får en att verkligen tro och luta åt det hållet. Lär komma mer uppdateringar under veckan här.

Eller så behöver vi avvakta flera veckor efter utredningen är klar. Kommer inte bli vackert.
Citera
2022-03-17, 04:43
Medlem
Christopher.s avatar
Kan man gå i bögparader så kan man gilla Putin också. Är dock av åsikten att myndighetspersoner ska vara diskreta i vad de har för åsikter och särskilt i sociala media och politiska manifestationer.
Citera
2022-03-17, 06:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Kan man gå i bögparader så kan man gilla Putin också. Är dock av åsikten att myndighetspersoner ska vara diskreta i vad de har för åsikter och särskilt i sociala media och politiska manifestationer.

Bögeri handlar om frihet. Ogillar du frihet? Du är även fri att inte böga, vilket du verkar ha missat.

Men ogillar du frihet förstår jag att du gillar Putin. Men varför då inte flytta till Ryssland?

Jag undrar hur många ryssar i Sverige som är Putin lojala. Dessa är direkta säkerhets hot mot svenska folket och demokratiska värderingar, och de är lojala mot diktatorn Putin. Dessa borde enligt mig utvisas och fråntas medborgarskap. De får söka sig till Sibirien.
Citera
2022-03-17, 06:22
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Är hon nu avstängd från tjänstgöring under utredning?
Citera
2022-03-17, 06:25
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Bögeri handlar om frihet. Ogillar du frihet? Du är även fri att inte böga, vilket du verkar ha missat.

Men ogillar du frihet förstår jag att du gillar Putin. Men varför då inte flytta till Ryssland?

Jag undrar hur många ryssar i Sverige som är Putin lojala. Dessa är direkta säkerhets hot mot svenska folket och demokratiska värderingar, och de är lojala mot diktatorn Putin. Dessa borde enligt mig utvisas och fråntas medborgarskap. De får söka sig till Sibirien.
Alternativt internering på obestämd framtid. Vi kan inte ha rysstroll som ränner omkring och samlar info de golar till putin.
Citera
2022-03-17, 06:46
Medlem
stilichos avatar
Känns ganska harmlöst. Det torde ha kommit rätt många invandrare de senaste decennierna med tveksamma lojaliteter. Men då i islamistisk riktning. Ett liberalt samhälle ger även friheten att inte vara liberal och en gränspolis kan knappast sägas vara någon betydande säkerhetsrisk.
Citera
2022-03-17, 13:14
Medlem
citymormors avatar
Ujujuj

The current thing är ju att hata Ryssen, alltså att starkt ogilla ett folk från ett visst land. Gör man inte det så är man nazist.

Mycket märklig logik.

Hon får väl gilla vem fan hon vill, vi har ju landet fullt med juggar som älskar massmördare, muslimer som älskar pedofiler och pedofiler som vill att alla skall byta kön. Liberalt och härligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in