2023-08-18, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdf4
Ja, han är en landsförrädare och ja, svenska folket dumma i huvudet totalt. Hade inte svenskarna varit så förbannat dumma så hade dom aldrig låtit sig luras om och om igen.

Ja. Tack för stöd. Känns som man är helt ensam om åsikterna av Ingves ibland.
Kan inte tänka på det, för då säger jag något dumt igen :/. Men står för det jag sagt.
Citera
2023-08-18, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nudas.veritas
Räntenivåerna kommer att ha blygsam inverkan på en inflation som inte drivs av en stark ekonomisk konjunktur.
Högre räntor sänker inflationen oavsett vad som orsakat den.

Vi har väldigt låg arbetslöshet idag så vi har högkonjunktur. Förändringar i reell BNP är ett kasst mått på konjunkturen.
Citera
2023-08-18, 21:41
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av King Devil
Ja. Tack för stöd. Känns som man är helt ensam om åsikterna av Ingves ibland.
Kan inte tänka på det, för då säger jag något dumt igen :/. Men står för det jag sagt.

Lol. Kika på inflationskurvan och kika på hur nära 2% RB har legat. Vet inte om det är jag som börjar bli gammal men känner att FB numera består av ryska agenter och failade svenskar.
Citera
2023-08-18, 21:43
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av vinpetrol

Vi har väldigt låg arbetslöshet idag så vi har högkonjunktur. Förändringar i reell BNP är ett kasst mått på konjunkturen.

Hur menar du att högre räntor inte kommer att leta sig in i priserna som konsumenterna möter? Tror du att företagen bara tuggar i sig räntekostnaderna?
Citera
2023-08-18, 21:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Sänk räntan istället drastiskt.
Dessa idiotiska höjningar triggar en finanskris som lurar bakom hörnet helt i onödan.
Börsen går ner. Sverige blir inte intressant att investera i pga höga räntor. Se på aktiemarknaden vad sunkigt det får på grund av dessa förbannade höjningar.

Nej då, det här blir bra. Gärna höja mer. Ett stålbad är vad som behövs.
Citera
2023-08-18, 21:50
Medlem
Kosmos.s avatar
Denna höjning kommer driva på en svår lågkonjunktur med många livstidsskuldsatta bostadsägare, som på 90-talet. Oh well.... kunde förhindrats tidigare men folk lär aldrig av historien
Citera
2023-08-18, 22:16
Medlem
nudas.veritass avatar
Citat:

Förvisso sant på ett sätt, lite som när farsan sa ”ner kommer man alltid” när man råkat klättra högre upp i trädet än man vågade klättra ner som barn.

Inflationen idag påverkas i högre grad av omvärldsfaktorer än styrräntan. Det gjorde att RB under flera år sänkte räntan in absurdum med knapp effekt på inflationen, och det gör att de måste höja ad nauseum om de ska ha chans att sänka den. Vid det laget står många hushåll på bar backe med miljonskulder kvar, en byggindustri i spillror och konkurser över hela brädet i sektorer beroende av privatkonsumtion. Kanske onödigt att påpeka, men ett sånt scenario kommer inte att stärka kronans värde.

Kanske onödigt alarmistiskt, inflationen kommer att sjunka tillbaka innan det går så långt, men inte tack vare RB:s eventuella räntehöjningar utan återigen pga omvärldsfaktorer.

Citat:

Det där är riktigt konstigt faktiskt, att det inte är större avtryck i arbetslöshetssiffrorna. Jag har ingen förklaring. Konkurserna tickar ju på rätt bra:
https://www.creditsafe.com/se/sv/blog/konkurser/konkursstatistik.html
Citera
2023-08-18, 22:23
Medlem
Finns inget som säger räntan kommer höjas.
Citera
2023-08-19, 00:45
Medlem
En sak som jag inte fattar (eller så är debatten dummare än jag tror).

Inflationen var låg nästan hela 2021 (upp till 3,5 de sista månaderna).
Den gick upp tokmycket 2022 som jämfördes med 2021. Började plana ut någonstans i augusti 2022.
Därefter verkar prisutvecklingen varit rätt stabila förutom räntekostnader givetvis.

Finns det någon anledning till att man inte kan anta att inflationen borde sjunka drastiskt de närmaste månaderna när man börjar jämföra med toppen 2022?
Citera
2023-08-19, 12:54
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Räntorna kommer att höjas 2-3 gånger i höst. Med 9% inflation så kommer räntorna att hamna omkring den nivån kring 2024, om inflationen finns kvar då. Den sjunker nu brant i USA och Kina pga begynnande recession när företag måste sänka sina priser för att behålla sina kunder = deflation.

Goda nyheter är att jag redan nu har 3.5% i ränta på mitt avanza-sparkonto. Detta kommer att ticka upp till 5% före jul och sedan uppåt. Jag har nog inte haft ränta på cash de senaste 12-14 åren.

Med ränta på över 5% på sparkontot behöver man inte längre äga aktier.

Håller med, nu behöver man inte jaga aktier och fonder. Äntligen ränta på sparpengarna.
Citera
2023-08-19, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Håller med, nu behöver man inte jaga aktier och fonder. Äntligen ränta på sparpengarna.
Och vad blir den reala räntan? Vad blir den efter skatt?
Citera
2023-08-19, 14:17
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Dessbättre lär vi se en ny räntehöjning i september!

Diskussionsunderlag: Jag tycker det är bra, vad tycker ni?

https://www.dn.se/ekonomi/experterna-overens-rantan-hojs-i-september/

(Ber om ursäkt för betallänk men tar inget ansvar för att ni är fattiglappar som inte har råd att prenumerera på DN.)

Räntan som är nu är mer en normal ränta. Dom som tycker räntan är hög är väl dom som hela tiden endast har varit med när räntan har varit låg.
Själv berörs jag inte alls av stigande räntor då jag löste in bolån för att slippa vara slav åt banken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in