2023-05-13, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av It1965g
När tror ni sänkning sker?

Sänkningar kommer göras i mitten av 2024. Det kommer bli en till höjning på 25/50 punkter, och i höst kommer effekterna av räntehöjningarna synas ordentligt, då mångas lån löper ut. Efter höjningen nu i Juni, eller September/Oktober, kommer Riksbanken avvakta, för man kommer se effekterna i höst.
Citera
2023-05-13, 23:32
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av It1965g
När tror ni sänkning sker?

Många bedömde att inflationen skulle falla snabbt efter sommaren. Återstår att se vad det blir utav det. Elen kostar 0.18 ÖRE! imorgon så den bidrar inte till ökad inflation framöver.
Citera
2023-05-13, 23:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Spekulationer kort och gott.
Ränta upp eller ej, hur mycket.

Sluta oroa er och gå ut i solen

För om 200 år kommer knappast någon nämna år 2023 någonsin igen, ni pratar väl aldrig om år 1823 på kompisträffarna, med skolhämtningar, på krogen, med eran psykiatriker

Tänker du liknande om du bryter foten?

"Äh vafan, skiter i att gipsa/söka läkarvård, om 100 år är ju foten borta/rutten i graven ändå!"
Citera
2023-05-13, 23:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ChiefenKing
Många bedömde att inflationen skulle falla snabbt efter sommaren. Återstår att se vad det blir utav det. Elen kostar 0.18 ÖRE! imorgon så den bidrar inte till ökad inflation framöver.

Ja? Och vi är inne i Maj nu, alltså våren. Sommaren har inte ens börjat.

Kötthuvudet på Riksbanken, slår på gasen, utan att ens vänta in effekterna av räntehöjningarna han redan gjort. Mångas lån går ut nu i höst (så även mitt bostadslån) och det är nog först då det kommer märkas en effekt. Men redan nu börjar folk snåla in, och förbereda sig. Så någonstans i Juli/Augusti kommer vi se effekterna, tror jag.
Citera
2023-05-13, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
alla vet ränta ska upp över minst 10 percent

Lär dig stava innan du ska försöka dig på nationalekonomi. Köttskalle.
Citera
2023-05-13, 23:40
Medlem
ChiefenKings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Ja? Och vi är inne i Maj nu, alltså våren. Sommaren har inte ens börjat.

Kötthuvudet på Riksbanken, slår på gasen, utan att ens vänta in effekterna av räntehöjningarna han redan gjort. Mångas lån går ut nu i höst (så även mitt bostadslån) och det är nog först då det kommer märkas en effekt. Men redan nu börjar folk snåla in, och förbereda sig. Så någonstans i Juli/Augusti kommer vi se effekterna, tror jag.

Riksbanken är sackfärdiga och har inte direkt örat mot marken. Köpkraften är ned kraftigt sedan månader tillbaka och kommer inte bli starkare framöver dvs konsumtionen driver inte på öht. Det enda som går bra är exporten pga kronans låga värde, kronan är det enda de försvarar just nu.
Senast redigerad av ChiefenKing 2023-05-13 kl. 23:43.
Citera
2023-05-13, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gratrunkarn
alla vet ränta ska upp över minst 10 percent
Nej, ditt psykfall. I princip INGEN tror det. Det är bara att titta på bolånen. Finns väl inga bundna räntor över 5%? 10 är rena skämtet.
Citera
2023-05-13, 23:43
Medlem
ArgusOnes avatar
Vilket skämt. Alla vet att räntorna kommer att börja dala om två månader. Handelsbanken har redan sänkt min ränta i veckan.
Citera
2023-05-13, 23:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland
Nej, ditt psykfall. I princip INGEN tror det. Det är bara att titta på bolånen. Finns väl inga bundna räntor över 5%? 10 är rena skämtet.

Äh, lyssna inte på fjollkommunisten. Sitter hemma i sin tragiska hyresrätt i ghettot och gråtrunkar över att andra inte sitter i samma slum. Det kommer ALDRIG inom dom närmaste 50 åren bli en styrränta på 10%, dom som tror det, kan också sätta sina pengar på att varenda svartskalle återvandrar. Det är ungefär lika troligt.
Citera
2023-05-14, 00:04
Medlem
gratrunkarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IsraelIsland

vem styr långa räntan? sosse?
Citera
2023-05-14, 00:05
Medlem
otellos avatar
lol nej, arbetslösheten är redan skyhög. Bostadspriserna är på en lagom nivå, dom ska om något upp.
Citera
2023-05-14, 00:06
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Seasick-Steve
Äh, lyssna inte på fjollkommunisten. Sitter hemma i sin tragiska hyresrätt i ghettot och gråtrunkar över att andra inte sitter i samma slum. Det kommer ALDRIG inom dom närmaste 50 åren bli en styrränta på 10%, dom som tror det, kan också sätta sina pengar på att varenda svartskalle återvandrar. Det är ungefär lika troligt.
Jag tror snarare på 5-6 % styrränta i höst. Med tanke på din hyresrättsbash kan jag tillägga att jag sannolikt har mer pengar än vad du har, flera fastigheter och inga lån överhuvudtaget. Så jag skriver inte utifrån någon bias, utan enbart egen tro.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in