Citat:
Ursprungligen postat av
Elocone
För några veckor sedan klämde jag fingret rätt. Nageln blev blå, och har varit det ett tag nu. Nageln sitter väldigt löst förutom i själva nagelbandet. Kan böja upp nageln några millimeter så jag ser nästan hela vägen under nageln intill nagelbandet. Men den släpper inte. Tänker att jag eventuellt måste dra bort den, vilket jag gruvar mig för. Men känner att ju fortare den försvinner desto fortare växer en ny frisk ut.
Men vad är smartast, låta den sitta kvar och hoppas att det går till sig eller att dra nageln? Hur ska jag isåfall gå tillväga eftersom den nog sitter rätt hårt vid nagelbandet.
Lyssna på råden här nedan!
Sätter du igång att göra som du beskriver, kommer du få väldigt ont, varje steg du tar blir pest och pina..
Citat:
Ursprungligen postat av
DonaldTrummp
Tejpa ner den varje dag. Detta löser kroppen själv. Dra inte bort något.
Mike Pensé
Tejpa ner, vet jag inte, men blåa naglar brukar lossna av sig själva. Precis som du säger.
Undvik plåster eller "våta strumpor och skor". Nageln lossnar av egen kraft om den får torka.
Många gånger (om man har tur, och det har vi ju!) så är det redan en ny nagel under den som lossnar.
Man bör gå så "luftigt som möjligt" med dylik blånagel. Absolut inte börja göra ingrepp i den.
Nageln trillar av av sig själver.. Blånagel på stortån kan ta en månad eller mer innan den abdikerar för en ny nagel. (Vet detta av egen plågsam erfarenhet, då en "Turk-BMW" (pizzaracer) krossade min fot för några år sedan på Avenyn här i Göteborg).
Låt nageln trilla av bara! (Krossade foten gjorde mindre ont än när jag skulle dra av alla blånaglar från foten.. Men nu vet jag detta av egen dyrköpt erfarenhet..