• 1
  • 2
2022-03-16, 20:43
Medlem
För några veckor sedan klämde jag fingret rätt. Nageln blev blå, och har varit det ett tag nu. Nageln sitter väldigt löst förutom i själva nagelbandet. Kan böja upp nageln några millimeter så jag ser nästan hela vägen under nageln intill nagelbandet. Men den släpper inte. Tänker att jag eventuellt måste dra bort den, vilket jag gruvar mig för. Men känner att ju fortare den försvinner desto fortare växer en ny frisk ut.

Men vad är smartast, låta den sitta kvar och hoppas att det går till sig eller att dra nageln? Hur ska jag isåfall gå tillväga eftersom den nog sitter rätt hårt vid nagelbandet.
Citera
2022-03-16, 20:46
Medlem
DonaldTrummps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elocone
För några veckor sedan klämde jag fingret rätt. Nageln blev blå, och har varit det ett tag nu. Nageln sitter väldigt löst förutom i själva nagelbandet. Kan böja upp nageln några millimeter så jag ser nästan hela vägen under nageln intill nagelbandet. Men den släpper inte. Tänker att jag eventuellt måste dra bort den, vilket jag gruvar mig för. Men känner att ju fortare den försvinner desto fortare växer en ny frisk ut.

Men vad är smartast, låta den sitta kvar och hoppas att det går till sig eller att dra nageln? Hur ska jag isåfall gå tillväga eftersom den nog sitter rätt hårt vid nagelbandet.

Tejpa ner den varje dag. Detta löser kroppen själv. Dra inte bort något.

Mike Pensé
Citera
2022-03-16, 20:50
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:

Du beställer tid hos en kirurg som tittar på det i ca 5 sekunder och avgör om hen ska avlägsna nageln med lokalbedövning eller låta det vara kvar. Det är ett litet ingrepp som går på någon minut (minus verkan för lokalbedövning som tar ca 10 min). Kostar 300 kr över hela landet. GLHF!
Citera
2022-03-16, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeinKampf
Du beställer tid hos en kirurg som tittar på det i ca 5 sekunder och avgör om hen ska avlägsna nageln med lokalbedövning eller låta det vara kvar. Det är ett litet ingrepp som går på någon minut (minus verkan för lokalbedövning som tar ca 10 min). Kostar 300 kr över hela landet. GLHF!

En kirurg? Känns som en fjuttig sak att kontakta vården för. Isåfall lär det väl räcka med vårdcentralen med en allmänläkare. Men även det känns lite ”överdrivet”. Jag har emlasalva hemma. Kanske isåfall ska lägga på det i en timme, därefter ta en pincett och dra dom skjutning?

Tror inte det bara är att ringa en kirurg. De har nog viktigare patienter
Citera
2022-03-16, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp

Mike Pensé

Släpper den av sig själv tillslut? Tänker att eftersom den sitter så löst och när det väl växer ut ny nagel så blir även den lös
Citera
2022-03-16, 20:56
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:

Lyssna på råden här nedan!
Sätter du igång att göra som du beskriver, kommer du få väldigt ont, varje steg du tar blir pest och pina..

Citat:
Ursprungligen postat av DonaldTrummp

Mike Pensé

Tejpa ner, vet jag inte, men blåa naglar brukar lossna av sig själva. Precis som du säger.

Undvik plåster eller "våta strumpor och skor". Nageln lossnar av egen kraft om den får torka.
Många gånger (om man har tur, och det har vi ju!) så är det redan en ny nagel under den som lossnar.

Man bör gå så "luftigt som möjligt" med dylik blånagel. Absolut inte börja göra ingrepp i den.
Nageln trillar av av sig själver.. Blånagel på stortån kan ta en månad eller mer innan den abdikerar för en ny nagel. (Vet detta av egen plågsam erfarenhet, då en "Turk-BMW" (pizzaracer) krossade min fot för några år sedan på Avenyn här i Göteborg).

Låt nageln trilla av bara! (Krossade foten gjorde mindre ont än när jag skulle dra av alla blånaglar från foten.. Men nu vet jag detta av egen dyrköpt erfarenhet..
Citera
2022-03-16, 20:58
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Varför vill du att nageln ska lossna? Förutom inbillningen att dina naglar kommer växa snabbare? Kommer ta ca: 6månader innan du har en ny nagel oavsett.
Citera
2022-03-16, 20:59
Medlem
MeinKampfs avatar
Citat:
En kirurg? Känns som en fjuttig sak att kontakta vården för. Isåfall lär det väl räcka med vårdcentralen med en allmänläkare. Men även det känns lite ”överdrivet”. Jag har emlasalva hemma. Kanske isåfall ska lägga på det i en timme, därefter ta en pincett och dra dom skjutning?

Tror inte det bara är att ringa en kirurg. De har nog viktigare patienter

Nej, du har fel. Kirurgkliniker arbetar med enklare kirurgiska ingrepp. Du kan gå till VC och bli remitterad eller så ringer du bara upp närmsta klinik i ditt närområde. Brukar finnas tid per omgående det är svängdörrar på dessa ställen. En allmänläkare på VC? Som har tid med dig? Nä, skulle inte tro det även om det säkert förekommer och är helt mot riktlinjerna.
Citera
2022-03-16, 21:03
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:

Vänta. Den kommer att lossna förr eller senare, om den sitter hårt ska du så klart inte dra bort den. När nästan hela nageln sitter löst kan du försöka dra bort den, lär fortfarande vara extremt obehagligt. Hur som helst bör du nog chilla, du komer ju få en ny frisk nagel oavsett.
Citera
2022-03-16, 21:04
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Varför vill du att nageln ska lossna? Förutom inbillningen att dina naglar kommer växa snabbare? Kommer ta ca: 6månader innan du har en ny nagel oavsett.

Nej! Herregud..
Citera
2022-03-16, 21:04
Medlem
Oldberrys avatar
Det kan ta tid, lätt en månad eller två. Låt det ta den tid det tar, förr eller senare lossnar den
Citera
2022-03-16, 22:10
Medlem
Den friska nageln växer på som vanligt och "puttar på" den skadade biten, den lossar så småningom. Tog tre månader för min att lossna, men den satt mest fast i ena sidan. Vid det laget hade en tredjedel frisk nagel redan växt ut.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in