Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2022-03-16, 19:20
  #1
Medlem
Vad kan begära i ingångslön på hemtjänst?
Färdig undersköterska i augusti.
Citera
2022-03-16, 20:21
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miffot123
Vad kan begära i ingångslön på hemtjänst?
Färdig undersköterska i augusti.
Du är ny och utan referenser samt erfarenhet men det är dock brist på personal överallt, 27k borde inte vara omöjligt att få men begär 29k till att börja med.

Lönen må låta låg men när jag jobbade då jag var frisk så hamnade lönen ofta på 35k/månad med allt OB och lite kvalificerad övertid.
Högsta jag tjänat i på en enskild månad i hemtjänsten var dryga 41-42k i januari i år faktiskt. Kvalificerad övertid på storhelg tackar man inte nej till, hade runt 500kr/h i 23h fördelat på 2 pass.
__________________
Senast redigerad av MickelMan 2022-03-16 kl. 20:26.
Citera
2022-03-16, 20:57
  #3
Medlem
Bonnatorps avatar
Har jobbat inom hemtjänsten i två olika kommuner. Det var förra året.
De stenvägrade att ge mer än 125:- timmen för nya vårdbiträden såväl som undersköterskor. Det är 20.000 jämnt på 160 arbetstimmar.

Skatta dig lycklig om du kan putta det över 23, men för all del, säg 27 och se om de godtar det.
Citera
2022-03-16, 22:17
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Du är ny och utan referenser samt erfarenhet men det är dock brist på personal överallt, 27k borde inte vara omöjligt att få men begär 29k till att börja med.

Lönen må låta låg men när jag jobbade då jag var frisk så hamnade lönen ofta på 35k/månad med allt OB och lite kvalificerad övertid.
Högsta jag tjänat i på en enskild månad i hemtjänsten var dryga 41-42k i januari i år faktiskt. Kvalificerad övertid på storhelg tackar man inte nej till, hade runt 500kr/h i 23h fördelat på 2 pass.
Inte illa ligga på +40k inom hemtjänst, vakna du sen?
Citera
2022-03-17, 04:40
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Inte illa ligga på +40k inom hemtjänst, vakna du sen?
Sry glömde bort att man var sjukskriven så det blev bara 39k före skatt
https://www.bildtagg.se/bild/stdczd8nbyr0h98f91i4cj05
Citera
2022-03-17, 05:50
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Sry glömde bort att man var sjukskriven så det blev bara 39k före skatt
https://www.bildtagg.se/bild/stdczd8nbyr0h98f91i4cj05
Ja 29 efter skatt är lite skillnad mot dina 40 du babbla om. 27815 är ju din månadslön vilket inte heller är imponerande.
Citera
2022-03-17, 05:52
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Ja 29 efter skatt är lite skillnad mot dina 40 du babbla om. 27815 är ju din månadslön vilket inte heller är imponerande.
Har inte sagt att jag har 40k efter skatt heller.
Lönen är dock bättre än vad många som jobbar inom hemtjänsten faktiskt har. Flera av mina kollegor ligger mellan 3-5k under mig.
Hade dock bra referenser när jag löneförhandlade och chefen behövde få in någon som kommer till jobbet.
Skött jobbet exemplariskt sen man började där för +2 år sen, var tyvärr skit att man blev sjuk i slutändan.

Citat:
Ursprungligen postat av HaraldIsBack
Brukar du alltid prata bruttolön för den ska låta högre menar du?
När du löneförhandlar så pratar man alltid brutto.

När jag pratar om mina löner så är det faktiskt olika, fast det är sällan man pratat om denna så ibland blir det både netto och brutto.
Dock så nämner jag aldrig min lön för mina kollegor, vill de ha en bättre lön så får man byta jobb, jag gjorde detta och gick upp med 4k/månad.

Skulle kunna byta jobb igen och gå upp mer men har fantastiska kollegor och chef på mitt nuvarande jobb, de vill mer än gärna ställa upp för mig nu när jag är sjukskriven, kan inte tänka mig att byta jobb igen.
__________________
Senast redigerad av MickelMan 2022-03-17 kl. 06:08.
Citera
2022-03-17, 05:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Har inte sagt att jag har 40k efter skatt heller.
Citat:
Högsta jag tjänat i på en enskild månad i hemtjänsten var dryga 41-42k i januari i år faktiskt
Brukar du alltid prata bruttolön för den ska låta högre menar du?
Citera
2022-03-17, 08:44
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Har jobbat inom hemtjänsten i två olika kommuner. Det var förra året.
De stenvägrade att ge mer än 125:- timmen för nya vårdbiträden såväl som undersköterskor. Det är 20.000 jämnt på 160 arbetstimmar.

Skatta dig lycklig om du kan putta det över 23, men för all del, säg 27 och se om de godtar det.

Vilka kommuner var det? Själv bor jag i Stockholm..
Citera
2022-03-17, 08:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Du är ny och utan referenser samt erfarenhet men det är dock brist på personal överallt, 27k borde inte vara omöjligt att få men begär 29k till att börja med.

Lönen må låta låg men när jag jobbade då jag var frisk så hamnade lönen ofta på 35k/månad med allt OB och lite kvalificerad övertid.
Högsta jag tjänat i på en enskild månad i hemtjänsten var dryga 41-42k i januari i år faktiskt. Kvalificerad övertid på storhelg tackar man inte nej till, hade runt 500kr/h i 23h fördelat på 2 pass.
Grattis!! Jag är glad om jag får 25000 i ingångslön..
Citera
2022-03-17, 08:51
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Du är ny och utan referenser samt erfarenhet men det är dock brist på personal överallt, 27k borde inte vara omöjligt att få men begär 29k till att börja med.

Lönen må låta låg men när jag jobbade då jag var frisk så hamnade lönen ofta på 35k/månad med allt OB och lite kvalificerad övertid.
Högsta jag tjänat i på en enskild månad i hemtjänsten var dryga 41-42k i januari i år faktiskt. Kvalificerad övertid på storhelg tackar man inte nej till, hade runt 500kr/h i 23h fördelat på 2 pass.
Fast erfarenhet och referenser har jag, men inte från hemtjänsten.
Citera
2022-03-17, 08:51
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Har inte sagt att jag har 40k efter skatt heller.
Lönen är dock bättre än vad många som jobbar inom hemtjänsten faktiskt har. Flera av mina kollegor ligger mellan 3-5k under mig.
Hade dock bra referenser när jag löneförhandlade och chefen behövde få in någon som kommer till jobbet.
Skött jobbet exemplariskt sen man började där för +2 år sen, var tyvärr skit att man blev sjuk i slutändan.


När du löneförhandlar så pratar man alltid brutto.

När jag pratar om mina löner så är det faktiskt olika, fast det är sällan man pratat om denna så ibland blir det både netto och brutto.
Dock så nämner jag aldrig min lön för mina kollegor, vill de ha en bättre lön så får man byta jobb, jag gjorde detta och gick upp med 4k/månad.

Skulle kunna byta jobb igen och gå upp mer men har fantastiska kollegor och chef på mitt nuvarande jobb, de vill mer än gärna ställa upp för mig nu när jag är sjukskriven, kan inte tänka mig att byta jobb igen.

Du nämner bra referenser när du löneförhandla, vad menar du med det?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback