2022-03-16, 19:10
Medlem
BrutenMans avatar
Vad säger ni? iPhone med senaste chippet och en skaplig kamera men i en gammal iPhone 8 body. En iPhone för oss prismedvetna som skiter i att ha de senaste finesserna men vill ha maximal livslängd och uppdateringar.

Kostnad = 5000kr.

I dagsläget har jag föregångaren, dvs 2020 modellen och den tuffar på som en riktig champ. Har igen som helst anledning att byta upp mig om det inte vore för att jag tappat den så den inte längre är vattentät, och jag skär mig lite smått stup i kvarten på glasskärvorna.

https://www.apple.com/se/iphone-se/

Eftersom den är så ”billig” kommer jag nog slå till. Vad säger ni andra?
Citera
2022-03-16, 19:28
Medlem
Det är en bra mobil, men 4,7 tums skärm är opraktiskt eftersom jag använder min mobil till "allt".
Jag väntar på en iPhone se plus, hoppas den kommer. iPhone gör bra mobiler.
Citera
2022-03-16, 19:49
Medlem
BrutenMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Det är en bra mobil, men 4,7 tums skärm är opraktiskt eftersom jag använder min mobil till "allt".
Jag väntar på en iPhone se plus, hoppas den kommer. iPhone gör bra mobiler.
Det kommer inte komma någon SE plus. Det skulle invalidera hela konceptet.

Tanken med SE, är att Apple kan sälja en iPhone till oss prismedvetna konsumenter som enbart bryr sig om en billig telefon som går att få ut maximal livslängd och uppdateringar i från. En stor skärm skulle öka priset en hel del och inte passa i iPhone 8 bodyn = det kommer inte hända.

Vill du ha en större skärm så får du välja någon annan modell. Själv tycker jag det är superbra med en så ”liten” skärm. Den får ju faktiskt plats i fickan till skillnad i från alla andra telefoner….
Citera
2022-03-17, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrutenMan
Det kommer inte komma någon SE plus. Det skulle invalidera hela konceptet.

Tanken med SE, är att Apple kan sälja en iPhone till oss prismedvetna konsumenter som enbart bryr sig om en billig telefon som går att få ut maximal livslängd och uppdateringar i från. En stor skärm skulle öka priset en hel del och inte passa i iPhone 8 bodyn = det kommer inte hända.

Vill du ha en större skärm så får du välja någon annan modell. Själv tycker jag det är superbra med en så ”liten” skärm. Den får ju faktiskt plats i fickan till skillnad i från alla andra telefoner….

Du har nog rätt i det du säger, den verkar aldrig komma.

Man får köpa en iPhone 11, som budget, om man vill ha billig iPhone med större skärm.
Nu håller jag mig till en android mobil, värsting med bra pris, och 6,67 tum skärm. Det som irriterar mig är en del pop Up reklam, som inte går att ta bort, annars bra, gör "allt" på mobilen.
Mobilen du gillar är mkt bra, jag tror 5G och litet batteri är en svaghet, kort batteritid..
Vi har tidigare haft iPhone 6s plus, bytit själv batterierna 3 ggr.
Om det är lika lätt att byta batteri på iPhone se 5G, så är det bra. Gillar mobilen, men skärmen blir för liten för mig att jobba på.
iOS är styrkan i iPhones och deras långa program uppdateringar.
Senast redigerad av jan2021 2022-03-17 kl. 08:14.
Citera
2022-03-17, 08:22
Jag övervägde ett tag att skaffa nya SE men det får bli en 13 Mini istället (uppgraderar från iPhone 8). Större skärm men mindre storlek på telefonen och jag har till slut insett att FaceID nog är bättre än TouchID.
Citera
2022-03-18, 00:11
Medlem
SvartaBjorns avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: köpråd
/Moderator
Citera
2022-03-18, 18:09
Medlem
BrutenMans avatar
Har nog inte så mycket val snart. Lär bli en iPhone SE 2022 snart eftersom baksidan på min nuvarande spricker mer och mer för varje dag. Hade hoppats den skulle klara sig, men så verkar inte vara fallet….

Jag kan leva med 5k. Även om det tar emot med en fullt fungerande telefon.
Citera
2022-03-18, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Jag övervägde ett tag att skaffa nya SE men det får bli en 13 Mini istället (uppgraderar från iPhone 8). Större skärm men mindre storlek på telefonen och jag har till slut insett att FaceID nog är bättre än TouchID.

Vad tycker du är bättre med FaceID än TouchID? Jag har FaceID på min egen iPhone XR (som jag för övrigt är nöjd med även om den har ett par år på nacken nu) men kan nog ärligt talat säga att jag tyckte TouchID back in the days var bättre. Gick något snabbare och var mer tillförlitligt (nu exempelvis så måste jag ta av mina solbrillor om jag har dem på etc).
Citera
2022-03-18, 22:06
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Vad tycker du är bättre med FaceID än TouchID? Jag har FaceID på min egen iPhone XR (som jag för övrigt är nöjd med även om den har ett par år på nacken nu) men kan nog ärligt talat säga att jag tyckte TouchID back in the days var bättre. Gick något snabbare och var mer tillförlitligt (nu exempelvis så måste jag ta av mina solbrillor om jag har dem på etc).

Vet inte egentligen om FaceID är bättre mer än att det verkar funka bra. TouchID misslyckas titt som tätt för mig i alla fall. Sen känns det smidigare att bara kunna titta på mobilen och slippa hålla fram ett finger eller tumme.
Citera
2022-03-18, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
gör "allt" på mobilen..

Hur kan man göra det ? arbeta på en skärm på 5" eller så och utan bra tangentbord utan sitta och trycka sig fram långsamt. Det är inte T9 effektivitet längre men nåt åt det hållet jämfört med oss andra som inte gör mer än nödvändigt på mobilen och resten på PC / MAC med tex 2x27" och riktigt tangentbord och mus. ?!

"gör "allt" på mobilen.." är totalt ofattbart för mig. Då hade jag lika gärna kunnat stänga butiken om jag skulle hålla på så. Det tar generellt 2-3 ggr längre tid att jobba med så pytteliten utrustning.

Man kan titta hur proffsen jobbar. Tex tv program som 48 timmar ? Har du sett CSI ? Man använder stora bord av skärmar och pekar och drar . man sitter inte med 5" skärm . Då hade de varit chanslösa att hinna lösa några brott.

Jag hade varit den första att gå över till att jobba i mobilen om det var möjligt då jag reser mycket och hade tjänat mycket på det istället för att hitta sittplats för dator och utrustning. Det är dock inget som är möjligt tyvärr. Antingen gör du väldigt lite (kanske ekonomiskt oberoende och behöver inte göra så mkt) eller så nöjer du dig med en väldigt låg effektivitet ?!
Senast redigerad av elmen87 2022-03-18 kl. 22:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in