• 1
  • 2
2022-03-16, 16:43
Medlem
D_Devils avatar
Hej

Tänkte bara kolla om någon på rak arm vet hur det funkar med deklarationen när man bett arbetsgivaren dra extra och frivillig skatt varje månad.

Har under hela skatteperioden haft arbetsgivaren betala in 500 kr extra av lönen varje månad.

Behöver jag ange detta på något sätt i deklarationen eller sköts det automatiskt? Min spontana tanke är att det sköts helt automatiskt, men jag är ändå inte helt säker. Pengarna nämns inte i deklarationen, och när jag gör en uträkning på vad min skatt bör bli så verkar de inte räknats med.

Någon som vet?

Sitter för övrigt i kö till skatteverket, men har plats 300...
Citera
2022-03-16, 16:51
Medlem
Homoaktivists avatar
Kolla ditt lönebesked.

Bör stå något i stil med

Avdragen skatt xxxx
Frivillig skatt xxx

Står inte detta så kollar du skattetabell för din kommun och ser om det är 7000 som ska dras, står det 7500 så är ju saken klar.
Citera
2022-03-16, 16:51
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D_Devil
Hej

Tänkte bara kolla om någon på rak arm vet hur det funkar med deklarationen när man bett arbetsgivaren dra extra och frivillig skatt varje månad.

Har under hela skatteperioden haft arbetsgivaren betala in 500 kr extra av lönen varje månad.

Behöver jag ange detta på något sätt i deklarationen eller sköts det automatiskt? Min spontana tanke är att det sköts helt automatiskt, men jag är ändå inte helt säker. Pengarna nämns inte i deklarationen, och när jag gör en uträkning på vad min skatt bör bli så verkar de inte räknats med.

Någon som vet?

Det kan du utläsa på dina lönebesked.
Citera
2022-03-16, 16:55
Medlem
D_Devils avatar
Står att 500 dras varje månad från lönespecen, så det är med.
Jag behöver inte ange/deklarera detta hos skatteverket? De märker gissningsvis att "ojdå, här har det kommit in för mycket skatt, så vi lägger det på återbäringen"

Blev bara lite misstänksam när det inte omnämns någonstans öht på deklarationen.
Citera
2022-03-16, 16:57
Medlem
Homoaktivists avatar
Citat:
Står att 500 dras varje månad från lönespecen, så det är med.
Jag behöver inte ange/deklarera detta hos skatteverket? De märker gissningsvis att "ojdå, här har det kommit in för mycket skatt, så vi lägger det på återbäringen"

Blev bara lite misstänksam när det inte omnämns någonstans öht på deklarationen.

Du ska inte behöva göra något. Men vem vet, din arbetsgivare kanske har stoppat pengarna i egen ficka?

Tillägg; När började du med detta? Började du i 2022 så syns det ju inte denna gång.
Citera
2022-03-16, 17:10
Medlem
Citat:
Hej

Någon som vet?

Det som inbetalas utöver skattesatser blir återbetalning när skatten är uträknad.

Om man har höga kapitalinkomster så begär man extra avdrag hos arbetsgivaren för att inte få (hög) restskatt
Citera
2022-03-16, 17:11
Medlem
D_Devils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Homoaktivist
Du ska inte behöva göra något. Men vem vet, din arbetsgivare kanske har stoppat pengarna i egen ficka?

Tillägg; När började du med detta? Började du i 2022 så syns det ju inte denna gång.

Haha ja, man vet aldrig. Snikna jävlar

Började Jan 2021 om jag inte minns fel, så hela skatteåret är med. Det jag borde få tillbaka minus ränta är 6000, men upplever inte att jag märker det på återbäringen.
Men rimligt är ju att det sket automatiskt. Vore konstigt att de inte skulle justera för mycket inbetald skatt själva, utan att jag skulle behöva göra det när det sker genom arbetsgivaren.

Tack!
Citera
2022-03-16, 17:16
Medlem
mikaelss avatar
Summa betald skatt under året är ju all skatt du/din arbetsgivare betalat in, eventuell jämkning upp eller ned särredovisas ju inte.
Stämmer den med årsbeskedet från arbetsgivaren är ju allt ok.
Citera
2022-03-16, 17:21
Medlem
Förresten, du skriver "frivillig skatt" vill du skänka pengar till staten?
Citera
2022-03-16, 18:16
Medlem
Arbetsgivaren skickar skattepengar till staten. Det kallas A-skatt. Alla pengarna är märkta med personnummer så skatteverket vet vem pengarna avser. Du ser totala summan som är inbetald i deklarationens del för skatteberäkning, antingen om du fått den via Kivra eller loggar in hos skatteverket med bankid. Skatteberäkningen är hyfsat komplicerad med alla grundavdrag o jobbskatteavdrag med mera men det sköter datorerna själva.

Du behöver inte göra något särskilt med de extra inbetalningarna, de skall vara bokförda på dig och finns med i skatteberäkningen. För många av oss är deklaration numera så enkelt att bara logga in hos skatteverket, kolla uppgifterna och godkänna. Ett tag senare kommer återbäringen till kontot du angivit. Om skatteberäkning visar att du behöver betala in mer skatt så får du göra det själv i internetbanken eller liknande.

Om du är osäker på att arbetsgivaren verkligen betalad in det extra du sagt så kan du ta fram lönebeskeden för 2021 och summera ihop hur mycket skatt de säger sig ha betalat in. Förhoppningsvis stämmer det med skatteverkets summa och då är allt klart.
Citera
2022-03-16, 19:30
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Som sagt redovisas endast hur mycket skatt arbetsgivaren betalat in och du behöver inte göra något.

Men jag har alltid undrat kring detta ”upplägg”, varför vill man betala för mycket? Kan fatta om man saknar karaktär och inte klarar av att spara på egen hand men ändå inte då det känns vettigare isåfall att ta tag i det problemet.

Räntan man tjänar genom att betala 500kr extra lär vara försumlig. Betalar man in 6000kr extra i januari motsvarar räntan typ en skogaholmslimpa. Är det inte betydligt smartare att spara på ett vanligt sparkonto så att man har tillgång till sina pengar ifall något oförutsett händer och man behöver pengarna? Eller har jag missat något?

Begriper såklart att man betalar in extra om man vet att man brukar få restskatt men i TS fall tycks så inte vara fallet.
Citera
2022-03-17, 02:33
Medlem
Bonnatorps avatar
Då jag har otroligt dålig självdisciplin har jag länge bett arbetsgivaren betala 30% rakt av i skatt, trots att jag merparten av arbetslivet har jobbat deltid.
Nu när jag jobbar nästan heltid har jag ett skattetryck på runt 24%, så resterande 6% (1300 per månad) blir antingen semesterkassa till sommaren eller betalning av alla fogdegrejer jag var dum nog att inte betala när de var hos inkasso under året.
Allt sköts automatiskt, har aldrig behövt röra en pinal i deklarationen utom detta års, då jag var inne i gamestophysterin förra året. Hoppas de uppskattade mitt fulspel att dra ett medelvärde på alla aktier jag köpte då jag inte hade orken att sitta i två timmar och räkna tidsstämplar på varje betalning.

Fast det skulle vara hästlängder om jag helt enkelt tog ut 1500 per månad från lönekontot och satte på någon indexfond istället.
Värre ifall man är i nödläge, men avsevärt bättre i det långa loppet. Har man bara karaktären att göra det på en gång de rullar in på kontot så slarvar man ändå inte bort dem direkt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in