• 1
  • 2
2022-03-15, 18:47
Medlem
hallå där flashback

jag är en 22 år gammal, fyller snart 23 och har jobbat som målare i ca 4 år nu som fast anställd.
Jag känner att jag samlat på mig tillräckligt med erfarenhet inom yrket för att kunna klara mig själv.
Jobbar ju redan för det mesta själv på bygget jag är nu där vi bygger nya villor.

Har nu tagit på mig ett jobb åt bostadsrättföreningen där jag bor där jag har ett jobb på ca 10 dagar.
Jag gör jobbet som egenanställd genom frilansfinans och inte som egenföretagare men det funkar i stortsett likadant bara att man slipper allt pappersarbete.

Men steget att säga upp mig från min trygga anställning som jag haft i några och och helt klara mig själv känns jäkligt stort och lite skrämmande men känner att det är nånting jag verkligen vill göra.

Finns de några andra därute som driver byggfirmor som kan komma med tips och lite inspiration?
Hur får man tag i jobben först och främst? förstår att man måste skapa en hemsida och instagram och kanske en facebook för sitt företag och kanske annonsera på internet och dylikt. Det är mest där jag känner mig lite osäker hur jag ska kunna få alla jobben att flyta på så jag inte blir ståendes utan jobb med ett nystartat företag. Vill gärna få alla tips och råd som jag kan få. tack på förhand
Citera
2022-03-15, 19:06
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nubasdyolo111
hallå där flashback

jag är en 22 år gammal, fyller snart 23 och har jobbat som målare i ca 4 år nu som fast anställd.
Jag känner att jag samlat på mig tillräckligt med erfarenhet inom yrket för att kunna klara mig själv.
Jobbar ju redan för det mesta själv på bygget jag är nu där vi bygger nya villor.

Har nu tagit på mig ett jobb åt bostadsrättföreningen där jag bor där jag har ett jobb på ca 10 dagar.
Jag gör jobbet som egenanställd genom frilansfinans och inte som egenföretagare men det funkar i stort sett likadant bara att man slipper allt pappersarbete.

Men steget att säga upp mig från min trygga anställning som jag haft i några och och helt klara mig själv känns jäkligt stort och lite skrämmande men känner att det är nånting jag verkligen vill göra.

Finns de några andra därute som driver byggfirmor som kan komma med tips och lite inspiration?
Hur får man tag i jobben först och främst? förstår att man måste skapa en hemsida och instagram och kanske en Facebook för sitt företag och kanske annonsera på internet och dylikt. Det är mest där jag känner mig lite osäker hur jag ska kunna få alla jobben att flyta på så jag inte blir ståendes utan jobb med ett nystartat företag. Vill gärna få alla tips och råd som jag kan få. tack på förhand

driver själv eget inom golvbranschen.

Jag själv såg att min bransch har väldigt liten konkurrens, i min stad var många av de företagen som fanns antingen mediokra, eller ägdes av personer som började närma sig pension.
Guldläge! Jag ville dock ändå nischa mig, och bara erbjuda högsta möjliga kvalitet.
på ca 6 år så har jag gått från nystartad, till den firman i mitt upptagningsområde med längst väntetid, väldigt fina omdömen, och samarbetar nu med alla de större beställarna.

Det DU måste tänka på är att måleribranschen är väldigt mycket större. Det vimlar av stora och små företag överallt. Många privatpersoner "kan måla själv" till skillnad från min bransch där vi slipar och behandlar golv... det är inte många som ger sig på det där.
Du kommer ha en stor konkurrens och du måste på något sätt utmärka dig.
EN snygg webbsida, synas på sociala medier. Se till att du levererar perfekta och unika jobb, till ett ra pris i början. Du måste skapa dig ett namn och en kundkrets där du rekommenderas.
Sen kan du börja höja dina priser, flytta ut ditt lager ifrån förrådet, skaffa en större och bättre bil, dyrare utrustning vilket effektiviserar ditt arbete..

Summa summarum. Första 2-3 åren ska du göra allt för att synas.. gör bra jobb.. var billig (Materialet får inte vara billigt, det är din förtjänst som ska bli lidande) Efterhand som du får mer att göra kan du börja tjäna pengar och utveckla ditt företag.
Det är en lång väg att gå med några år av slit för lite pengar.. men gör du rätt så har du kanske 10 gubbar anställda om några år, och gör en bra förtjänst.

svarar gärna på många frågor om huruvida du ska marknadsföra dig, ekonomi och liknande - även om jag inte kan din bransch helt.

Lycka till!
Citera
2022-03-15, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -=Damian=-
driver själv eget inom golvbranschen.

Jag själv såg att min bransch har väldigt liten konkurrens, i min stad var många av de företagen som fanns antingen mediokra, eller ägdes av personer som började närma sig pension.
Guldläge! Jag ville dock ändå nischa mig, och bara erbjuda högsta möjliga kvalitet.
på ca 6 år så har jag gått från nystartad, till den firman i mitt upptagningsområde med längst väntetid, väldigt fina omdömen, och samarbetar nu med alla de större beställarna.

Det DU måste tänka på är att måleribranschen är väldigt mycket större. Det vimlar av stora och små företag överallt. Många privatpersoner "kan måla själv" till skillnad från min bransch där vi slipar och behandlar golv... det är inte många som ger sig på det där.
Du kommer ha en stor konkurrens och du måste på något sätt utmärka dig.
EN snygg webbsida, synas på sociala medier. Se till att du levererar perfekta och unika jobb, till ett ra pris i början. Du måste skapa dig ett namn och en kundkrets där du rekommenderas.
Sen kan du börja höja dina priser, flytta ut ditt lager ifrån förrådet, skaffa en större och bättre bil, dyrare utrustning vilket effektiviserar ditt arbete..

Summa summarum. Första 2-3 åren ska du göra allt för att synas.. gör bra jobb.. var billig (Materialet får inte vara billigt, det är din förtjänst som ska bli lidande) Efterhand som du får mer att göra kan du börja tjäna pengar och utveckla ditt företag.
Det är en lång väg att gå med några år av slit för lite pengar.. men gör du rätt så har du kanske 10 gubbar anställda om några år, och gör en bra förtjänst.

svarar gärna på många frågor om huruvida du ska marknadsföra dig, ekonomi och liknande - även om jag inte kan din bransch helt.

Lycka till!

Tack för svaret! Hur gjorde du för att marknadsföra dig i början? Hur gick det för dig typ första månaderna? Jag har redan blivit lovad framtida jobb av föreningen jag bor i så har en liten början där men kan man hitta jobb genom t.ex offerta.se och proffs.se och sånt?

Jo de är Sant det kryllar av måleriföretag men det skrämmer inte mig.
Citera
2022-03-15, 20:05
Medlem
-=Damian=-s avatar
Citat:
Tack för svaret! Hur gjorde du för att marknadsföra dig i början? Hur gick det för dig typ första månaderna? Jag har redan blivit lovad framtida jobb av föreningen jag bor i så har en liten början där men kan man hitta jobb genom t.ex offerta.se och proffs.se och sånt?

jag anslöt mig faktiskt till offerta, men tänk på att bara ett visst antal företag kan svara på var förfrågan. det kan bli dyrt om man har en stor konkurrens i sitt upptagningsområde. Offerta hjälpte dock mig bra i början. Många av den typen av tjänster är svår om du har väldigt många företag i ditt område inom samma bransch.

Jag skulle säga att Facebook och instagram är bra verktyg. Du styr själv hur mycket du vill marknadsföra dig, till en isolerad summa dom du har råd mest just där och då.. 100:-.. 500:- 5000:-.. du väljer vilka och vart som ska bo, för att se dina inlägg. En bra början! Glöm inte en bra hemsida som du kan hänvisa till också.

Att du redan har en kund som kan hålla din verksamhet vid liv i början är en bra start.. många i föreningen kanske har släkt och vänner som behöver en målare, och är du då trevlig och kommer i tid.. gör ett bra jobb och ser till att dina kunder inte har något att klanka ner på så kommer du också bli rekommenderad.

mina första månader gick toppen - jag hade dock lyxen att ha varit anställt i ca 15 år, och hade mestadels av kundkontakten i det företaget. Så när jag startade själv så ringde fortfarande kunderna mig, trots att jag numera var egen företagare. Ren lyx! började jobba samma dag som jag valde att starta företaget.. när jag väl fick min F-skatt ca en månad senare, så kunde jag fakturera en hel månads arbeten direkt! sen har det bara gått uppåt
Citera
2022-03-15, 20:26
Bannlyst
Citat:

Gamla hederliga reklamblad rätt ner i folks brevlåda fungerar och är billigt!
Tejpa upp och dela ut så mycket du kan och orkar!

Offerts och liknande tjänster har rätt höga avgifter, och beroende på konkurrensen kan det ibland inte löna sig, men det beror på.

En bra sak i övergångsperioden kan vara att gå som uthyrd till tidigare arbetsgivare eller andra, LinkedIN/facebook är ypperliga platser att jaga jobb på med olika grupper där man kan marknadsföra sig gratis, våga pröva, går det inte så har du provat och det går alltid att gå tillbaka till anställning!
Citera
2022-03-15, 21:52
Medlem
Citat:
hallå där flashback

Jag gör jobbet som egenanställd genom frilansfinans och inte som egenföretagare men det funkar i stortsett likadant bara att man slipper allt pappersarbete.

Hur får man tag i jobben först och främst? förstår att man måste skapa en hemsida och instagram och kanske en facebook för sitt företag och kanske annonsera på internet och dylikt. Det är mest där jag känner mig lite osäker hur jag ska kunna få alla jobben att flyta på så jag inte blir ståendes utan jobb med ett nystartat företag. Vill gärna få alla tips och råd som jag kan få. tack på förhand
Har du haft kundkontakter i din nuvarande anställning eller några andra tankar för egen del att visa att du finns till?

Att använda frilanstjänster skalar bort administrationen i stor utsträckning, men reducerar även möjligheterna att köpa utrustning till företaget som du kan göra avdrag för och att lyfta av momsen på det som köps in.
Skissat på någon form av budget och räknat fram hur stor tidsmässig beläggning som erfordras för att generera tillräckligt med medel till företaget för att leva på?
Citera
2022-03-16, 05:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Har du haft kundkontakter i din nuvarande anställning eller några andra tankar för egen del att visa att du finns till?

Att använda frilanstjänster skalar bort administrationen i stor utsträckning, men reducerar även möjligheterna att köpa utrustning till företaget som du kan göra avdrag för och att lyfta av momsen på det som köps in.
Skissat på någon form av budget och räknat fram hur stor tidsmässig beläggning som erfordras för att generera tillräckligt med medel till företaget för att leva på?

Räknat på en budget på strax över 100kr för att starta AB och köpa en begagnad skåpbil att ha som företagsbil, dvs inge leasing eller lån. Och köpa mig dem maskiner jag behöver. Måste väl fakturera 40 timmar i månaden för att det ska flyta på iallafall

Har tyvärr inga kontakter i min nuvarande anställning då jag mestadels sysslar mer nyproduktion på ett bygge.
Citera
2022-03-16, 06:33
Medlem
Citat:
Räknat på en budget på strax över 100kr för att starta AB och köpa en begagnad skåpbil att ha som företagsbil, dvs inge leasing eller lån. Och köpa mig dem maskiner jag behöver. Måste väl fakturera 40 timmar i månaden för att det ska flyta på iallafall

Har tyvärr inga kontakter i min nuvarande anställning då jag mestadels sysslar mer nyproduktion på ett bygge.

Ok, så du bedömer att 40 timmar per månad är tillfyllest för att leva på? Vilken typ av kunder förväntar du dig kunna nå?
Med budget menade jag löpande, in och ut under en månad exempelvis, efter att grundinvestering är avklarad. Behövs någon lokal som förråd? Administration, tänkt sköta den själv?
Vilken timdebitering är normal i branschen?
Citera
2022-03-16, 09:16
Medlem
Citat:

Edit, 100tkr mena jag 😁
Och 40h i veckan. Fan vad fel det blev!
Citera
2022-03-16, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Ok, så du bedömer att 40 timmar per månad är tillfyllest för att leva på? Vilken typ av kunder förväntar du dig kunna nå?
Med budget menade jag löpande, in och ut under en månad exempelvis, efter att grundinvestering är avklarad. Behövs någon lokal som förråd? Administration, tänkt sköta den själv?
Vilken timdebitering är normal i branschen?

40h i veckan är mitt mål, att jobba ca lika mycket som jag gör nu, förutom att de blir pappersarbete på kvällarna såklart, som offerter och fakturor.

Min timdebitering jag lämnade åt min förening är 500kr/h inkl moms. Det var billigare än alla andra firmor dom tog in offerter ifrån så det är väl rimligt. Så får jag en hyfsat bra lön på det också.

Så räknar med att fakturera ca 60tkr i månaden, plus pengar för materialet. Så ca 60tkr ska gå till mig efter jag betalt material.

Jag kommer nog för det mesta rikta in mig på privatkunder för att där känner jag att jag har mycket erfarenhet där, att jobba hemma hos privatkunder, både in och utvändigt.

Har ett källarförråd där jag bor där jag kan ha mina verktyg och maskiner osv. Och att betala en revisor för att sköta pappersarbetet som inte jag kan själv.
Senast redigerad av nubasdyolo111 2022-03-16 kl. 09:25.
Citera
2022-03-16, 10:43
Medlem
Citat:
40h i veckan är mitt mål, att jobba ca lika mycket som jag gör nu, förutom att de blir pappersarbete på kvällarna såklart, som offerter och fakturor.

Min timdebitering jag lämnade åt min förening är 500kr/h inkl moms. Det var billigare än alla andra firmor dom tog in offerter ifrån så det är väl rimligt. Så får jag en hyfsat bra lön på det också.

Så räknar med att fakturera ca 60tkr i månaden, plus pengar för materialet. Så ca 60tkr ska gå till mig efter jag betalt material.

Jag kommer nog för det mesta rikta in mig på privatkunder för att där känner jag att jag har mycket erfarenhet där, att jobba hemma hos privatkunder, både in och utvändigt.

Har ett källarförråd där jag bor där jag kan ha mina verktyg och maskiner osv. Och att betala en revisor för att sköta pappersarbetet som inte jag kan själv.
Du är nog en aning väl optimistisk. Att räkna med full beläggning från början är inte rimligt, du skall hinna marknadsföra företaget också, samt ombesörja diverse kringarbeten, hämta material exempelvis. Det du skrev, tydligen av misstag, 40 per månad kan mycket väl vara rimligt första tiden innan du hunnit skaka fram tillräckligt med objekt. Tänk på att vissa säkert vill ha hembesök innan offert för att avgöra vad som passar, det är inte debiterbart.

60000 per månad, det är 48000 innan moms. Av det skall du betala administration, transportkostnader (firmabil) och även kanske någon lagerlokal. Sedan företagsförsäkring och slutligen lön, förutom lön skall även arbetsgivaravgifter betalas. Glöm inte heller arbetskläder och telefonkostnader.

Är privatkunder så vill de oftast ha möjlighet till rotavdrag, det är också något du måste sköta, ingen kostnad, men tar sin vackra tid liksom allt annat som inte är debiterbart.

Tycker för övrigt att 400 per timme låter lite, vad tar andra på samma ort?
Senast redigerad av Nordiad 2022-03-16 kl. 10:46.
Citera
2022-03-16, 10:52
Medlem
Någon revisor skall du inte anlita, de sysslar huvudsakligen med kontroller. Däremot en redovisningskonsult.

Vad har du räknat med att en firmabil kostar i inköp förresten?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in