Citat:
Ursprungligen postat av
nubasdyolo111
hallå där flashback
jag är en 22 år gammal, fyller snart 23 och har jobbat som målare i ca 4 år nu som fast anställd.
Jag känner att jag samlat på mig tillräckligt med erfarenhet inom yrket för att kunna klara mig själv.
Jobbar ju redan för det mesta själv på bygget jag är nu där vi bygger nya villor.
Har nu tagit på mig ett jobb åt bostadsrättföreningen där jag bor där jag har ett jobb på ca 10 dagar.
Jag gör jobbet som egenanställd genom frilansfinans och inte som egenföretagare men det funkar i stort sett likadant bara att man slipper allt pappersarbete.
Men steget att säga upp mig från min trygga anställning som jag haft i några och och helt klara mig själv känns jäkligt stort och lite skrämmande men känner att det är nånting jag verkligen vill göra.
Finns de några andra därute som driver byggfirmor som kan komma med tips och lite inspiration?
Hur får man tag i jobben först och främst? förstår att man måste skapa en hemsida och instagram och kanske en Facebook för sitt företag och kanske annonsera på internet och dylikt. Det är mest där jag känner mig lite osäker hur jag ska kunna få alla jobben att flyta på så jag inte blir ståendes utan jobb med ett nystartat företag. Vill gärna få alla tips och råd som jag kan få. tack på förhand
driver själv eget inom golvbranschen.
Jag själv såg att min bransch har väldigt liten konkurrens, i min stad var många av de företagen som fanns antingen mediokra, eller ägdes av personer som började närma sig pension.
Guldläge! Jag ville dock ändå nischa mig, och bara erbjuda högsta möjliga kvalitet.
på ca 6 år så har jag gått från nystartad, till den firman i mitt upptagningsområde med längst väntetid, väldigt fina omdömen, och samarbetar nu med alla de större beställarna.
Det DU måste tänka på är att måleribranschen är väldigt mycket större. Det vimlar av stora och små företag överallt. Många privatpersoner "kan måla själv" till skillnad från min bransch där vi slipar och behandlar golv... det är inte många som ger sig på det där.
Du kommer ha en stor konkurrens och du måste på något sätt utmärka dig.
EN snygg webbsida, synas på sociala medier. Se till att du levererar perfekta och unika jobb, till ett ra pris i början. Du måste skapa dig ett namn och en kundkrets där du rekommenderas.
Sen kan du börja höja dina priser, flytta ut ditt lager ifrån förrådet, skaffa en större och bättre bil, dyrare utrustning vilket effektiviserar ditt arbete..
Summa summarum. Första 2-3 åren ska du göra allt för att synas.. gör bra jobb.. var billig (Materialet får inte vara billigt, det är din förtjänst som ska bli lidande) Efterhand som du får mer att göra kan du börja tjäna pengar och utveckla ditt företag.
Det är en lång väg att gå med några år av slit för lite pengar.. men gör du rätt så har du kanske 10 gubbar anställda om några år, och gör en bra förtjänst.
svarar gärna på många frågor om huruvida du ska marknadsföra dig, ekonomi och liknande - även om jag inte kan din bransch helt.
Lycka till!