2022-03-15, 18:11
Medlem
Pseudomortems avatar
Som rubriken lyder så har jag börjat dricka mycket alkohol.
Jag har ett förflutet av drogmissbruk av framförallt Opiater men även Cannabis.

Jag är ren på alla droger i över 2 år nu men mitt alkoholbruk har eskalerat till en klass att jag tror jag har ett problem med det.

Jag började dricka minst 4 starköl (50cl) om dagen för att kunna slappna av.

Det gick över till 4:a 7.2or (50cl) om dagen för samma effekt.

Och nu sittter jag här med en gammal god kvarting och dricker med lite läsk och har mina 4 öl i kylen som väntar utan att ens få ett rus.

Ja, precis, jag är en sk. "rusjagare".

Jag är diagnotiserad med Bipolär sjukdom typ 2 och ADD, äter concerta och jag kan inte sköta medicinen öht då jag överdoserar och allt tar slut en vecka innan avtalad tid och alkohol och metylphenidat är ju ta mig fan en underbar kombination.

Jag kanske bör ta tummen ur och sköta medicin och alkoholen men så lätt är det inte.
Vet inte varför jag dricker så mkt men jag tror det är för att dämpa när jag är "manisk".
Det är då det är som värst, när jag är manisk och concertan "boostar" på det och leder mig in i nån slags "trans" med alkohol.

Säger jag det här till min läkare klipper dom adhd medicinen direkt säkert och det är kört för medicinen gör riktigt mycket och jag mår bra av den...vafan ska ja göra?
Citera
2022-03-15, 18:17
Medlem
Niggwards avatar
Finns bara en sak du kan göra. Ut med alkoholen ur huset och umgås inte med supare.

Finns ingen mirakel lösning. Att sluta tvärt och avstå är det ända sättet. Detta förutser att du inte är kraft alkohol beroende för då kan du dö eller få väldigt starka reaktioner. I det fallet måste du antagligen trappa ner men det brukar sällan en alkoholist klara och då är vården ända sättet.

Sen i framtiden så kan du dricka igen om du vill det, men då har du minst sagt avstått något år.

Alkohol är en djävulsk drog. Enligt min mening är det en av de absolut värsta, både för sig själv och sin omgivning.

Att ge upp alkohol var en av de bästa saker jag någonsin gjort.
Citera
2022-03-15, 18:17
Medlem
IkeaMannen50s avatar
Sluta dricka är vad du ska göra, klipp det helt inte några folköl ibland utan klipp av det 100%.
Citera
2022-03-15, 19:26
Medlem
Pippipipparpippins avatar
Om du inte redan pratat med soc om missbruksbehadling så kan nu vara rätta tillfället. Finns säkert sälskap som tar in dig typ AA, länken eller länkarna men de vill gärna ha dit dig nykter.

Alkoholen kan vara lurig att klippa direkt när du krökat ett tag och alla vana alkisar trappar ut.

Vet att många känner socskräck eller socförakt men två saker att tänka på är
1. Det krävs samtycke för att de ska få prata med sjukvården när du är självsökande om de inte tror att råder fara för ditt liv. Sekretessen gäller så de kan erbjuda dig stöd utan att de pratar med sjukvården.
2. De ska kunna erbjuda dig någon typ av behandling, om det så är samtal med en rådgivare, behandlingsgrupp eller en behandlingsassistent. De kan möjligen erbjuda dig boendestöd eller dylikt som kan stötta dig när du tar dina mediciner och "håller handen" så att du har någon som står med och ser till att du tar rätt dos.
Citera
2022-03-15, 19:27
Medlem
Pseudomortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Finns bara en sak du kan göra. Ut med alkoholen ur huset och umgås inte med supare.

Finns ingen mirakel lösning. Att sluta tvärt och avstå är det ända sättet. Detta förutser att du inte är kraft alkohol beroende för då kan du dö eller få väldigt starka reaktioner. I det fallet måste du antagligen trappa ner men det brukar sällan en alkoholist klara och då är vården ända sättet.

Sen i framtiden så kan du dricka igen om du vill det, men då har du minst sagt avstått något år.

Alkohol är en djävulsk drog. Enligt min mening är det en av de absolut värsta, både för sig själv och sin omgivning.

Att ge upp alkohol var en av de bästa saker jag någonsin gjort.

Tack för svar, jo enda sättet är nog att bara ge upp alkoholen, jag umgås inte med någon annan som dricker så det blir ofta att jag dricker hemma själv.
Citera
2022-03-15, 21:01
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudomortem
Som rubriken lyder så har jag börjat dricka mycket alkohol.
Jag har ett förflutet av drogmissbruk av framförallt Opiater men även Cannabis.

Jag är ren på alla droger i över 2 år nu men mitt alkoholbruk har eskalerat till en klass att jag tror jag har ett problem med det.

Jag började dricka minst 4 starköl (50cl) om dagen för att kunna slappna av.

Det gick över till 4:a 7.2or (50cl) om dagen för samma effekt.

Och nu sittter jag här med en gammal god kvarting och dricker med lite läsk och har mina 4 öl i kylen som väntar utan att ens få ett rus.

Ja, precis, jag är en sk. "rusjagare".

Jag är diagnotiserad med Bipolär sjukdom typ 2 och ADD, äter concerta och jag kan inte sköta medicinen öht då jag överdoserar och allt tar slut en vecka innan avtalad tid och alkohol och metylphenidat är ju ta mig fan en underbar kombination.

Jag kanske bör ta tummen ur och sköta medicin och alkoholen men så lätt är det inte.
Vet inte varför jag dricker så mkt men jag tror det är för att dämpa när jag är "manisk".
Det är då det är som värst, när jag är manisk och concertan "boostar" på det och leder mig in i nån slags "trans" med alkohol.

Säger jag det här till min läkare klipper dom adhd medicinen direkt säkert och det är kört för medicinen gör riktigt mycket och jag mår bra av den...vafan ska ja göra?
Kan du inte försöka använda din ”maniska” fas till något kreativt? Istället för att dämpa den med sprit, som inte leder till något gott alls.
Finns ju ofta en väldig kraft i sådan ”mani”. Många begåvade människor har samma tendenser, men har lyckats använda detta positivt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in