Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-14, 11:26
Medlem
Adelaides avatar
Har börjat märka små svartmögelprickar på en av mina tröjor nu. Tröjan har inga tryck men är randig. Hur får jag bort det sabla möglet nu?
Kan jag lägga tröjan i en balja med vatten och klorin eller kommer det förstöra tröjan? Eller är det ättikssprit jag ska använda istället? Tack på förhand.
Citera
2022-03-14, 11:27
Medlem
psykoshippiens avatar
Klorin dödar inte möglet. Skulle kastat.

Annars kokar du kläderna & sedan dammar på lite mögelsanering.
Citera
2022-03-14, 11:29
Mögelsporer dör väl vid temperaturer över 60 grader, åtminstone de flesta. Lägger du där till förtvätt och mycket tvättmedel och extra sköljning så borde mer parten försvinna alternativt dö.
Citera
2022-03-14, 11:29
Medlem
Knastratts avatar
Ättika eller vinäger. Båda gör ett lika bra jobb som sköljmedel, förresten. Utan att lukta kurwa. Hitta källan till möglet. Svartmögel är RIKTIGT illa.
Citera
2022-03-14, 13:40
Medlem
Adelaides avatar
Har hällt lite ättika över möglet nu och ska tvätta det i 60 grader utan tvättmedel nu. Så får vi se vad resultatet blir (har läst att det kan bli hål i kläderna om man blandar flera rengöringsmedel med varann).
Citera
2022-03-14, 14:14
Medlem
borrizs avatar
Släng skiten, du behöver i princip saneringsmedel avsett för just svartmögel och det enda saneringsmedel som finns är avsett för byggnader. Mao vet du inte om saneringsmedlet är farligt i sig
Citera
2022-03-14, 15:34
Medlem
Håller med samtliga tyvärr, hade nog slängt det, känns ju inte jättegött med föredetta svartmögliga kläder
Citera
2022-03-14, 18:20
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
Släng skiten, du behöver i princip saneringsmedel avsett för just svartmögel och det enda saneringsmedel som finns är avsett för byggnader. Mao vet du inte om saneringsmedlet är farligt i sig

Korrekt, är det fullt utvecklad mögel som satt sig på textilerna går det inte att få bort med tensider eller blekmedel. Tvätterierna i Sverige kasserar sina textiler som blivit mögliga.
Citera
2022-03-14, 21:04
Medlem
Adelaides avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Slion
Håller med samtliga tyvärr, hade nog slängt det, känns ju inte jättegött med föredetta svartmögliga kläder

Citat:
Ursprungligen postat av Kraftkarl
Korrekt, är det fullt utvecklad mögel som satt sig på textilerna går det inte att få bort med tensider eller blekmedel. Tvätterierna i Sverige kasserar sina textiler som blivit mögliga.

Jag testade att lägga tröjan i en hink med vatten och några DL ättika i några timmar, för att därefter tvätta den i 60 grader.

Visst fan gick en del av möglet bort, om än inte allt. Jag tror dock att om man upprepar detta några gånger till kan möglet mycket väl försvinna helt.
Citera
2022-03-15, 06:35
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Jag testade att lägga tröjan i en hink med vatten och några DL ättika i några timmar, för att därefter tvätta den i 60 grader.

Visst fan gick en del av möglet bort, om än inte allt. Jag tror dock att om man upprepar detta några gånger till kan möglet mycket väl försvinna helt.
Ursäkta en följdfråga.
Om du nu inte kan se några mögelkolonier dvs svarta fläckar längre, innebär detta att möglet också är borta?
Glöm inte att svartmögel är allt annat än nyttigt och jag skulle absolut inte vilja bära den tröjan på kroppen.
Citera
2022-03-15, 11:34
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursäkta en följdfråga.
Om du nu inte kan se några mögelkolonier dvs svarta fläckar längre, innebär detta att möglet också är borta?
Glöm inte att svartmögel är allt annat än nyttigt och jag skulle absolut inte vilja bära den tröjan på kroppen.

Ättika dödar mögelsporer. Är både fläckarna och lukten borta efter mycket användning av ättika så är det lugnt.
Citera
2022-03-15, 12:41
Medlem
borrizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
Ättika dödar mögelsporer. Är både fläckarna och lukten borta efter mycket användning av ättika så är det lugnt.
Ättika brukar fungerar utmärkt på mindre mögelförekomster i exempelvis badrum.
Glöm inte att du går omkring i dina -förhoppningsvis- sanerade kläder hela dagen, till skillnad ifrån badrummet där du vistas kortare stunder. Smaken är iofs olika, men jag personligen skulle inte viljal gå omkring i förhoppningsvis hemmasanerade kläder.
Senast redigerad av borriz 2022-03-15 kl. 12:47.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in