• 2
  • 3
2022-03-16, 17:08
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Har jobbat med detta och det var längesedan man kunde räkna med hjälp från soc utan att först gjort ett genuint förarbete.

Bej, jag är inte förvånad över att det krävs en hel del redovisning av olika uppgifter. Jag förmodar att det kan ta ett tag innan soc fått in alla papper. Många med olika ekonomiska problem kan ha svårt att hålla koll på sina papper.
Citera
2022-03-16, 17:22
Medlem
Forever Winters avatar
I ekvationen ska också tas med att vad händer om massa personer får avslag på försörjningsbidrag? De kommer inte lägga sig ner och dö, de kommer att hitta andra inkomstkällor.
Jag tror Soc hellre beviljar diverse bidrag än att behöva ta hand om situationer som kan uppstå om de inte gör det.
Citera
2022-03-16, 20:32
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Temporary84
Tjugo sökta jobb per månad, delta i workshops en timme, jobbcoach en timme varje vecka. Skatteutdrag, kontoutdrag, redogöra för alla räkningar man söker bistånd för varje månad,
Ja det känns rätt kravlöst. 😛

Man får inte heller glömma att det sällan är fullt friska människor utan problem som söker ekonomiskt bistånd.
Citera
2022-03-16, 20:42
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Bej, jag är inte förvånad över att det krävs en hel del redovisning av olika uppgifter. Jag förmodar att det kan ta ett tag innan soc fått in alla papper. Många med olika ekonomiska problem kan ha svårt att hålla koll på sina papper.

Så är det… I åtminstone Sthlm har det införts regler om rotation bland handläggarna, de ska inte ha hand om en ”klient” mer än högst 3månader då det riskerar att socialsekreteraren blir ”kompis” med den sökande. Riktigt jävla sjukt.

Jag köper att det ska finnas krav men det börjar bli absurt. Som jag redan sagt kan folk redan vara tvungna att skaffa intyg från olika banker de aldrig varit kund hos för att visa att de inte har några dolda sparanden.

Alla som ringt en bank vet att väntetiderna kan vara några timmar, öppettiderna är ofta hyfsat begränsade så att skaffa alla papper som krävs kan ta några dagar. Sen är det långt ifrån alla banker som skickar intyg att någon inte är kund som gör detta gratis.
Citera
2022-03-16, 20:48
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forever Winter
I ekvationen ska också tas med att vad händer om massa personer får avslag på försörjningsbidrag? De kommer inte lägga sig ner och dö, de kommer att hitta andra inkomstkällor.
Jag tror Soc hellre beviljar diverse bidrag än att behöva ta hand om situationer som kan uppstå om de inte gör det.

Nu tror inte jag på ”the great reset”, men soc ser tyvärr till att folk med normala hyreskontrakt blir vräkta för att sedan betala nästan 10 x normal hyra för en försökslägenhet hos privata värdar.

Självklart överlever folk ändå, men frågan är om det är rimligt att släkt, vänner och ”privata” välgörenhetsorganisationer ska stå för detta? Vi betalar trots allt skatt och bör därmed kunna anta att få hjälp när det krisar.
Citera
2022-03-16, 21:14
Medlem
Timoteuss avatar
Som redan sagts: det är meningen att man ska stå till arbetsmarknadens förfogande. Men i dagsläget är det så svårt att att bli sjukpensionär att folk som är helt omöjliga på arbetsmarknaden ändå har försörjningsstöd i åratal. Då menar jag inte de som bara inte är så flinka, utan folk som är jätteautistiska eller inte kommer utom dörren pga tvångstankar, psykotiska, hjärnskadade, svagbegåvade, utslitna av knarkande osv, som säkert kan utföra vissa arbetsuppgifter, men som ingen vill anställa och ingen vill ha till kollega pga merarbetet de medför.

Så det finns flera skikt i det här med vem som får f-stödet, låg- och högfungerande, och kraven är i praktiken olika. Men man behöver fan vara professor för att fylla i formuläret rätt och inte missa några kvitton. Det är kanske inte precis jätteobegripligt, men så detaljerat att de som har svårt med läsning och/eller uppmärksamhet och att hålla reda på papper lätt blir bortdribblade. Dvs precis de som ofta har svårt med all den självförvaltning som krävs på dagens arbetsmarknad
Citera
2022-03-16, 22:03
Medlem
Som skrivet är det olika i olika kommuner. Har jobbat med försörjningsstöd i flera olika. Vissa väldigt vettiga och rimliga krav, andra så sjukt kassa handläggare så jag valde att säga upp mej.
Dock finns alltid socialtjänstlagen i grunden. Man kan tex inte neka en aktiv missbrukare matpengar, summan dom får är dock extremt låg och inget dom kan köpa knark/alkohol för... ofta får dom den summan i matkuponger att lösa in just för att det inte ska gå till missbruk.
Kraven ÄR höga, räcker inte att söka samma 5 jobb månad efter månad. undantaget är de sjukskrivna som egentligen skulle haft sjukersättning. Psykiskt sjuka utan sjukdomsinsikt kan även dom undantas från vissa regler.
Man fick ofta höra "men min polare fick pengar till ditten och datten" 95% har polaren hittat på, i övriga 5 finns särskilda skäl (barnperspektivet osv). Soc gör ingen skillnad på etnicitet, punkt!

Sen kan tilläggas att ingen handläggare är medial, fanns säkert de som dolde missbruk och svartjobb. Fanns tillfällen då man visste att man blev blåst men inte kunde bevisa och fick glatt betala ut ändå.
Citera
2022-03-25, 20:39
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Ehhh, tror du folk med lönebidrag etc jobbar på kommunala bolag? De finns säkert, men de allra flesta jobbar inom det privata.

Lönebidrag? Hur kom det in i bilden? Mitt inlägg handlar om försörjningsstöd (socialbidrag), kan vara bra att veta vad som diskuteras innan man svarar på ett inlägg.
Citera
2022-03-25, 21:41
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Lönebidrag? Hur kom det in i bilden? Mitt inlägg handlar om försörjningsstöd (socialbidrag), kan vara bra att veta vad som diskuteras innan man svarar på ett inlägg.

Du skrev att det privata näringslivet ”bölar” när det kommer till lönebidrag då du anser att det inte går att konkurrera med de kommunala bolag du inbillar dig de flesta nötter med lönebidrag jobbar på. Eller hur tänkte du? Menar du att folk tvingas arbeta för försörjningsstöd? Ditt inlägg nämnde inte försörjningsstöd en enda gång.

Kan vara bra att veta vad man skrivit innan man kritiserar svaren man får…
Citera
2022-03-26, 12:16
Det är väldigt olika och skulle väl säga att rent generellt är socialarbetarna helt okunniga på området. Särskilt i mindre kommuner. SoL är en ramlag. Det vill säga att det är den enskilda myndigheten som sätter upp sina riktlinjer.
Om du har för avsikt att söka, se till att få så mycket information från socialtjänsten som möjligt. Spara allt material du får från dem. Kan de undslippa betala kommer de slippa. Även om det rör sig om ett par tusenlappar.
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in