• 1
  • 2
2022-03-14, 11:01
Medlem
Finns det några som helst krav som ställs på personer som får socialbidrag (eller försörjningsstöd eller vad det månde kallas)?
Om ja, är det samma krav oavsett vilken kommun det gäller? (för jag vill minnas att det är kommunerna som betalar)
Vilka är dessa krav? Nykterhet, redlighet o.s.v?
Citera
2022-03-14, 11:03
Medlem
Bonnatorps avatar
Har stött på flera som både varit helt göralösa och knarkat med sina socialbidrag intakta, men några har man ändå hört om som de har velat slussa till någon dagverksamhet eller oavlönad arbetspraktik.
Citera
2022-03-14, 11:05
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Inte om du är etnisk svensk. Är du blatte så ja.
Citera
2022-03-14, 11:07
Bannlyst
Kravet är att man står till arbetsmarknadens förfogande genom att söka jobb och delta i insatser som hjälper den arbetslöse ut i arbete/sysselsättning. Kravet är att man ska göra det man kan för att få en egen försörjning. Och räcker inte det till så har man rätt till stöd. Man har inte rätt till stöd för att man håller sig nykter. Nykterhetsstöd är inget jag känner till iaf.
Citera
2022-03-14, 11:10
Medlem
zilog-80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dicktherick
Finns det några som helst krav som ställs på personer som får socialbidrag (eller försörjningsstöd eller vad det månde kallas)?
Om ja, är det samma krav oavsett vilken kommun det gäller? (för jag vill minnas att det är kommunerna som betalar)

Svar: Ja, men vilka krav som gäller är baserade på personens individuella förmåga och förutsättningar. (I kombination med välviljan hos den som beviljar det, vilket varierar)
Citera
2022-03-14, 11:26
Medlem
Nej, det finns krav. Svårt att säga vad som ska uppfyllas då kraven ser olika ut i olika kommuner samt att handläggarna kan lägga sina egna regler för att få bidrag.
Missbrukarna som "kravlöst" får pengar har förmodligen förlorat både hem och barn innan de fick försörjningsstödet utan problem.
Citera
2022-03-14, 11:39
Medlem
Citat:

Nästan inga krav alls. Som svensk handlar det mest om att man fortfarande har något av värde kvar, såsom en bil eller pengar på banken.

Det är lite svårt att gömma pengar som svensk, men ganska vanligt om man har tillgång till utländska konton.

Sedan är det bara att köra på.
Citera
2022-03-14, 11:39
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Det är socialtjänstlagen som gäller men många kommuner ”fuskar” rejält vilket gör det i stort sett omöjligt för en ”vanlig” människa att få ekonomiskt bistånd ens under en kortare period.

Annars varierar kraven, det kan vara att söka minst 30jobb per månad till att delta i olika program/behandlingar. Det ska lämnas in intyg från höger och vänster inte minst kontoutdrag och har din snälla mamma swishat en hundring är risken stor att den dras från bidraget. Du kan även tvingas intyga att du inte är kund i andra banker.
Citera
2022-03-14, 12:00
Medlem
Tack för bra svar hittills.

En anledning till min fråga var att jag nyligen blev varse om en tråkig historia som involverar ett mordförsök.
Fick fatt i FUP:en och kunde där se att de inblandade GM samtliga gick på socialbidrag och att samtliga GM vid brottstillfället varit påverkade av narkotika, vilket verkar ha varit en av anledningarna till att det till synes oskyldiga bråket som startade händelsekedjan eskalerade så pass att det slutade i ett mordförsök.
I förhören kunde man även läsa att GM missbrukat narkotika under en längre tid samtidigt som man som sagt fick socialbidrag.

Summa summarum så ska alltså jag som laglydig skattebetalare glatt bekosta dessa dräggs missbruk som indirekt orsakar stora kostnader för sjukvården och rättsväsendet.

Observera att detta inte är att betrakta som ett inlägg i narkotikadebatten.

Jag är medveten om att tjänstemannaansvaret är i princip helt urholkat vilket innebär att socialtjänstens handläggare inte behöver stå till svars för att ha slösat skattepengar på en individ som inte har vett nog att använda dem till att ordna upp sitt liv.
Men går det att få reda på vilken/vilka handläggare som varit inblandade i beslutsfattandet gällande en numera dömd person?

För jag är en upprörd medborgare som gärna vill visa mitt missnöje med hanteringen av nämnda dräggs utbetalningar från det gemensamma.

(Rättshaverist? -Visst! =)
Citera
2022-03-14, 13:02
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det är socialtjänstlagen som gäller men många kommuner ”fuskar” rejält vilket gör det i stort sett omöjligt för en ”vanlig” människa att få ekonomiskt bistånd ens under en kortare period.

Annars varierar kraven, det kan vara att söka minst 30jobb per månad till att delta i olika program/behandlingar. Det ska lämnas in intyg från höger och vänster inte minst kontoutdrag och har din snälla mamma swishat en hundring är risken stor att den dras från bidraget. Du kan även tvingas intyga att du inte är kund i andra banker.

Där kan jag hålla med, många tror ju att dom skall få hjälp av soss men faktum är att väldigt få
kommer att beviljas bidrag. I alla fall om du är en vanlig svensk och tidigare haft inkomst.

Har du aldrig haft inkomst och går på ständigt bidrag är det lätt att det bara rullar på utan att
något händer samt kravlöst. tex kravet att stå till arbetsmarknadens förfogande och aktivt söka jobb
gäller ju inte alla grupper. Ta tex en ensamstående Somalisk 5 barns mor, analfabet, kan ej svenska
och har aldrig arbetat. Där gör man bedömingen att hon troligen aldrig kommer att komma i egen
försörjning.
Citera
2022-03-14, 13:20
Medlem
För att vara berättigad till försörjningsstöd måste du först ha förbrukat alla dina egna resurser och inte ha några andra sätt att få livet att gå runt. Kan du till exempel flytta tillbaka till dina föräldrar så har du inte rätt till försörjningsstöd.
Därutöver kräver socialtjänstlagen att
- Du ska vara inskriven på Arbetsförmedlingen och vara aktivt arbetssökande.
- Du ska ha regelbunden kontakt med din handläggare.
- Du ska redovisa att du söker arbete aktivt.
- Du måste söka alla arbeten du är kvalificerad för inom pendlingsavstånd.

Nu vet vi alla att reglerna inte tillämpas ifall du har lite mörkare hy, har unibrow, viftar med armarna och hotar. Socialtanterna skräms helt enkelt till att dela ut försörjningsstöd.
Men även bidragstagare planerar. Det är i många fall bättre att vara sjukskriven än att gå på försörjningsstöd, framförallt om man har en släkting eller någon från samma hemby som kan skriva ut intyg. Fast då duger det inte att vara "utbränd" eller något som vanliga människor kan råka ut för, utan det måste vara ett rejält handikapp man hittar på. (Jämför assistansbedrägerier).
Är det inte märkligt t.ex. att 43% av alla vuxna i Tensta inte kan ta ett enda av alla de jobb som finns på arbetsmarknaden? Och inte kan komma in på någon utbildning heller. Inte någon. Trots att de så gärna skulle vilja försörja sig själva?
Citera
2022-03-14, 13:26
Moderator
Gordon Blixts avatar
Citat:
Det finns grundläggande kriterier som gäller generellt. Det finns däremot inget som hindrar en viss kommun att ha en generösare syn i något avseende.
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Inte om du är etnisk svensk. Är du blatte så ja.
Okunnigt svammel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in