Traktamentet ska täcka fördyrade personliga levnadsomkostnader
Som beskrivits så får du normalt boendet betalt separat, det finns även möjlighet att få sk nattraktamente med ett halvt dagstraktamente om du ordnar boende själv, då utan kvitto, kallades under min utbildning för "Vinflasketraktamente" för att man ordnade så man fick bo hos en släkting/vän och hade med sig en flaska fin som ersättning.
240 kr extra utöver lönen ska alltså täcka att det är dyrare för dig att arbeta utanför din ordinarie arbetsplats, tänk att du kan ta med dig lunchlåda jämfört med att gå på lunchrestaurang, samma sak med middag, där är det jämförelsen mellan att laga själv och kanske med hela familjen jämfört med att äta ute.
Bor du på hotell med frukost får du inte 240 kr utan det minskas med 20 %, och betalar arbetsgivaren lunch eller middag (som vid representation) är minskningen 35 % vardera, så vid full betalning från arbetsgivaren får du ut endast 10 % eller 24 kr av traktamentet, en papperskvällstidning eller så
Den stora vinsten med traktamente gör du sannolikt inte i Sverige utan på utlandstraktamenten, i Danmark får du 938 kr, Estland 460, Norge 953 och Tyskland 611. Här skulle jag säga att du med lite planering gott och väl får pengarna att räcka, i vart fall i vissa länder.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bonnatorp
Aha, så traktamentet syftar endast till att ersätta kost?
Men jag känner ändå att det låter lurt.
Äter man riktigt billigt kommer man undan på 40:- per dag eller så. Eller jag som lätt kan leva på linser kommer undan på en tia eller två om jag har någonstans att värma vatten.
Men ändå, låt säga att man snikar järnet och behåller 200:- i fickan per dag.
Är det verkligen så schysst med en tvåhundring för att inte ha hemmets bekvämligheter?
Eller är det vanligt att folk jobbar sent in på kvällen när de ändå ligger borta och att det är där vinsten ligger?