• 1
  • 2
2022-03-14, 10:26
Medlem
Bonnatorps avatar
När jag gick min utbildning så var det några som talade sig alldeles varma om traktamente.
Har även hört att en del som redan är i arbetslivet hellre jobbar borta än hemma just för att de tjänar mer på traktamente.

Så jag kollade då skatteverket, då det kan vara aktuellt med enstaka resor inom yrket jag vill jobba i.
Och var står det då där?
Jo, 240 kronor per heldag.

Menar de alltså att man ska hitta ett vandrarhem för 200:- (vilket redan det är lite ovanligt) och sedan leva på en falukorvring och två bananer, eller vad menas?
Hur kan någon mena att det skulle vara fördelaktigt då man på sin höjd kan spara en tjuga om dagen om arbetsgivaren följer skatteverkets riktlinjer?
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-14 kl. 10:28.
Citera
2022-03-14, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
När jag gick min utbildning så var det några som talade sig alldeles varma om traktamente.
Har även hört att en del som redan är i arbetslivet hellre jobbar borta än hemma just för att de tjänar mer på traktamente.

Så jag kollade då skatteverket, då det kan vara aktuellt med enstaka resor inom yrket jag vill jobba i.
Och var står det då där?
Jo, 240 kronor per heldag.

Menar de alltså att man ska hitta ett vandrarhem för 200:- (vilket redan det är lite ovanligt) och sedan leva på en falukorvring och två bananer, eller vad menas?
Hur kan någon mena att det skulle vara fördelaktigt då man på sin höjd kan spara en tjuga om dagen om arbetsgivaren följer skatteverkets riktlinjer?
Arbetsgivaren pröjsar ju hotell när man är på jobbresa. Annars skulle man ju inte ha råd att jobba...
Traktamente är för att det är dyrare att äta ute än att laga mat hemma.
Citera
2022-03-14, 10:37
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Arbetsgivaren pröjsar ju hotell när man är på jobbresa. Annars skulle man ju inte ha råd att jobba...
Traktamente är för att det är dyrare att äta ute än att laga mat hemma.
Aha, så traktamentet syftar endast till att ersätta kost?

Men jag känner ändå att det låter lurt.
Äter man riktigt billigt kommer man undan på 40:- per dag eller så. Eller jag som lätt kan leva på linser kommer undan på en tia eller två om jag har någonstans att värma vatten.

Men ändå, låt säga att man snikar järnet och behåller 200:- i fickan per dag.
Är det verkligen så schysst med en tvåhundring för att inte ha hemmets bekvämligheter?
Eller är det vanligt att folk jobbar sent in på kvällen när de ändå ligger borta och att det är där vinsten ligger?
Senast redigerad av Bonnatorp 2022-03-14 kl. 10:47.
Citera
2022-03-14, 10:43
Medlem
Citat:
Aha, så det vanliga är alltså att arbetsgivaren både betalar boende och ger en traktamente på 240+ kronor per dag?
Fråga på jobbet helt enkelt. Finns olika varianter - blippa företagskort, lägg ut själv och lämna in kvitton och få tillbaka, betala själv och få tillbaka schablonbelopp (traktamente), eller betala själv och få inte tillbaka nånting.

Betalar du verkligen tåg, flyg och hotell ur egen ficka?
Citera
2022-03-14, 10:44
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Aha, så det vanliga är alltså att arbetsgivaren både betalar boende och ger en traktamente på 240+ kronor per dag?

Japp! Är osäker på den exakta summan men traktamentena har knappasts följt inflationen och därmed inget man ”tjänar” på jämfört med för trettio år sedan.

Visst kan man leva snålt och se det som en extra inkomst men hur kul är det?
Citera
2022-03-14, 10:59
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Fråga på jobbet helt enkelt. Finns olika varianter - blippa företagskort, lägg ut själv och lämna in kvitton och få tillbaka, betala själv och få tillbaka schablonbelopp (traktamente), eller betala själv och få inte tillbaka nånting.

Betalar du verkligen tåg, flyg och hotell ur egen ficka?
Ja det är klart företaget betalar resor, men jag var osäker på boendet.
Jag hade för mig att de antingen ordnade boende, eller att man fick en klumpsumma för att ordna det, och att det var det som kallades traktamente.
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Japp! Är osäker på den exakta summan men traktamentena har knappasts följt inflationen och därmed inget man ”tjänar” på jämfört med för trettio år sedan.

Visst kan man leva snålt och se det som en extra inkomst men hur kul är det?
Ja precis, på sin höjd 200 kronor extra per dygn man ligger borta är fruktansvärt.
Visserligen tjänar jag bara 150 kronor efter skatt i dagsläget på min nattjour då jag ligger borta (inget traktamente då jag bor typ 2km bort), men då har jag ordinarie arbetstid med OB fram till halv tolv också, så det är relativt bra pröjs med all OB och många lediga dagar.

Så om man skulle jobba inom bygg eller så och hålla på bygga fram till 9 på kvällen eller något, ja då kan jag se en viss vinst i det hela. Man får ju ändå inte vara hemma, så då är det ingen mening att sitta på arslet utan lön.
Är det så det brukar vara, eller är det oftast ändå vanliga arbetsdagar när man skickar byggare till olika projekt i landet?
Citera
2022-03-14, 11:02
Medlem
feemaxxxs avatar
Traktamentet beror på om det är inlands- eller utlandsresor. Traktamentet grundar sig OFTAST på normalbeloppet som skatteverket har.

Mer eller mindre är det summan som kan betalas ut skattefritt från arbetsgivaren till dig. Teoretiskt kan denne betala mer än detta normalbelopp, men då får du betala skatt på det överskjutande beloppet.

En tjänsteresa brukar innhålla följande "bas kostnader" som arbetsgivaren betalar:
1. Resan själv (hyrbil, tåg, flyg osv). Om man kör med egen bil får man normalt sett en km-kompensation.
2. Boende (hotel)
3. Traktamente: detta täcker dina ökade kostnader under tjänsteresan (mat osv). Detta brukar vara basbeloppet som betalas ut till dig. Vissa AG är lite snålare och kräver kvitton på det du köper och betalar ut det som du använder.

https://skatteverket.se/privat/skatt...800016035.html

Ibland kan arbetsgivaren erbjuda lägre lön, men ett traktamente vilket ser attraktivt ut för nettolönen. Men här får man se upp, traktamentet är ej pensionsgrundande.
Citera
2022-03-14, 11:08
Medlem
för 40 år sedan var traktamentesjobb bra...nu skit....du kunde jobba borta 4 dagar å full veckas track....på byggen var det vanligt....två arbetskamrater till mig hade husvagn å en 740 som dragbil....allt betalt med tracket...hemma hade dom egna privata bilar...de åkte runt hela sverige å satte upp gipsväggar...jobbade 7 till 20,00 4 dagar....dom tjänade skitbra....
Citera
2022-03-14, 11:20
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feemaxxx
Ibland kan arbetsgivaren erbjuda lägre lön, men ett traktamente vilket ser attraktivt ut för nettolönen. Men här får man se upp, traktamentet är ej pensionsgrundande.

Det är många ”nya” på arbetsmarknaden som luras på det sättet och jävliga är att arbetsgivaren lätt övertalar ungdomen, ”du får si och så vilket kan låta lite men du får utöver din lön bla, bla, och det behöver du inte betala skatt för”.

Att det påverkar pensionen nämner de inte och det kan röra sig om väldigt mycket pengar i slutändan. Sjuklönen och semesterlönen påverkas såklart också negativt.
Citera
2022-03-14, 11:35
Medlem
Traktamentet ska täcka fördyrade personliga levnadsomkostnader

Som beskrivits så får du normalt boendet betalt separat, det finns även möjlighet att få sk nattraktamente med ett halvt dagstraktamente om du ordnar boende själv, då utan kvitto, kallades under min utbildning för "Vinflasketraktamente" för att man ordnade så man fick bo hos en släkting/vän och hade med sig en flaska fin som ersättning.

240 kr extra utöver lönen ska alltså täcka att det är dyrare för dig att arbeta utanför din ordinarie arbetsplats, tänk att du kan ta med dig lunchlåda jämfört med att gå på lunchrestaurang, samma sak med middag, där är det jämförelsen mellan att laga själv och kanske med hela familjen jämfört med att äta ute.

Bor du på hotell med frukost får du inte 240 kr utan det minskas med 20 %, och betalar arbetsgivaren lunch eller middag (som vid representation) är minskningen 35 % vardera, så vid full betalning från arbetsgivaren får du ut endast 10 % eller 24 kr av traktamentet, en papperskvällstidning eller så

Den stora vinsten med traktamente gör du sannolikt inte i Sverige utan på utlandstraktamenten, i Danmark får du 938 kr, Estland 460, Norge 953 och Tyskland 611. Här skulle jag säga att du med lite planering gott och väl får pengarna att räcka, i vart fall i vissa länder.

Citat:
Aha, så traktamentet syftar endast till att ersätta kost?

Men jag känner ändå att det låter lurt.
Äter man riktigt billigt kommer man undan på 40:- per dag eller så. Eller jag som lätt kan leva på linser kommer undan på en tia eller två om jag har någonstans att värma vatten.

Men ändå, låt säga att man snikar järnet och behåller 200:- i fickan per dag.
Är det verkligen så schysst med en tvåhundring för att inte ha hemmets bekvämligheter?
Eller är det vanligt att folk jobbar sent in på kvällen när de ändå ligger borta och att det är där vinsten ligger?
Citera
2022-03-14, 11:41
Medlem
uffeoboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonas73
Traktamentet ska täcka fördyrade personliga levnadsomkostnader

Som beskrivits så får du normalt boendet betalt separat, det finns även möjlighet att få sk nattraktamente med ett halvt dagstraktamente om du ordnar boende själv, då utan kvitto, kallades under min utbildning för "Vinflasketraktamente" för att man ordnade så man fick bo hos en släkting/vän och hade med sig en flaska fin som ersättning.

240 kr extra utöver lönen ska alltså täcka att det är dyrare för dig att arbeta utanför din ordinarie arbetsplats, tänk att du kan ta med dig lunchlåda jämfört med att gå på lunchrestaurang, samma sak med middag, där är det jämförelsen mellan att laga själv och kanske med hela familjen jämfört med att äta ute.

Bor du på hotell med frukost får du inte 240 kr utan det minskas med 20 %, och betalar arbetsgivaren lunch eller middag (som vid representation) är minskningen 35 % vardera, så vid full betalning från arbetsgivaren får du ut endast 10 % eller 24 kr av traktamentet, en papperskvällstidning eller så

Den stora vinsten med traktamente gör du sannolikt inte i Sverige utan på utlandstraktamenten, i Danmark får du 938 kr, Estland 460, Norge 953 och Tyskland 611. Här skulle jag säga att du med lite planering gott och väl får pengarna att räcka, i vart fall i vissa länder.

Den är väl även skattebefriad i Norge?
Citera
2022-03-14, 11:47
Medlem
Vissa arbetsgivare betalar även ut andra "traktamenten" utöver det skattefria beloppet (240kr per heldag). Dessa kan komma i olika skrudar, men jag har stött på exempelvis:

Dagstraktamente - där den anställde får en summa pengar för att denne varit borta från sin ordinarie arbetsplats (t.ex. tjänsteresa till kund för att utföra arbete på plats hos kund, eller för möten o.s.v.). Det jag har sett har legat kring 400 kr per dag givet att vissa villkor uppfylldes (typ avresa innan kl. XX samt hemkomst efter kl. YY alternativt en total längd på tjänsteresan om minst ZZ timmar)

Utökat nattraktamente - vilket i princip är vad det låter. Gällde enbart vid tjänsteresa där övernattning ingick.

Gemensamt för alla typer av extra traktamenten utöver det skattefria är att de är att betrakta som lön och skall således beskattas därefter.

Skälet att ha detta från arbetsgivarens sida är väl att se till att de "arma satar" som inte får spendera arbetsdagen på sin ordinarie arbetsplats (med alla bekvämligheter i form av lunchrum/vilorum/toaletter/gym/ergonomiska kontorsstolar etc.) eller rent av tvingas spendera natten hemifrån skall kompenseras ekonomiskt genom detta extra traktamente.

Är osäker på om detta är något som regleras i något kollektivavtal (jag har inte stött på något sådant) eller om det bara är lokala "policys" eller t.o.m. handlar om vad den enskilde anställde har avtalat fram i sitt anställningskontrakt.

För övrigt instämmer jag i att traktamentereglerna i Sverige är skit.
Standard är ju att man bor på hotell, och då brukar för det mesta frukost ingå i rumspriset. Detta är något som arbetsgivaren betalar, således ska traktamentet minska med 48kr.
Om arbetsgivaren står för övriga måltider minskar det ytterligare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in