2022-03-14, 10:02
Medlem
NuSkinerPoseidons avatar
Jag gjorde för en tid sen jobb för ett företag som är baserat utanför Sverige.

De kommer sätta in pengar direkt på mitt konto, runt 80-90k.
Är det något banken reagerar på?
Eller skickar vidare sån information till t.ex. skatteverket?

Eller behöver det vara större summor?
Pengarna är ju "rena" och oskattade. Men jag tänkte att jag löser det med skatten senare under året.
När jag kan räkna ihop olika summor lite enklare.

Torde vara okay?
Jag är rätt dålig på sånt här
Citera
2022-03-14, 10:24
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuSkinerPoseidon
Jag gjorde för en tid sen jobb för ett företag som är baserat utanför Sverige.

De kommer sätta in pengar direkt på mitt konto, runt 80-90k.
Är det något banken reagerar på?
Eller skickar vidare sån information till t.ex. skatteverket?

Eller behöver det vara större summor?
Pengarna är ju "rena" och oskattade. Men jag tänkte att jag löser det med skatten senare under året.
När jag kan räkna ihop olika summor lite enklare.

Torde vara okay?
Jag är rätt dålig på sånt här

Tipset är att ringa banken först, är det vita pengar och du kan bevisa det så är det alltid bättre att agera proaktivt. Annars kan du nog räkna med att nån ringer och fryser pengarna tills du har visat var dom kommer ifrån.
Citera
2022-03-14, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Tipset är att ringa banken först, är det vita pengar och du kan bevisa det så är det alltid bättre att agera proaktivt. Annars kan du nog räkna med att nån ringer och fryser pengarna tills du har visat var dom kommer ifrån.
De kommer säga "jag vet inte, skicka pengarna så får vi se". För det är precis så det är. Om de säger något annat ljuger de alltså.

Folk fattar inte hur dåliga banker är. Eller snarare, folk tror att banker är "dåliga" när de i själva verket inte ens kan kategoriseras som dåliga. De saknar tjänst/produkt mot slutkund som skulle kunna utvärderas som bra eller dålig. Ni betalar ordagrant för exakt ingenting.

Summor under 100ksek kommer väldigt sällan flaggas, speciellt om det kommer som en legitim insättning från ett företag.

Angående SKV skulle jag inte råda att försöka fuska dock. Det är nog inget du vinner på i längden.

EDIT: det finns dock i vanlig ordning systematisk orättvisa inblandat, eftersom det är 80-talets digitala teknik som försöker filtrera dig. Så tex desto fattigare du är, ju mer problem kommer "banken" ge dig. Tjänst mot kund saknas, så hela grejen är alltså en tjänst för organisationen att maximera hyra och minimera kostnad. När 80-talets IF-satser ska processa detta slutar det oftast med att de inte har resurser för dig om du inte kan visa för systemet att du inte är fattig.
Senast redigerad av sebastianlarsson2 2022-03-14 kl. 10:50.
Citera
2022-03-14, 19:47
Medlem
Fick redovisa var pengarna kom ifrån när jag flyttade över 15k ifrån Nordnet...
Citera
2022-03-15, 03:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Fick redovisa var pengarna kom ifrån när jag flyttade över 15k ifrån Nordnet...

Till vilken bank om man får fråga?
Citera
2022-03-15, 04:45
Medlem
Wigilantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg
Gissar på Swedbank men kan lika gärna vara SEB eller Nordea, Länsförsäkringar etc.

Alla Svenska banker är totalt värdelösa, iaf dom jag känner till. Avanza är väl bra för att småhandla lite med aktier men annars enbart skit.

Undra vilket land har bäst banker?

Är UK medborgare undra om det ens spelar roll om jag vill öppna konto i t.ex UK eller om bankerna tar alla kunder oavsett nationalitet etc.
Citera
2022-03-15, 06:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riggragg

Swedbank
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto