Citat:
Ursprungligen postat av
Kalas-Kuken
Ah jag gillar denna panikmarknad. Någon mer stabil aktie som ökar 1%/vecka eller nåt då?
Vilka aktier brukar överleva kraschen?
Säkra aktier letar vi alla efter.
Bäst tycker jag är att kolla på vad gröna klimatfonder ratar. Förbjuder de köp av tobak, vapen och olja brukar det vara en signal om att de är sådant som vi amoraliska människor gillar, och då är de säkra. De företag som inte ses som klimatvänliga satsar sedan också mycket pengar och kunskap på att bli det, så då är de dessutom bra på sikt. Sedan ska krigshärjade länder byggas upp så sågade trävaror är bra, cement också samt förstås återvinning av krigsskrot och förstörda bilar i tiotusental.
Aktier som alltid överlevt kriser är verkstadsaktier, för allt snurrar kring kullager och vassa stålverktyg. Inga mjuka eller klimatvänliga produkter kan tillverkas utan dem. Fordon, hjul, bilar är alltid framtiden. Energi är alltid bra, så också livsmedel. Vi måste alla äta 2000 kalorier om dagen, så den marknaden är stensäker. Konfektyr och karameller brukar också vara bra, och jag gillar att ha några choklad- och läskaktier i min portfölj. Jag vet, lite barnsligt är det. Ja, det är bara att tänka sina mest moraliskt förkastliga tankar och se vad man kan hitta.
Just nu ligger jag med en aktieuppgång i min portfölj på runt 10-15 % sedan kriget bröt ut. Men där finns vissa aktier som har fallit runt 30 % samtidigt som andra gått upp 60 %. Så plus just nu, till min egen överraskning. Men något har man väl lärt sig om oss människor och våra tillkortakommanden. Lite ynkliga är vi allt.