2022-03-14, 08:50
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Såg att Arion banki har nästan 10% utdelning nu på Torsdag(17/3). Hur kan de ha så mycket i utdelning? riskerar man att krascha aktien vid för mycket utdelning, efter förra utdelningen fortsatte aktien uppåt?

Vet inte om jag ska köpa.. om jag investerar i 1000 aktier får jag 1100 kr i utdelning, men kunde ju vara lika bra att köpa en förmodad raket som går upp 10% på en dag och sälja av snabbare.
Riskerar jag inte att ha kvar aktien ett tag om jag tar utdelningen, förra gången vart det ju ingen dipp alls efter utdelning.

Aktien står ju fortfarande förhållandevis väldigt lågt i kurs(13,38) för en så lönsam bank.
Tankar kring Arion Banki?
Citera
2022-03-14, 09:19
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalas-Kuken
Såg att Arion banki har nästan 10% utdelning nu på Torsdag(17/3). Hur kan de ha så mycket i utdelning? riskerar man att krascha aktien vid för mycket utdelning, efter förra utdelningen fortsatte aktien uppåt?

Vet inte om jag ska köpa.. om jag investerar i 1000 aktier får jag 1100 kr i utdelning, men kunde ju vara lika bra att köpa en förmodad raket som går upp 10% på en dag och sälja av snabbare.
Riskerar jag inte att ha kvar aktien ett tag om jag tar utdelningen, förra gången vart det ju ingen dipp alls efter utdelning.

Aktien står ju fortfarande förhållandevis väldigt lågt i kurs(13,38) för en så lönsam bank.
Tankar kring Arion Banki?
Den typen av utdelningsnivå brukar alltid signalera att det är frågan om något slags pyramidspel, eller att de vill ha massiva kursuppgångar för att kunna använd sina aktier som säkerhet för lån och sedan drar de med de pengarna, och lämnar värdelösa aktier efter sig i en stor aktiesplit eller bedrägeriliknande omständigheter. Jag säger inte att det är så men hos mig ringer varningsklockorna för fullt.

Kolla vad de har för affärer som kan ge den avkastningen, och fråga sedan dig varför inte andra banker gjort samma lönsamma affärer. Om något verkar för bra för att vara sant så är det i regel det också.
Citera
2022-03-14, 09:33
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Den typen av utdelningsnivå brukar alltid signalera att det är frågan om något slags pyramidspel, eller att de vill ha massiva kursuppgångar för att kunna använd sina aktier som säkerhet för lån och sedan drar de med de pengarna, och lämnar värdelösa aktier efter sig i en stor aktiesplit eller bedrägeriliknande omständigheter. Jag säger inte att det är så men hos mig ringer varningsklockorna för fullt.

Kolla vad de har för affärer som kan ge den avkastningen, och fråga sedan dig varför inte andra banker gjort samma lönsamma affärer. Om något verkar för bra för att vara sant så är det i regel det också.

Börsvärde 22 miljarder. Hittar inga riktkurser. P/E 11,76, volatilitet 33%.

Förstår mig inte på bankbranschen så bra mer än att de lurar pengar av folk.

Men skulle ett så högt värderat bolag göra som du föreslår? spelar inte riktkurserna in, t.ex. från Deutsche bank etc? tror riktskursen är minst det dubbla nu. Vet inte vart man ska kolla för att sånt ska vara pålitligt dock?
Citera
2022-03-14, 09:44
Medlem
Citat:

Du måste vara jävligt dåligt beläst.

Finns i princip hur många trygga etf:er och fonder som helst i USA och Nordamerika med den utdelningen som funnits länge.

Stirra dig inte blind på sbb.
Svenskens aktiekunskaper är pinsam.

En bluff är däremot många svenska fonder som följer index för en 2% avgift varje år.
Citera
2022-03-14, 11:01
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Börsvärde 22 miljarder. Hittar inga riktkurser. P/E 11,76, volatilitet 33%.

Förstår mig inte på bankbranschen så bra mer än att de lurar pengar av folk.

Men skulle ett så högt värderat bolag göra som du föreslår? spelar inte riktkurserna in, t.ex. från Deutsche bank etc? tror riktskursen är minst det dubbla nu. Vet inte vart man ska kolla för att sånt ska vara pålitligt dock?
Jag brukar på banker kolla deras lånexponering och idé om låneprodukter. För mig ringer just nu varningsklockorna från både tidigt 90-tal i Sverige och de amerikanska subprime-lånen (briljant idé på papperet, förresten) som föregick finanskraschen 2008-09.

Jag har hållit på med aktier i drygt 25 år och är nöjd med årsavkastningar på så där 5-8 %. Men många unga idag tänker sig att allt under 30-100 % om året är för lite, och ser börsen som ett vinst-varje-gång-maskin. Mitt bästa avhopp i tid var sälja aktierna i Framfab i början på 2000-talet. Det verkade för bra för att vara sant. Och det var det också.

Det kan svänga fort i bankbranschen. Men förstås handlar det också om vad man själv tycker är rimliga risker och rimlig värdeutveckling.
Citera
2022-03-14, 11:15
Medlem
Kalas-Kukens avatar
Citat:
Jag brukar på banker kolla deras lånexponering och idé om låneprodukter. För mig ringer just nu varningsklockorna från både tidigt 90-tal i Sverige och de amerikanska subprime-lånen (briljant idé på papperet, förresten) som föregick finanskraschen 2008-09.

Jag har hållit på med aktier i drygt 25 år och är nöjd med årsavkastningar på så där 5-8 %. Men många unga idag tänker sig att allt under 30-100 % om året är för lite, och ser börsen som ett vinst-varje-gång-maskin. Mitt bästa avhopp i tid var sälja aktierna i Framfab i början på 2000-talet. Det verkade för bra för att vara sant. Och det var det också.

Det kan svänga fort i bankbranschen. Men förstås handlar det också om vad man själv tycker är rimliga risker och rimlig värdeutveckling.

Ah jag gillar denna panikmarknad. Någon mer stabil aktie som ökar 1%/vecka eller nåt då?
Vilka aktier brukar överleva kraschen?
Citera
2022-03-14, 11:31
Medlem
Briasccas avatar
Citat:
Ah jag gillar denna panikmarknad. Någon mer stabil aktie som ökar 1%/vecka eller nåt då?
Vilka aktier brukar överleva kraschen?
Säkra aktier letar vi alla efter.

Bäst tycker jag är att kolla på vad gröna klimatfonder ratar. Förbjuder de köp av tobak, vapen och olja brukar det vara en signal om att de är sådant som vi amoraliska människor gillar, och då är de säkra. De företag som inte ses som klimatvänliga satsar sedan också mycket pengar och kunskap på att bli det, så då är de dessutom bra på sikt. Sedan ska krigshärjade länder byggas upp så sågade trävaror är bra, cement också samt förstås återvinning av krigsskrot och förstörda bilar i tiotusental.

Aktier som alltid överlevt kriser är verkstadsaktier, för allt snurrar kring kullager och vassa stålverktyg. Inga mjuka eller klimatvänliga produkter kan tillverkas utan dem. Fordon, hjul, bilar är alltid framtiden. Energi är alltid bra, så också livsmedel. Vi måste alla äta 2000 kalorier om dagen, så den marknaden är stensäker. Konfektyr och karameller brukar också vara bra, och jag gillar att ha några choklad- och läskaktier i min portfölj. Jag vet, lite barnsligt är det. Ja, det är bara att tänka sina mest moraliskt förkastliga tankar och se vad man kan hitta.

Just nu ligger jag med en aktieuppgång i min portfölj på runt 10-15 % sedan kriget bröt ut. Men där finns vissa aktier som har fallit runt 30 % samtidigt som andra gått upp 60 %. Så plus just nu, till min egen överraskning. Men något har man väl lärt sig om oss människor och våra tillkortakommanden. Lite ynkliga är vi allt.
Citera
2022-03-14, 12:57
Medlem
YP4XQs avatar
8,17% utdelning Köpt Arion under ett års tid, 86% plus och nu lite utdelning på det
Citera
2023-02-01, 21:23
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Vad tror ni.
Kommer vi få en sådan fet utdelning igen också?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in