2023-07-26, 07:32
Medlem
Drugglarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shakinah
Hej Drugglarn!

Hej, kul att någon svarade

Jag har ingen psykisk diagnos men det du skrev passar in väldigt väl på mig även dock inte lika grovt. Min sjukskrivning har inget med det att göra och snart är jag åter i arbetet..

Ser fram emot att få in en rutin, alla är olika men jag behöver rutin för att fungera. Som du skrev kan jag också bli hyper fokuserad på en grej och allt annat blir lidande i livet/vardagen typ som städning. Svårt att ha flera bollar i luften samtidigt ibland.

Från att vara helt frisk till att bli sjuk så får man ett annat tankesätt, när man är frisk tar man allt för givet.

Verkar som att du hittat/skapat någon sorts tillvaro som du är nöjd med iallafall, alla har olika förutsättningar här i livet och livet är vad man gör det till!

Förstår att man inte blir rik på att gå på bidrag/få ersättningar men jämfört med andra länder kan man ha ett tryggt och bra liv trots omständigheterna.

Jag tänker hela tiden på att om jag bott i USA just nu skulle jag varit fullständigt ekonomiskt ruinerad med tanke på mina behandlingar. Allt handlar om tankesätt/perspektiv
Citera
2023-07-26, 08:12
Medlem
lucifersatans avatar
En kvinna kan säga att hon är lite trött och få sjukersättning. Medans en man kan vara döende och folk skrattar åt honom om han ens nämner ordet.
Citera
2023-07-26, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drugglarn
Hej, kul att någon svarade

Jag har ingen psykisk diagnos men det du skrev passar in väldigt väl på mig även dock inte lika grovt. Min sjukskrivning har inget med det att göra och snart är jag åter i arbetet..

Ser fram emot att få in en rutin, alla är olika men jag behöver rutin för att fungera. Som du skrev kan jag också bli hyper fokuserad på en grej och allt annat blir lidande i livet/vardagen typ som städning. Svårt att ha flera bollar i luften samtidigt ibland.

Från att vara helt frisk till att bli sjuk så får man ett annat tankesätt, när man är frisk tar man allt för givet.

Verkar som att du hittat/skapat någon sorts tillvaro som du är nöjd med iallafall, alla har olika förutsättningar här i livet och livet är vad man gör det till!

Förstår att man inte blir rik på att gå på bidrag/få ersättningar men jämfört med andra länder kan man ha ett tryggt och bra liv trots omständigheterna.

Jag tänker hela tiden på att om jag bott i USA just nu skulle jag varit fullständigt ekonomiskt ruinerad med tanke på mina behandlingar. Allt handlar om tankesätt/perspektiv

Jag är rätt så nöjd med mitt liv ändå. ❤️. Bor med min mamma i ett fint hem. Jag sparar och amorterar på lägenheten för det är en bostadsrätt. Jag och mamma kommer väldigt bra överens. Vi är bästa kompisar. ❤️

Ang rutinen, det är så bra även för mig med just rutiner. Jag har semester nu, och då finns det Ingen rutin alls, jag sover på dagarna och är vaken på nätterna. Alla dagar är likadana. Men när jag är på min dagliga verksamhet, då går jag upp 7:30 varje morgon och lägger mig tidigare på kvällen. Då använder jag mig av en medicin som kan användas som sömnmedicin. För jag har problem med sömnen, har alltid haft det.

Rutiner ger mig verkligen trygghet, man vet vad som väntar liksom.

På ett sätt är det skönt att läsa att man inte är ensamen med de här problemen att inte kunna ha flera bollar i luften. Som du uttryckte dig så bra. Hur gör man för att ändra på detta? Om det ens går?
Citera
2023-08-10, 18:56
Citat:
Ursprungligen postat av Findusofelix
Om man är upp till 20 år, så är garantibeloppet 10 850 brutto per månad, och från det man fyllt 30 år så är garantibeloppet 12 163 kr brutto per månad. Garantibeloppet är aktuellt om man aldrig jobbat eller om det var mera än 5 år sen man hade en arbetsinkomst. Tror att Fk bara backar 5 år men lite osäker.
Man kan ansöka om bostadstillägg om man har sjukersättning på någon del, men jag tror inte att någon blir rik även om man har max bostadstillägg.

Det där låter helt galet. Jag är över 30 och har bara garantibeloppet. Då har jag ändå jobbat i många år. Hur djävla fel kan det inte bli. Sen får man bara 65% av den genomsnittslönen man hade de sista åren, och så skall skattemasen ha sitt
Citera
2023-08-10, 19:32
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldentie
Det där låter helt galet. Jag är över 30 och har bara garantibeloppet. Då har jag ändå jobbat i många år. Hur djävla fel kan det inte bli. Sen får man bara 65% av den genomsnittslönen man hade de sista åren, och så skall skattemasen ha sitt

Låter märkligt ifall du bara har garantibeloppet men har jobbat dom senaste 5 åren precis innan du blev beviljad sjukersättning? Eller jobbade du deltid precis innan eller var mycket sjukskriven, jag tror dom bara räknar på faktisk inkomst och inte vad man skulle ha haft men inte hundra på det.

För en del när dom väl får sjukersättning beviljad har ju varit sjukskrivna längre tid, inte kunnat söka jobb pga saknad arbetsförmåga och därför uppbär ekonomiskt bistånd eller liknande, och då får man ju bara garantibeloppet då man inte har någon arbetsinkomst att tillgodoräkna sig.
Citera
2023-08-10, 20:18
Citat:
Låter märkligt ifall du bara har garantibeloppet men har jobbat dom senaste 5 åren precis innan du blev beviljad sjukersättning? Eller jobbade du deltid precis innan eller var mycket sjukskriven, jag tror dom bara räknar på faktisk inkomst och inte vad man skulle ha haft men inte hundra på det.

För en del när dom väl får sjukersättning beviljad har ju varit sjukskrivna längre tid, inte kunnat söka jobb pga saknad arbetsförmåga och därför uppbär ekonomiskt bistånd eller liknande, och då får man ju bara garantibeloppet då man inte har någon arbetsinkomst att tillgodoräkna sig.

Jag jobbade full tid plus en massa extra vilket gjorde att jag blev sjuk
Citera
2023-08-10, 20:46
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Jag jobbade full tid plus en massa extra vilket gjorde att jag blev sjuk

Precis innan du blev beviljad sjukersättning?
Jag tycker att du ska kolla med Försäkringskassan, för det låter inte helt rätt i så fall.
Citera
2023-08-10, 21:16
Citat:
Precis innan du blev beviljad sjukersättning?
Jag tycker att du ska kolla med Försäkringskassan, för det låter inte helt rätt i så fall.

Sjukskriven i två år
Citera
2023-08-10, 21:27
Medlem
Juristchefens avatar
Jag har läkarutlåtande på att jag är paranoid schizofren, både Arbetsförnedringen och Förnedringskassan kör mig i röven så att det skvätter blod.
Än äckligare är det att det var AF som begärde läkarutlåtandet som dom nu torkar sig i rumpan med, samt att jag ansökt om sjukersättning tre gånger hos FK som uppenbarligen också använder läkarutlåtandet som toalettpapper.

Sverige, Sverige fosterland...
Citera
2023-08-10, 21:38
Medlem
Findusofelixs avatar
Citat:
Sjukskriven i två år

Kan inte reglerna exakt, men tycker att du ska kolla upp det för säkerhets skull.
Hade du tappat din SGI eller hade du rätt till sjukpenning hela tiden innan du blev beviljad sjukersättning?
Citera
2023-08-11, 21:40
Medlem
TheComebackKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristchefen
Jag har läkarutlåtande på att jag är paranoid schizofren, både Arbetsförnedringen och Förnedringskassan kör mig i röven så att det skvätter blod.
Än äckligare är det att det var AF som begärde läkarutlåtandet som dom nu torkar sig i rumpan med, samt att jag ansökt om sjukersättning tre gånger hos FK som uppenbarligen också använder läkarutlåtandet som toalettpapper.

Sverige, Sverige fosterland...

Frågan är väl inte vilka diagnoser du har - utan huruvida du är helt oförmögen till någon form av produktiv verksamhet. Tycker du själv att du är värdelös och att vi andra ska försörja dig??? Du uttrycker dig på ett sätt som skvallrar om en hel del intelligens - that´s a good start!

F ö heter det numera - pga de förändrade andelarna av klienter, "Forzekringenkazzan"...

Sedan att trösklarna på arbetsmarknaden har höjts och straffar ut fler är bara för trist. Ju mer woke och PK, desto mer inskränkta tycks vi paradoxalt nog bli.

Inför en jobbgaranti på riktigt! Ett Reicharbeitsdients - för lite "knepiga" och somalier och annat löst folk. Du skulle t ex kunna agera "språkpolis" (raljerar inte) i skolan och rätta krior. Den mindre begåvade (läs somaliern) kan rensa åar. Saker som inte blir gjorda alls idag = inga undanträngningseffekter.
Det skulle kosta 10 miljarder (m a o en skitsumma), 5000 skickliga administratörer och arbetslösheten skulle försvinna på ett år. Men, men... FK, AF etc skulle ju bantas då så "låtsasjobbarna" som Allard säger skulle ju göra det politiskt omöjligt.
Citera
2023-08-21, 10:27
Medlem
sorry för lite ot, men undrar: hur ser Försäkringskassan på att ägna sig åt Börsen, köpa o sälja aktier, daytrada etc för personer som har aktivitets o sjukersättning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in