2022-03-13, 16:21
Medlem
Tycker allt har blivit fruktansvärt dyrt. Med ökade mat, bostad och bränslepriser så är det inte många kronor kvar. Är även stressigt att arbeta när man inser att det jobb man utför 40 timmar i veckan inte leder till annat än att ha mat och tak över huvudet. Det går liksom inte att investera eller lyxa till tillvaron en aning då och då. Gått så långt att många i min närhet nu lånar pengar till överlevnad och det är människor som är produktiva och vägrar ha med socialen att göra.

Diskussion:

Vad EXAKT har gått fel?
Vad göra åt orsaken eller orsakerna?
Leva som under medeltiden ute i bushen och livnära sig på jakt och byteshandel när man ändå får 40 timmar ledigt?
Citera
2022-03-13, 16:24
Medlem
auruns avatar
Tjäna mer. Minska utgifterna.

Vad är alternativet menar du? Att inte jobba och få kämpa ännu mer?
Citera
2022-03-13, 16:26
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Japzlover
Tycker allt har blivit fruktansvärt dyrt. Med ökade mat, bostad och bränslepriser så är det inte många kronor kvar. Är även stressigt att arbeta när man inser att det jobb man utför 40 timmar i veckan inte leder till annat än att ha mat och tak över huvudet. Det går liksom inte att investera eller lyxa till tillvaron en aning då och då. Gått så långt att många i min närhet nu lånar pengar till överlevnad och det är människor som är produktiva och vägrar ha med socialen att göra.

Diskussion:

Vad EXAKT har gått fel?
Leva som under medeltiden ute i bushen och livnära sig på jakt och byteshandel när man ändå får 40 timmar ledigt?

Skaffa mindre utgifter.

Behåll mobilen, TV:n, laptopen, surfplattan längre.

Köp kvalitetskläder, dela boende, samåk, åk kollektivt.

Trots allt har du det bättre än vad en Kung på 1600-talet hade.
Citera
2022-03-13, 16:30
Medlem
Citat:
Kan du beskriva din ekonomiska situation lite mer? Jag förstår inte riktigt vart din lön tar vägen.

Och dina vänner, varför behöver de låna till överlevnad?

En ordentlig pengaslukare är bilen, något många klarar sig utan.
Citera
2022-03-13, 16:34
Medlem
hippilis avatar
Citat:

Diskussion:

Vad EXAKT har gått fel?
I min närhet är det en hel del folk som slutat arbeta på grund av det kostar för mycket så I stället går dom hemma tittar på teve, leker med data spel, jobbar svart och värmer huset med ved.

Sparar in på värmekostnader drivmedel och mat, på så sätt blir det pengar att spara och så tror jag folk börjar göra på fler ställen i landet
Citera
2022-03-13, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Tjäna mer. Minska utgifterna.

Vad är alternativet menar du? Att inte jobba och få kämpa ännu mer?

Försöker hitta ett jobb så man kan få några kronor över men det är inte lätt i dessa tider. Var helt OK innan ockerpriserna på bränsle och mat tog fart, då hade man någon krona över. Och visst, det går att köpa en elbil för att tjäna nån krona på transporten men oj, glömde att det krävs ett kapital som man sparat ihop under några månader.
Citera
2022-03-13, 16:37
Medlem
Tarrous avatar
Citat:
Gått så långt att många i min närhet nu lånar pengar till överlevnad och det är människor som är produktiva och vägrar ha med socialen att göra.

Vad jobbar du med, och vad är din bruttolön?

Har du barn, och vad betalar du i hyra?
Citera
2022-03-13, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Kan du beskriva din ekonomiska situation lite mer? Jag förstår inte riktigt vart din lön tar vägen.

Och dina vänner, varför behöver de låna till överlevnad?

En ordentlig pengaslukare är bilen, något många klarar sig utan.

Vet inte om du missat de allt dyrare bostadskostnaderna, dyra bränslet, dyrare mat, dyrare el och en krona som inte är mycket att hurra för vad gäller valutavärdet. Och lägger du till diverse försäkringar, tandvård, abonnemang, oförutsedda utgifter, dyrare kläder och annat så blir det inte mycket över. Jag förstår att man kan komma billigare undan men då pratar vi en rasering av nationalekonomin. Om alla börjar sy ihop eller köpa begagnade kläder eller liknande så blir det ännu mindre pengar för den som livnär sig på att sälja kläder. Hade varit som tiden innan 2008 så hade jag inte bemödat mig med att skriva här, då fick man något för sina pengar.
Citera
2022-03-13, 16:48
Givet att du lever som i skogen för 20 år sedan och har 20 000 ut så kan 19 000 gå till investering. Du skaffar dig utgifter som inte behövs.
Tillämpa minimalism. Prioritera bara det du vill och tycker är skoj. Skit i resten.
Citera
2022-03-13, 16:56
Medlem
Citat:
Vet inte om du missat de allt dyrare bostadskostnaderna, dyra bränslet, dyrare mat, dyrare el och en krona som inte är mycket att hurra för vad gäller valutavärdet. Och lägger du till diverse försäkringar, tandvård, abonnemang, oförutsedda utgifter, dyrare kläder och annat så blir det inte mycket över. Jag förstår att man kan komma billigare undan men då pratar vi en rasering av nationalekonomin. Om alla börjar sy ihop eller köpa begagnade kläder eller liknande så blir det ännu mindre pengar för den som livnär sig på att sälja kläder. Hade varit som tiden innan 2008 så hade jag inte bemödat mig med att skriva här, då fick man något för sina pengar.
Såklart jag märker att mycket blivit dyrare, men att det skulle vara så illa att du skulle föredra att leva i skogen, det förstår jag inte.

Om du redogör för din ekonomi så tror jag att vi här ska kunna hjälpa dig. Se vad hos dig som gått fel. En liten minilyxfällan.

Själv klarar jag mig utmärkt på en ganska låg lön. Kan spara till pension (för då lär det inte bli fett) och åka på utlandssemester ett par gånger per år, om vi nu kan slippa Covid.

Har du många lån med hög ränta? Äter du sju påsar chips per dag? Har du en bil som du egentligen inte behöver?
Citera
2022-03-13, 17:01
Medlem
Belters avatar
Man har det man har råd med. Rätta mun efter matsäck som det heter. Fan va enkelt det kan va ibland.
Citera
2022-03-13, 17:07
Medlem
BackToHegels avatar
Vi har haft en neoliberal politik nu ganska länge, vilket satt sina spår.

Samtidigt har vi moderna påfund som internet, och vi behöver inte betala för sånt som man varit tvungen att betala för tidigare. Lösningen är att tänka om lite, ändra sin konsumtion.

Sen behövs lite kritiskt tänkande för att inte falla in i tjafset om att kulturmarxister tar över allt, judiska alien-reptiler vill att the great reset ska komma och det finns EN konspirationsteori som förklarar allt och bla-bla-bla...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in