• 7
  • 8
2024-10-15, 19:43
Medlem
zoombos avatar
Är inte laddarna alldeles för dyra här i landet med tanke på vad de faktiskt innehåller? Kan man inte tala om ockerpriser? Jag gissar friskt att en laddare innehåller komponenter för säg en femhundring. Ta sen en kontakt och ett hölje för lika mycket till. Lite godkännanden och så behövs och lite marknadsföring.

Sen ska man givetvis även tjäna en slant på den men säg 3 papp tycker jag skulle vara skäligt att betala för en 22kW laddare och inte mycket mer för en med lastbalansering, tror inte det behövs speciellt mycket elektronik för den extra funktionen.

Sen går man ut och kollar:
https://www.proffsmagasinet.se/el-be...itet/laddboxar

Den absolut billigaste kostar 6500,- men de flesta kostar femsiffrigt, några mellan 30' och ända upp till 50'! What?

Sen funderar jag på en sak: om man råkar ha en 400V trefaskontakt direkt på sitt elskåp på husgaveln som jag har, skulle man då inte kunna använda en av dessa s k mobile wallboxes som säljs i Europa? Dessa kopplar man direkt in i ett sånt uttag och slipper alltså att en elektriker ska komma och sätta upp en box.
Citera
2024-10-15, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Den absolut billigaste kostar 6500,- men de flesta kostar femsiffrigt, några mellan 30' och ända upp till 50'! What?
Där har du väl lite svaret på din fråga... Tillhandahållarna av populära och efterfrågade elprylar har ALLTID tagit tillfället i akt att rövknulla kunderna på så mycket pengar som det bara går innan konkurrensen justerar prisbilden. Känner igen den här diskussionen från ECU-boxarna till bilar när de började gå sönder på de första generationer bilar som hade sådana. Ersättningsboxarna kostade typ 10 000 spänn (vilket var jävligt mycket pengar på 90-talet). Sedan öppnade någon tekniktidning / TV-program / undersökande konsumentförening en box och konstaterade att komponenterna däri var värda några hundralappar...
Citera
2024-10-15, 20:22
Moderator
Citat:
Sen funderar jag på en sak: om man råkar ha en 400V trefaskontakt direkt på sitt elskåp på husgaveln som jag har, skulle man då inte kunna använda en av dessa s k mobile wallboxes som säljs i Europa? Dessa kopplar man direkt in i ett sånt uttag och slipper alltså att en elektriker ska komma och sätta upp en box.
Det fungerar givetvis alldeles utmärkt, men de är ju inte så mycket billigare de, du slipper förstås installationskostnaden.
Citera
2024-10-15, 20:53
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Det fungerar givetvis alldeles utmärkt, men de är ju inte så mycket billigare de, du slipper förstås installationskostnaden.

Ja men de är också lite billigare i sig. Och på köpet enkelt flyttbara om man skulle flytta.

Frågan är sen vad försäkringsbolagen säger, en som jag känner som är insatt i detta säger att om en brand uppstår och man inte laddat via en fast(?) installerad laddbox utgår ingen ersättning. Den situationen vill man ju inte hamna i även om det är rätt osannolikt att det händer om man direkt jackar in sig på ett 3-fas uttag.
Citera
2024-10-16, 06:31
Moderator
Citat:
Ja men de är också lite billigare i sig. Och på köpet enkelt flyttbara om man skulle flytta.

Frågan är sen vad försäkringsbolagen säger, en som jag känner som är insatt i detta säger att om en brand uppstår och man inte laddat via en fast(?) installerad laddbox utgår ingen ersättning. Den situationen vill man ju inte hamna i även om det är rätt osannolikt att det händer om man direkt jackar in sig på ett 3-fas uttag.
CEE-kontakter är ju klassade för konstant belastning så det vore konstigt, men det är väl en sak man får läsa i försäkringsvillkoren om det är så.
Citera
2024-10-16, 11:43
Medlem
zoombos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Där har du väl lite svaret på din fråga... Tillhandahållarna av populära och efterfrågade elprylar har ALLTID tagit tillfället i akt att rövknulla kunderna på så mycket pengar som det bara går innan konkurrensen justerar prisbilden. Känner igen den här diskussionen från ECU-boxarna till bilar när de började gå sönder på de första generationer bilar som hade sådana. Ersättningsboxarna kostade typ 10 000 spänn (vilket var jävligt mycket pengar på 90-talet). Sedan öppnade någon tekniktidning / TV-program / undersökande konsumentförening en box och konstaterade att komponenterna däri var värda några hundralappar...

Tja, du har delvis rätt. Att komponenterna kostar lite och ingenting är en sak men det ska även programmeras kretsar och skrivas kod som ska snurra i dessa enheter och det är nog där den stora (utvecklings)kostnaden ligger. Eller rättare sagt: låg, för när man väl har uppfunnit hjulet så är det så mycket billigare att utveckla nya modeller och skriva den koden.

Gällande laddboxar så har väl dessa funnits i minst ett decennium så man tycker att utvecklingen, volymen och konkurrensen nu borde ha skakat ner priserna.
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in