2022-03-13, 17:10
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beckisbarnet
Jag tror att det skall extremt mycket till för att Nato ska lägga sig i konflikten. En av de stora anledningarna till detta är ju att den storvulne jättebebisen i Kremlin har hotat med kärnvapen. Vore kanske lite onödigt att riskera livet på hela Europas och kanske hela världens befolkning bara för att den storhetsvansinnge jättebebisen i Kremlin inte får som han vill i Ukraina.

Kanske bättre att hoppas att någon av hans egna knäpper dåren eller att det blir en massiv statskupp i Moskva.

Svårt att hantera skitungar med tillgång till kärnvapen...
Ja det blir bara värre om USA och Nato lägger sig i och då finns risk att kriget spårar ur och sprider sig. Kriget i Ukraina är väl ändå snart över.
Citera
2022-03-13, 17:13
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Ja det blir bara värre om USA och Nato lägger sig i och då finns risk att kriget spårar ur och sprider sig. Kriget i Ukraina är väl ändå snart över.

Om Nato skulle kunna hjälpa Ukraina vore det ju bra.

Men eftersom den vuxne mannen med samma sinne som en arg femåring kan bli kränkt då och han sitter på 6000 kärnvapen och fingret på knappen- så är det inte värt att offra hela den mänskliga civilisationen bara för 44 miljoners frihet.

(för övrigt kommer ju alla att vara döda då, även Ukrainarna och jättebebisen själv)
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-03-13 kl. 17:16.
Citera
2022-03-13, 17:58
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoranPong
Jag trodde det i början. Nu tror jag det kommer bli en utdragen mycket plågsam historia. Jag ser för mig hur t ex Kiev kan bli belägrad under månader, kanske år. Jämför Sarajevo.

Det är under den utdragna plågsamma tiden som jag tror väst till slut kommer intervenera.
Citera
2022-03-13, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Ryssland har 6 370 atombomber och usa bara 5 800 var, ryssland vinner helt klart vid ett kärnvapenkrig.
INGEN vinner i ett kärnvapenkrig...
Faktum är att ingen vinner i ett krig överhuvudtaget. Det finns inga vinnare, bara överlevande.

Det räcker med 500 "atombomber" (nukleära vapen av 1 megaton eller mer) för att ödelägga så stora delar av världen att samtliga samhällen skulle kollapsa till total anarki. Och vid 5000 vardera så får vi nukelär vinter OAVSETT om Ryssland släpper tusen mer bomber än USA gör! En nukelär vinter är inte människans undergång men vi kommer inte komma tillbaka till dagens samhälle och levnadsstandard i vår livstid i alla fall.

Att totalt nukelärt krig är inte önskvärt av någon oavsett vem som "vinner". Även "vinnaren" förlorar.
Det är bara galna människor som anser att nyttjandet av kärnvapen är en seger. Eller dom som är så trötta på människosläktet att dom vill reducera densamma till ett fåtal miljoner.
Citera
2022-03-13, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Varför tror folk att det blir kärnvapenkrig om Nato går in i Ukraina? Förklara det för mig.

Om Nato skulle invadera Ryssland och ryska städer så köper jag att Putin svarar med kärnvapen, men så länge Natos insats enbart handlar om militär hjälp till Ukraina (mota bort Rysslands olagliga invasion) så tror inte jag att Putin skulle vara så pass desperat att han trycker på kärnvapenknappen.

Varför skulle han gå så långt? Så vitt jag vet har västvärlden inte ens utfärdat något kärnvapenhot mot Ryssland ännu.

Jag tycker det är dags att gå in nu och göra upp nu. Soldater mot soldater. Artilleri mot artilleri. Tanks mot tanks.
NATO går inte in i Ukraina av samma anledning som en specialstyrka inte rusar in genom framdörren och skjuter vilt omkring sig när det finns gisslan...

Ingen VET hur Putin reagerar på en motattack från NATO i detta läget.
Om NATO gör så han förlorar kriget i Ukraina så är han uteslutande färdig som diktator i Ryssland. Då kommer han avlivas.
Hans tankegång är med stor sannolikhet därför att "om jag skall dö så skall alla andra dö med mig" och beordrar fullskaligt kärnvapenkrig.
Det enda som kan stoppa honom då är om SAMTLIGA enheter VÄGRAR skjuta sina kärnvapen.
Citera
2022-03-13, 19:13
Medlem
Tycker hela invasionen är korkad. Putin och Ryssland skötte sig rätt bra i Syrien och fick ihop en del goodwill där, men denna skiten...

Även om man skulle bortse från orsakat lidande och så, och bara tittar kallt på det, så är det misskött. Bara grejen att stå utanför gränsen i några veckor och hota så Ukraina har hur mycket tid som helst att göra alla förberedelser dom kan. Snacka om att göra det svårt för sig.

Sen märks det att Ryssarna underskattade Ukraina. De trodde nog det skulle bli som i Krim, där dom hade folkligt stöd så det gick lätt. Men det folkliga stödet har dom ju inte i många av de andra delarna i Ukraina. Sen efterhand som det gått sämre än förväntat så slutar dom vara försiktiga runt civila och så, och nu blir det hat av det istället.

Ryssarna vinner ändå till slut, men kostnaden...
Idiotagerande.
Citera
2022-03-13, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du måste väl inse att det inte gäller ALLA kärnvapen eller inga?

Om ryssen skulle använda kärnvapen så skulle det troligen bara vara en mindre bom i ett icke Natoland som exempelvis Sverige. Förmodligen bara några hundra döda, på sin höjd några tusen. Det skulle han göra för att testa/hota för att se reaktionerna. Ingen hade svaret med att skicka kärnvapen tillbaka är tipset. Men kanske hade det militära svaret från väst kommit. Men inte ens det är säkert om det är Sverige han attackerar. Vi är ju lite i samma läge som Ukraina.

Men visst, tant-maggan hade väl skyndat sig ner till Bryssel för att försöka gå omvägen. Att hävda att Sverige som Eu-medlem skall ha militärsupport och då handlar det om Nato-länder och på så vis skulle Nato vara inblandat. Invändningar skulle komma och EU-debatten skulle rinna ut i sanden med samma hänvisningar som EU/Nato har idag angående Ukraina.

Här hemma i Sverige skulle svensken efter att svampen lagt sig och nedslagsplatsen spärrats av få vänta till söndagen och någon form av direktsänd debatt på Agenda där dom skulle diskutera om vi skall ha folkomröstning om vi skall ansöka till Nato eller inte. Dom kommer att komma fram till att vi kommer räknas som ett land i konflikt och därför kan vi inte ansöka. Det hela slutar dagen efter med att svenska folket kan läsa i Aftonblaskan att Maggan kommer kalla upp någon rysk diplomat för att ge "en skarp" tillsägelse om att det där var dumt.

Att USA och Ryssland skulle skicka iväg tusentals kärnvapen kors å tvärs genom världen kan du nog feteglömma förstår du väl?

Att skicka kärnvapen för att visa att man menar allvar är detsamma som att du skjuter en polis av tio för att visa att du menar allvar...
Du tror inte de nio kvarvarande poliserna skjuter tillbaka?
Citera
2022-03-13, 19:15
Medlem
Psykonaut-s avatar
Nu är läget då ryssarna bombat bort Natos inofficiella träningsläger vid Polska gränsen.

Om inte så är tröskeln högre än så. Att ryssarna minst måste passera över gränsen till ett Nato-land och utföra en militär operation, för att Nato ska förklarar krig mort Ryssland.

6-12 månader senare, när de snackat klart och fått ihop något som kan kallas anfallsstyrka i den storleken, så är kriget redan slut Ukraina.
Senast redigerad av Psykonaut- 2022-03-13 kl. 19:51.
Citera
2022-03-13, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag trodde det i början. Nu tror jag det kommer bli en utdragen mycket plågsam historia. Jag ser för mig hur t ex Kiev kan bli belägrad under månader, kanske år. Jämför Sarajevo.

Det är under den utdragna plågsamma tiden som jag tror väst till slut kommer intervenera.

ska dom hålla ut i månader blir det nog på samma kost som ryssarna i leningrad åt under den tyska belägringen?

"Enligt Kievs borgmästare Vitalij Klitschko kommer staden att klara sig i max två veckor rörande bland annat mat och mediciner om man är omringad."

https://www.svt.se/nyheter/explosioner-nara-kiev
Citera
2022-03-13, 19:20
Medlem
allseeingeyees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stolerik
Ryssland har 6 370 atombomber och usa bara 5 800 var, ryssland vinner helt klart vid ett kärnvapenkrig.
Ingen vinner om de händer menar du väl?
Citera
2022-03-13, 19:28
Medlem
Nato lägger nog upp en hel del planer för eventuellt eskalerande krig. Medan ryssarna försöker ta sig an ukraina under tiden.
Jag tycker bombningar där sjukhus, civila och framförallt bb och barn har drabbats, är själ nog att gå in med full styrka och blåsa putin åt helvete.
Och ja, det kommer kosta.. Men det är inte läge att fega mot ryssland. Ta tillfället och kör..
Citera
2022-03-13, 19:48
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Nato lägger nog upp en hel del planer för eventuellt eskalerande krig. Medan ryssarna försöker ta sig an ukraina under tiden.
Jag tycker bombningar där sjukhus, civila och framförallt bb och barn har drabbats, är själ nog att gå in med full styrka och blåsa putin åt helvete.
Och ja, det kommer kosta.. Men det är inte läge att fega mot ryssland. Ta tillfället och kör..
Kör mot kärnvapenkrig menar du? För det kommer hända om Nato blandar sig i konflikten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in