2022-03-13, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Ukrainas president bör vara ge upp och erkänna att han varit en marionett åt USA och sedan är kriget över. Borta i USA så borde Biden avsättas på grund av att hans son har nästan ordnat WWIII genom att vara aktiv i Ukraina 🇺🇦

Om du nu ska låtsas vara Svensk så lär dig att stava rätt!
Citera
2022-03-13, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Muppen67
Om du nu ska låtsas vara Svensk så lär dig att stava rätt!

Är från Chile och du förstod poängen i mitt inlägg, så du kan åtminstone bemöta det istället för göra påhopp i vart jag kommer ifrån
Citera
2022-03-13, 15:50
Medlem
Jirens avatar
Varför tror folk att det blir kärnvapenkrig om Nato går in i Ukraina? Förklara det för mig.

Om Nato skulle invadera Ryssland och ryska städer så köper jag att Putin svarar med kärnvapen, men så länge Natos insats enbart handlar om militär hjälp till Ukraina (mota bort Rysslands olagliga invasion) så tror inte jag att Putin skulle vara så pass desperat att han trycker på kärnvapenknappen.

Varför skulle han gå så långt? Så vitt jag vet har västvärlden inte ens utfärdat något kärnvapenhot mot Ryssland ännu.

Jag tycker det är dags att gå in nu och göra upp nu. Soldater mot soldater. Artilleri mot artilleri. Tanks mot tanks.
Senast redigerad av Jiren 2022-03-13 kl. 15:53.
Citera
2022-03-13, 16:03
Medlem
MrEGreys avatar
Vad som får med USA och vad som får med Nato är inte nödvändigtvis detsamma. Tröskeln för jänkarna är nog betydligt lägre.

Om Ivan försöker sig på ett angrepp på ett Natoland så är det hela nog igång rätt kvickt. En mindre sak som ryssarna kan hävda är en ”felskjutning” kan nog rendera i en begränsad men påtaglig militär motåtgärd, men om det handlar om något som uppfattas som ett avsiktligt angrepp så kommer det ofelbart leda till en stor respons, i första hand med flyginsats.

Inte helt säker på att det kommer en Natoinsats om ryssen genomför massiv terrorbombning av civila i Kyiv, eller sätter in abc-vapen i en begränsad enstaka insats, men det finns en möjlighet att USA och Storbritannien tillsammans med andra villiga (kanske Frankrike) gör något mycket skarpt då. Handlar det om mer än en enstaka rysk abc-insats så är nog sannolikheten att USA och Storbritannien agerar tillsammans med några andra extremt stor.

Ett angrepp på Sverige eller Finland tror jag också skulle trigga igång USA och ett antal allierade även om inte hela Nato skulle kliva in. Vi ligger för strategiskt till för att låta Putte få leka ockupant här.
Citera
2022-03-13, 16:12
Medlem
När ett nato land angrips, tills detta sker lär nog Putin få operera ostört.

Finland och Sverige bör omgående jobba på att gå med i nato.. Det borde vara en självklarhet i dagsläget eftersom att bägge länder redan har valt sida genom att skicka krigsmateriel till Ukraina samt att vi är med i en union som har infört kraftiga sanktioner mot Ryssland, vi är inte på något sätt neutrala.

Eller tycker man fortfarande att vi ska sitta och vänta några månader nu tills Putin har bombat ner hela Ukraina till en stor grushög och flyttar trupperna till finska gränsen med intentionen att göra precis samma sak där? Då är det för sent. Ryssarna har invaderat Finland två gånger de senaste 100 åren och det finns inget i dagsläget som tyder på att de inte skulle göra det igen om de vågar ge sig på ett land som är flera gånger större. Vi behöver handlingskraftiga politker som kan ta stora och svåra beslut nu. Visst finns det en risk att ryssarna kan hämnas men då har vi nato bakom oss och de negativa konsekvenserna för ländernas framtid blir större om vi inte gör något. Vi har redan gjort Putin paranoid och de upprepade kränkningarna av finskt och svenskt luftrum under de senaste åren är inte bara en skitsak som man borde sopa under mattan. Vi befinner oss i allra högsta grad i ryssarnas intressesfär. Vi har ett guldläge nu när Putin är upptagen på annan ort.
Senast redigerad av Sandolol 2022-03-13 kl. 16:16.
Citera
2022-03-13, 16:13
Medlem
baso80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Är från Chile och du förstod poängen i mitt inlägg, så du kan åtminstone bemöta det istället för göra påhopp i vart jag kommer ifrån

Varför tror du att du ens gör påståenden värda att bemötas?

Du presenterar ingenting förutom åsikter.

Som en vis man en gång i tiden sade: ”If we have data let’s look at the data. If all we have are opinions, let’s go with mine”.

Vad presenterar du för data som kan falsifieras? Vad har du presenterat för bevis för att Zelensky är ”marionett”?

Han kan lika gärna vara:
- Guds sändebud
- Utomjordingars länk till jorden
- Marionett till tempelriddarna

Falsifiera gärna något av ovanstående.

Som du säger…ja, du fattar poängen, eller hur?
Citera
2022-03-13, 16:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Du måste väl inse att det inte gäller ALLA kärnvapen eller inga?

Om ryssen skulle använda kärnvapen så skulle det troligen bara vara en mindre bom i ett icke Natoland som exempelvis Sverige. Förmodligen bara några hundra döda, på sin höjd några tusen. Det skulle han göra för att testa/hota för att se reaktionerna. Ingen hade svaret med att skicka kärnvapen tillbaka är tipset. Men kanske hade det militära svaret från väst kommit. Men inte ens det är säkert om det är Sverige han attackerar. Vi är ju lite i samma läge som Ukraina.

Men visst, tant-maggan hade väl skyndat sig ner till Bryssel för att försöka gå omvägen. Att hävda att Sverige som Eu-medlem skall ha militärsupport och då handlar det om Nato-länder och på så vis skulle Nato vara inblandat. Invändningar skulle komma och EU-debatten skulle rinna ut i sanden med samma hänvisningar som EU/Nato har idag angående Ukraina.

Här hemma i Sverige skulle svensken efter att svampen lagt sig och nedslagsplatsen spärrats av få vänta till söndagen och någon form av direktsänd debatt på Agenda där dom skulle diskutera om vi skall ha folkomröstning om vi skall ansöka till Nato eller inte. Dom kommer att komma fram till att vi kommer räknas som ett land i konflikt och därför kan vi inte ansöka. Det hela slutar dagen efter med att svenska folket kan läsa i Aftonblaskan att Maggan kommer kalla upp någon rysk diplomat för att ge "en skarp" tillsägelse om att det där var dumt.

Att USA och Ryssland skulle skicka iväg tusentals kärnvapen kors å tvärs genom världen kan du nog feteglömma förstår du väl?

Exakt, och återanvända den gamla klyschan -vi såg det inte komma 🤔
Citera
2022-03-13, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chokladkaka69
Jag är inte proffs. Men troligen endast om Ryssland går in i Ukraina.

Och jag tror att enda anledningen att ingen rör Ryssland nu är för att dom har 6000 kärnvapen
Ryssland har ju gått in i Ukraina?
Senast redigerad av yokisuci 2022-03-13 kl. 16:58.
Citera
2022-03-13, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Att invadera är det sämsta man kan göra. Vad stoppar Kina från att blanda sig i? Eller ta tillfället i akt att börja anfalla Taiwan bland annat. Eller Pakistan och Indien får för sig att börja aktivt bråka igen militärt. Nordkorea kanske anfaller Sydkorea? Man får inte glömma att det finns en värld utanför ett scenario där väst invaderar Ryssland. Andra konflikter runt om i världen kan se en öppning när världspolisen NATO är fullt upptagna.

Att Baltikum skulle försvaras vet ingen. Hela alliansen bygger på det och den kommer falla ifall man inte hjälper dem. Så hur det blir vet vi inte förens det eventuellt sker.
Framförallt tänker jag att andra länder kan se en möjlighet att faktiskt agera nu när det visar sig att den militära responsen från USA är noll. Kina har ju t.ex. gjort väldigt klart att de vill ha tillbaka Taiwan. När det nu är så att USA låter Ukraina strida själva så länge något NATO-land inte angrips, vad tänker då Kina gällande konsekvenser vid ett anfall mot Taiwan...?
Citera
2022-03-13, 16:59
Medlem
Niggwards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yokisuci
Framförallt tänker jag att andra länder kan se en möjlighet att faktiskt agera nu när det visar sig att den militära responsen från USA är noll. Kina har ju t.ex. gjort väldigt klart att de vill ha tillbaka Taiwan. När det nu är så att USA låter Ukraina strida själva så länge något NATO-land inte angrips, vad tänker då Kina gällande konsekvenser vid ett anfall mot Taiwan...?

Mycket möjligt. Iran bombade amerikansk bas igår eller 2 dagar sen. Biden är svag och gör inget, många kommer nog se en möjlighet till hämnd.
Citera
2022-03-13, 17:04
Medlem
Skulle vara intressant att se vad som händer om en NATO-land i Baltikum blir angripet. Om valet står mellan Lettland och en atombomb på någon stad i väst så misstänker jag att valet blir att offra Lettland.

Jag tror inte på att USA eller de större aktörerna i NATO riskerar sin säkerhet på den nivån för att hjälpa ett litet NATO-land.
Citera
2022-03-13, 17:04
Medlem
Beckisbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror det är stor chans att Nato/USA/Väst slutligen kommer intervenera i kriget i Ukraina och göra slut på ryssen.(En intervention mot Ryssland i Ukraina kommer medföra krig mot hela Ryssland.)

Jag tror NATO/USA/Väst besitter en enorm militär styrka och kan antagligen slå ut Ryssland inom några dagar. Ryssland har mycket dåligt motiverade soldater. Jag tror det rasar snabbt som ett korthus om Ryssland blir angripet. Jag tror inte Ryssland kommer använda kärnvapen.

Men hur långt kommer det behöva gå avseende Ukralna innan NATO/USA/Väst ingriper? Närmar vi oss det läget? Tar det år och att Kiev svälter ihjäl innan det sker? Krävs att det att ryssarna använder kemiska vapen? Krävs det ett presidentval i USA (alltså om 3 år)? Krävs något slags false flag?

Vad tror ni? Motivera.

Jag tror att det skall extremt mycket till för att Nato ska lägga sig i konflikten. En av de stora anledningarna till detta är ju att den storvulne jättebebisen i Kremlin har hotat med kärnvapen. Vore kanske lite onödigt att riskera livet på hela Europas och kanske hela världens befolkning bara för att den storhetsvansinnge jättebebisen i Kremlin inte får som han vill i Ukraina.

Kanske bättre att hoppas att någon av hans egna knäpper dåren eller att det blir en massiv statskupp i Moskva.

Svårt att hantera skitungar med tillgång till kärnvapen...
Senast redigerad av Beckisbarnet 2022-03-13 kl. 17:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in