2022-03-12, 17:11
Medlem
tomyhockeys avatar
Hej jag lämnade blod förra veckan nu när jag loggar in för att se blod prov resultatet så står det

Pt-eGFR(Krea)relativ
SAKNAR VERIFIERAD NPU-KOD
Resultat: 91 mL/min/1,7
Graf
Referensintervall: > 59

vad betyder det ?
Citera
2022-03-12, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomyhockey
vad betyder det ?

Relativ GFR används för att värdera och gradera njurfunktionen genom att jämföra mot ett referensintervall.

Dina njurar fungerar som de bör.

/Leffe
Citera
2022-03-12, 17:36
Medlem
Porryhatters avatar
Utan att ha någon kunskap i ämnet och bara kollat vad artiklar och dokument säger. Så uppfattar jag provsvaret som att du bör vara okej.

"Ett enstaka blodprov ger i de flesta fall inte något säkert svar på om du har en sjukdom eller inte. Svaret på provet vägs därför ihop med hur du mår och med andra prover som du kan ha tagit.

Kreatininhalten i blodet varierar mellan olika människor, även mellan friska personer. Den kan också variera hos samma person vid olika tillfällen. När läkaren ska tolka provsvaret, jämför hen provet med det så kallade referensintervallet. Referensintervallet får man genom att väga samman resultatet från en stor grupp friska personers kreatininprov. För kreatinin ligger referensintervallet för kvinnor ungefär mellan 40 och 90 mikromol per liter (µmol/L). För män ligger värdena oftast mellan 50 och 100 µmol/L.

För kreatinin är det särskilt svårt att bedöma resultatet i relation till referensintervallet. En person med stor muskelmassa förväntas ha en högre kreatininhalt i blodet än en person med liten muskelmassa.

För att bättre kunna bedöma kreatininvärdet görs i dag ofta en automatisk beräkning där också andra faktorer som till exempel kön och ålder vägs in. På detta sätt får man fram ett värde som brukar benämnas eGFR. Det står för estimated glomerular filtration rate. Genom att göra den beräkningen undviks problemet med olika kroppsstorlekar och man får fram ett värde som om det gällde en normalstor vuxen person. En normalstor vuxen person anses ha en kroppsyta som är 1,73 kvadratmeter.

eGFR kan även beräknas på andra sätt. Då beräkningen utgår från kreatininvärdet skriver man ibland eGFR(krea). För vuxna personer som är under 50 år och som inte har någon njursjukdom förväntas eGFR(krea) vara högre än 80 milliliter per minut och 1, 73 kvadratmeter kroppsyta (80 mL/min/1.73 kvm). Hos personer över 60 år talar eGFR(krea) lägre än 60 mL/min/1,73 kvm för att njurfunktionen är nedsatt."

https://www.1177.se/Gotland/behandli...rov-kreatinin/

Riktlinjer för bedömning av njurfunktion Thamara Zafirova Överläkare- kemilaboratoriet, Jönköping.

https://plus.rjl.se/info_files/infos...4_november.pdf
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in