2022-03-12, 10:40
Medlem
Går i tankar om att be banken om några avdragsfria år på bolånet. Idag betalar vi 16000kr i månaden varav 3327kr är ränta. Om vi istället sätter in 12613kr på fonder eller dylikt i månaden så tänker jag att detta potentiellt kan löna sig (om man investerar i rätt saker dvs).
Hur går era tankar kring detta, är det någon som gör likt?
Citera
2022-03-12, 10:52
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du menar amorteringsfritt. Visst, det har varit lönsamt att investera istället. Just nu är det lite oroligt på världens börser, men det ska nog ordna upp sig.
Citera
2022-03-12, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mricemanb
Det beror på hur stor andel lån du har. Jag skulle tycka att det vore skönt att amortera (antar att det är amorteringsfritt du menar) ner till kanske 80%, sedan får det räcka.

Därefter känner jag att det inte längre finns någon anledning till att amortera alls. Snarare att belåna upp om lånegraden sjunker.

Gällande investeringar så är jag själv försiktig med börsen nu, ligger likvid på konton med ränta på 0.8% till nästan 75%. Är inne och tassar, och köpte lite EQT i torsdags(!), men avvaktar med mer köp.

Kanske du kan sluta att amortera, sätta in på ett konto med i alla fall någon ränta, och vara redo när börsen åter känns lite säker? Om den någonsin mer kommer att kännas säker?!

Förutsätter att du har skaplig ränta på ditt bolån.
Senast redigerad av Pillerarm 2022-03-12 kl. 11:17.
Citera
2022-03-13, 00:24
Medlem
Citat:
Går i tankar om att be banken om några avdragsfria år på bolånet. Idag betalar vi 16000kr i månaden varav 3327kr är ränta. Om vi istället sätter in 12613kr på fonder eller dylikt i månaden så tänker jag att detta potentiellt kan löna sig (om man investerar i rätt saker dvs).
Varför allt eller inget? Lägg dig på 2% amortering, borde bli ca 4500 kr/mån max för din del. Spara resterande på börsen, runda slängar 8000 kr per månad.
Citera
2022-03-13, 01:59
Medlem
Avdragsfria lån kommer det att bli när ränteavdragen försvinner, men ts verkade inte avse det.
Citera
2022-03-13, 15:09
Medlem
Citat:

Du skriver "några avdragsfria år" vilket jag tolkar som högst fem år utan amortering. Det är nästan identiskt med min situation: vi amorterar 12000 i månaden och betalar knappt 4000 i ränta sedan många år.

Amorteringar har extremt låg risk och ger garanterad avkastning i form av lägre räntekostnader. Det är inte särskilt sexigt men det är tryggt och förutsägbart. För egen del räknar vi med att bo kvar i huset så länge hälsan tillåter, vilket betyder att vi inte kan räkna med att realisera några vinster förrän långt fram. Vi amorterar hårt nu så att vi har råd att bo kvar även när vi går i pension och har helt andra inkomster. Det är också en trygghet.

Fem år är ganska kort tid för att försöka öka kapitalet, åtminstone om risken ska vara hanterbar. Men det beror helt på dina förkunskaper och hur riskvillig du är. Ju mer intresse och kunskap du har om värdepappershandel, desto större chans är det att du kan öka värdet på ditt kapital.

Jag vet inte alls hur gammal du är, men de som gick in på börsen efter 2009 har inte varit med om annat än stigande börser nånsin. Det ger många en felaktig bild av hur lätt det är att tjäna pengar på börsen.
Senast redigerad av Cinnober 2022-03-13 kl. 15:12.
Citera
2022-03-16, 07:53
Medlem
Citat:

Har haft någon tanke åt det hållet. Om det blir hög inflation framöver så kommer ju det att tugga ner lånet. Räntorna lär å andra sidan gå upp men frågan är hur dramatisk ökning det blir.

Nästa fråga är vad man ska göra med pengarna istället för att amortera. Med tanke på hur skakigt det är i världen nu. Ungefär där stannade mina tankar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in