2022-03-11, 22:16
Medlem
Någon som har erfarenhet av Snarum resårbotten medium fast från IKEA? Funderar nämligen på att köpa den https://www.ikea.com/se/sv/p/snarum-...eige-40322683/

Har idag Sultan Storfors (140 cm) som också är medium fast och enligt IKEA är Snarum dess ersättare. Kan dock läsa att Skotterud är ersättare till Sultan på nätet, men då Sultan var en serie antar jag att både påståenden kan stämma.

Jag är alltså nöjd med Sultan Storfors fasthet men behöver köpa en ny säng på grund av flytt till mindre bostad. Hade en mjuk säng före Sultan Storfors som gav mig ryggvärk så en hård säng är viktigt för mig.

Vill helst undvika att lägga mer än ca 2000 kr för en säng på grund av pressad ekonomi. Samtidigt vill jag inte köpa fel säng som ger mig ryggvärk vilket bara skulle bli dyrare.

Finns så lite att läsa om Snarum men jag hittar inte så mycket om Sultan Storfors heller. Däremot har jag läst gott om Sultan-serien överlag och Skotterud, men Skotterud innebär ett prispåslag på +1600 kr alltså nästan det dubbla https://www.ikea.com/se/sv/p/skotter...kgra-80322191/ Annars är det den som IKEA:s komfortguide rekommenderar mig samt Skårer av de billigare (bara 300 kronors skillnad mellan Skårer och Skotterud).

Behöver även bäddmadrass men här tänkte jag snåla och köpa Talgje för 500 kr https://www.ikea.com/se/sv/p/talgje-...-vit-30304000/

Kan ju alltid byta bäddmadrass senare men vill slippa göra det på resårbottnen.

Angående provligga så har jag tyvärr inte möjlighet till detta. Var på Jysk idag och provade deras B12 Plus som just nu är nedsatt till 2000 kr från 4999 kr. Kan inte påstå att provligga säger mig så mycket, väldigt svårt att avgöra på så kort stund. När jag läser runt på nätet så är rådet att köpa säng hos IKEA framför Jysk. Även personlig erfarenhet av dålig kvalité från Jysk (även om allt inte är perfekt från IKEA heller alltid).
Senast redigerad av Bellatricks 2022-03-11 kl. 22:34.
Citera
2022-03-12, 00:03
Medlem
En fast säng är bra för ryggen, men snåla inte på en bra bäddmadrass, den är minst lika viktig.

Vill du komma billigare undan är ett bra tips att köpa en resårmadrass och en sängstomme att lägga den i, istället för att köpa en ramsäng. Tycker resårmadrasser är bekvämare och bättre för i alla fall min rygg.

Ovanligt i Sverige, men blir billigare på sikt också, då man kan byta madrassen i framtiden utan att behöva kasta sängstommen.
Citera
2022-03-12, 01:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Afghan-frisyr
En fast säng är bra för ryggen, men snåla inte på en bra bäddmadrass, den är minst lika viktig.

Vill du komma billigare undan är ett bra tips att köpa en resårmadrass och en sängstomme att lägga den i, istället för att köpa en ramsäng. Tycker resårmadrasser är bekvämare och bättre för i alla fall min rygg.

Ovanligt i Sverige, men blir billigare på sikt också, då man kan byta madrassen i framtiden utan att behöva kasta sängstommen.

Tack för tipset. Tanken från början var faktiskt att köpa en madrass och sängstomme vilket jag delvis har gjort. Jag har alltså köpt en sängram men den saknar ribbotten. Köper jag resårbotten får jag ribbotten inbakat. Fast det kanske blir bättre/billigare att köpa ribbotten. Problemet med ribbotten är att hitta till en 105 cm sängram. Märkt att 105 är lite udda tråkigt nog.

Edit: Det är inte bara svårt att hitta ribbotten, det är svårt att hitta på resårmadrass som är 105 bred också. IKEA har det inte ens.

Edit 2: Kanske ska överväga att sälja sängramen jag köpte. Fick den ändå billigt. Så satans snygg dock, men 105 cm verkar krångla till det både i pris och utbud. Bara att hitta lakan är svårt.
Senast redigerad av Bellatricks 2022-03-12 kl. 02:24.
Citera
2022-03-12, 16:58
Medlem
Förstår jag rätt att man inte behöver bäddmadrass till resårmadrass? Förstår att man kan ha bäddmadrass om man vill, men det är inte lika självklart som på resårbotten?
Citera
2022-04-02, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellatricks
Förstår jag rätt att man inte behöver bäddmadrass till resårmadrass? Förstår att man kan ha bäddmadrass om man vill, men det är inte lika självklart som på resårbotten?

Vissa resårmadrasser har ”inbyggd” bäddmadrass, andra är mer som resårbottnar, varierar lite. Själv gillar jag bäddmadrass som man kan byta ut separat om det behövs och så är det enklare att bädda med lakanen.

Jysk har någon madrass i 105, men det är ovanligt mått, hoppas du hittar en som passar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in