”Vad händer när en deckardrottning inte längre hinner skriva sina böcker? I en ny ljudbok outsourcar författaren helt enkelt sitt skrivande.
Spökskrivandet har en lång tradition – och tycks just nu ha fått en renässans.”
”I Håkan Lindgrens "Spökskrivaren" är huvudpersonen Gauthier Valentino sedan flera år den som skriver deckardrottningen Milli Månssons böcker. Intrigen är inspirerad av rykten som Lindgren själv har hört under sina år i branschen, om framgångsrika författare som låter någon annan göra grovjobbet.
– Frågan jag ställde mig var: vad innebär ett författarskap i dag? Är det att skriva en bok eller att sälja en bok? säger Håkan Lindgren.”
”Den amerikanske deckarförfattaren James Patterson har ofta samarbetat med andra skribenter och säger sig då bistå med synopsis. Han ger också sina vanligen mycket kända parhästar, som exempelvis Liza Marklund och Bill Clinton, kredd som medförfattare.
– När jag skriver intrigen är succén garanterad, 100 procent. Med andra författare ligger framgångsfaktorn på 50–60 procent, säger han till Washington Post.”
”Frågan är hur läsarna skulle reagera om en känd svensk författare skulle göra likadant?
– Jag tror att många skulle bli besvikna och författaren skulle tappa i trovärdighet. Samtidigt kanske man som läsare har fått den läsupplevelse man förväntat sig, säger Håkan Lindgren.”
https://www.nsk.se/2021/08/13/allt-l...spokskrivarna/