• 1
  • 2
2022-03-11, 21:49
Medlem
Det ryktas då och då om att deckarförfattaren Camilla Läckberg har anlitat spökskrivare till sina böcker. OM detta är sant, och blir bevisat, vad skulle det innebära? Det är väl knappast olagligt?

Märks det någon stilförändring i böckerna, eller är de hela tiden skrivna med någon slags mainstream-prosa som är lätt för andra att glida in i? Hennes böcker läses väl mer pga spännande intrig än pga njutbar prosa?
Citera
2022-03-11, 21:52
Medlem
”Efter att Håkan Lindgren släppt parodiboken ”Spökskrivaren” så har det cirkulerat rykten om att Camilla Läckberg inte skrivit sina senaste böcker själv, utan att hon i själva verket har använt sig av en spökskrivare!

I en intervju med Aftonbladet Nöje dementerar Läckberg ryktena, och menar att det som vanligt handlar om den svenska avundsjukan!”

https://tramsfrans.aftonbladet.se/20...skrivarrykten/
Citera
2022-03-11, 21:53
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Ingen hade märkt någon skillnad.
Citera
2022-03-11, 21:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin

Skit som skit som GW skulle säga.
Citera
2022-03-11, 21:56
Medlem
”Vad händer när en deckardrottning inte längre hinner skriva sina böcker? I en ny ljudbok outsourcar författaren helt enkelt sitt skrivande.
Spökskrivandet har en lång tradition – och tycks just nu ha fått en renässans.”

”I Håkan Lindgrens "Spökskrivaren" är huvudpersonen Gauthier Valentino sedan flera år den som skriver deckardrottningen Milli Månssons böcker. Intrigen är inspirerad av rykten som Lindgren själv har hört under sina år i branschen, om framgångsrika författare som låter någon annan göra grovjobbet.
– Frågan jag ställde mig var: vad innebär ett författarskap i dag? Är det att skriva en bok eller att sälja en bok? säger Håkan Lindgren.”

”Den amerikanske deckarförfattaren James Patterson har ofta samarbetat med andra skribenter och säger sig då bistå med synopsis. Han ger också sina vanligen mycket kända parhästar, som exempelvis Liza Marklund och Bill Clinton, kredd som medförfattare.
– När jag skriver intrigen är succén garanterad, 100 procent. Med andra författare ligger framgångsfaktorn på 50–60 procent, säger han till Washington Post.”

”Frågan är hur läsarna skulle reagera om en känd svensk författare skulle göra likadant?
– Jag tror att många skulle bli besvikna och författaren skulle tappa i trovärdighet. Samtidigt kanske man som läsare har fått den läsupplevelse man förväntat sig, säger Håkan Lindgren.”

https://www.nsk.se/2021/08/13/allt-l...spokskrivarna/
Citera
2022-03-11, 21:57
Medlem
Citat:

Är det på grund av att hon skriver en prosa som är lätt att ”härma”?
Citera
2022-03-11, 21:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tageillu
Är det på grund av att hon skriver en prosa som är lätt att ”härma”?
Lätt att skriva lätt att härma. Framgången beror helt på att media har bestämt att det skall bli framgångsrikt.
Citera
2022-03-11, 22:03
Medlem
Citat:
Lätt att skriva lätt att härma. Framgången beror helt på att media har bestämt att det skall bli framgångsrikt.

Onekligen är hon/böckerna ett mediafenomen. Men är det främst medias ”förtjänst”? Hon måste väl själv varit rätt oblyg med att marknadsföra sig?

Sedan vet jag inte hur det är med riktigt bra böcker - dvs inte Läckbergs då. Säljer de riktigt bra böckerna sig själva, så att säga?

Och tycker Läckberg strålkastarljuset är roligare än skrivkammaren?
Citera
2022-03-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Skit som skit som GW skulle säga.

Här antyds det onekligen ett och annat:

”Milli Månson är Sveriges deckardrottning, hennes verk översätts och säljs världen över.

Milli bor med den unge atleten Samuel och deras två hundar Lady och Gaga. Hon har byggt upp ett riktigt PR-imperium, men samtidigt har hon outsourcat stora delar av verksamheten - däribland sitt skrivande! En modern författare fokuserar på annat än att skriva.”

https://www.storytel.com/se/sv/books...n-s1e1-1191106

Spökskrivare brukar skriva på nåt slags tystnadslöfte-kontrakt. De får inte yppa om de skrivit Läckbergs senaste alster.
Citera
2022-03-11, 22:20
Medlem
BirosKorlaffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tageillu
Här antyds det onekligen ett och annat:

”Milli Månson är Sveriges deckardrottning, hennes verk översätts och säljs världen över.

Milli bor med den unge atleten Samuel och deras två hundar Lady och Gaga. Hon har byggt upp ett riktigt PR-imperium, men samtidigt har hon outsourcat stora delar av verksamheten - däribland sitt skrivande! En modern författare fokuserar på annat än att skriva.”

https://www.storytel.com/se/sv/books...n-s1e1-1191106

Spökskrivare brukar skriva på nåt slags tystnadslöfte-kontrakt. De får inte yppa om de skrivit Läckbergs senaste alster.

Självklart handlar det om Läckberg
Citera
2022-03-11, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BirosKorlaff
Självklart handlar det om Läckberg

Jag tror också det. Men ingen kan lägga ut bevis om detta då de väl är bundna av påskrivna kontrakt om att hålla käften.
Citera
2022-03-11, 22:29
Medlem
Spökskrivaren Helena Sigander berättar att hon spökskriver romaner åt bästsäljande författare som inte har tid att skriva böckerna själva:

”Vad gör spökskrivaren?

Det tar från ett halvt år till ett och ett halvt år att skriva en roman och det är ett heltidsjobb. Spökskrivartjänsten är därför en exklusiv skrivtjänst. De flesta kunder är bokförlag eller bästsäljande författare som inte har tid att skriva bok nummer två eller bok nummer tre på grund av författarbesök och marknadsföringsframträdanden.

Ingen får veta om att du anlitar mig. Diskretion hederssak!

Jag skriver din bok för 25 000 kronor i månaden + 25% moms eller för annan uppgörelse.
Du står som upphovsman, det vill säga författaren.”

https://sigander.com/skrivtjanster/spokskrivare/

Sigander har även skrivelever i sin ”deckarskola”.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in