2022-03-11, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArreAnd21
Finns det någon fördel att det separat med utredaren? Spelar det någon roll om jag köpt alkoholen när jag var 17 eller 18 eller ses båda som straffmyndig. Alltså om jag erkänner att jag har köpt alkohol, kommer jag åka dit då i vilket fall som helst?

Att köpa alkohol som minderårig är inte kriminaliserat. Är du medveten om att det är "smuggelsprit" då kan du hamna i trubbel, detta är dock otänkbart i ditt fall, de vill troligtvis åt langaren. Du är straffmyndig när du fyller 15. Du kommer i värsta tänkbara scenario få böter.
Citera
2022-03-11, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweetcrypto
Att köpa alkohol som minderårig är inte kriminaliserat. Är du medveten om att det är "smuggelsprit" då kan du hamna i trubbel, detta är dock otänkbart i ditt fall, de vill troligtvis åt langaren. Du är straffmyndig när du fyller 15. Du kommer i värsta tänkbara scenario få böter.

Okej så jag kan erkänna att jag köpt sprit innan jag var 20 utan problem men inte nämna något om smuggelsprit. Dom lär väl inte ens fråga mig om jag visste att det var smuggelsprit?
Citera
2022-03-11, 15:55
Medlem
Citat:

Och minderårig i det här fallet är då 20? Jag har alltså väldigt lite att oroa mig för med andra ord?
Citera
2022-03-11, 16:00
Medlem
Citat:

Som du säger så har dom sagt att jag inte är misstänkt för något brott innan förhöret och är bara kallad som vittne. Vill inte vara naiv och det är därför jag är uppstressad nu men känns ju väldigt konstigt att dom skulle ge sig på alla köpare av denna snubbe för nån form av smugglingsbrott? Jag borde väl kunna vara lugn?
Citera
2022-03-11, 16:10
Medlem
goofers avatar
Citat:
Borde jag försöka kontakta en advokat för att hjälpa mig i denna fråga?

Nej och du kan inte begå mened i egen sak.

Det är säljaren de vill åt men hävda att det är länge sedan och minnet sviker.

Du har ingen skyldighet att svara på polisens frågor.
Du har ingen skyldighet (bara moralisk) men moralen kan du skita i om det handlar om ett flak öl.

De kan inte göra ett skit åt dig och ditt köp.

Håll dig lugn och säg att du inte minns.
Citera
2022-03-11, 16:11
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Är detta sant? Känns ju otroligt fånigt att polisen skulle sätta dit mig för att jag köpte en karta öl för 5/6 år sedan? Borde inte det var preskriberat? Skulle dom väcka åtal mot det?

Polisen gör allt för lite billiga pinnar i statistiken. Det lönar sig aldrig att prata med dom och att vara ärlig.
Citera
2022-03-11, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
Nej och du kan inte begå mened i egen sak.

Det är säljaren de vill åt men hävda att det är länge sedan och minnet sviker.

Du har ingen skyldighet att svara på polisens frågor.
Du har ingen skyldighet (bara moralisk) men moralen kan du skita i om det handlar om ett flak öl.

De kan inte göra ett skit åt dig och ditt köp.

Håll dig lugn och säg att du inte minns.

Är rädd att jag kan ha gjort bort mig i detta avseende. Sa i förhöret att jag tror att jag har köpt en karta öl av gärningsmannen.
Citera
2022-03-11, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajah
Polisen gör allt för lite billiga pinnar i statistiken. Det lönar sig aldrig att prata med dom och att vara ärlig.

Det är väl det jag lärt mig av allt detta. Hörde en person som var i samma sits som mig som sa att han inte ville besvara på frågorna på polisförhöret som inte fått hem något brev om att vittna än så länge..
Citera
2022-03-11, 16:17
Medlem
Citat:

Hur troligt tror du att det är att jag får böter?
Citera
2022-03-11, 16:18
Medlem
Kajahs avatar
Citat:
Det är väl det jag lärt mig av allt detta. Hörde en person som var i samma sits som mig som sa att han inte ville besvara på frågorna på polisförhöret som inte fått hem något brev om att vittna än så länge..

Man kommer långt med "inga kommentarer". Det är din medborgerliga rätt att säga "inga kommentarer".
Citera
2022-03-11, 16:18
Medlem
goofers avatar
Citat:
Är rädd att jag kan ha gjort bort mig i detta avseende. Sa i förhöret att jag tror att jag har köpt en karta öl av gärningsmannen.

Säg att du mindes fel, att du köpte av en kompis som du inte längre har kontakt med.

De vill åt säljaren för att han sålt till underåriga.

Det ingår i avtalet mellan dig och säljaren att hålla käft om någon frågar.
Citera
2022-03-11, 16:29
Medlem
Citat:
Hur troligt tror du att det är att jag får böter?

0. Du är kallad till förhör.
1. Var tyst. 2. nämn inte smuggelsprit under några omständigheter, 3. frågar förhörsledaren, vad är det för något? jag minns inte.. ok trodde det var en kompis som köpte ut åt mig. Ett förhör tar inte mer än 5-10 minuter. Du kan vara lugn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in