Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2022-03-10, 17:08
Medlem
Går det att gömma eller undanhålla pengar för myndigheter, som kronofogden och socialtjänsten (i första hand för kronofogden) på banker som Lunar, Revolut, N26, Wise och Bitsafe?

Eller finns andra utländska banker som är bättre lämpade för ändamålet?
Citera
2022-03-10, 17:11
Medlem
Musik.mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enjobbigdjavul
Går det att gömma eller undanhålla pengar för myndigheter, som kronofogden och socialtjänsten (i första hand för kronofogden) på banker som Lunar, Revolut, N26, Wise och Bitsafe?

Eller finns andra utländska banker som är bättre lämpade för ändamålet?

Beror på.
Jag vet inte riktigt hur det funkar med Paypal men om du har någon som du litar på och som inte bor i Sverige så kan du ju föra över pengar den vägen.
Lägger du till din kompis som vän så tas ingen avgift ut.
Citera
2022-03-10, 17:18
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Slog mig att det är enkelt att ta reda på väldigt mycket via infon jag uppgav här.

Men Revolut har varit säkert från kronan och deras utmätningar iallafall.

Kan inte garantera att det är så för alla.
Citera
2022-03-10, 17:56
Medlem
HarryManbacks avatar
Skulle använt mig av kryptovaluta.

Monero t.ex. som är helt anonym. Men det räcker nog gott med bitcoin.

Är du extra paranoid så använd VPN eller Tor.

Går även att skapa kryptoplånböcker som är offline.
Citera
2022-03-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommissarie.Hybris
Slog mig att det är enkelt att ta reda på väldigt mycket via infon jag uppgav här.

Men Revolut har varit säkert från kronan och deras utmätningar iallafall.

Kan inte garantera att det är så för alla.

Revolut var bättre innan det blev Revolut BANK.
Nu kan man läsa följande;

"Will bailiffs and tax authorities get to me more easily if I join the bank?
We often see this question flying over social media. Whether you hold an e-money account or deposit account in the bank, Revolut is not a place to hide. We operate in local markets complying with the local laws and regulations, and cooperating with local authorities, law enforcement institutions and regulators.

As a financial institution we are required by law to collect and report information on your tax residencies. The reporting framework is the same for our e-money institution and bank, so nothing will change if you join the bank.
"

https://blog.revolut.com/joining-revolut-bank-whats-in-it-for-me/
Citera
2022-03-12, 06:49
Medlem
Är ej själv insatt i detta men om jag får gissa så funkar väll krypto om överföringen ej görs från eget konto?
Annars är väll det säkraste att köpa guld o hålla i om man vill ha något utav ett värde på sidan om som ej myndigheterna kan lägga sina vantar på.
Vet en person för länge sen som ibland gjorde byggjobb o tog ibland emot guld som betalning.
Citera
2022-03-12, 11:10
Medlem
AmpertBXs avatar
Bankerna och i förlängningen också Finansinspektionen kör med dubbla budskap som du ändå kommer att drabbas av, ifall att du följer mitt råd.

Det är fullt lagligt att använda uttagsautomater, där du kan ta ut upp till 15000:- varje vecka. Det kan tyckas när du med tummen och pekfingret greppar sedelbunten och drar ut den ur sedelfacket att pengarna då blir svarta. Men i transaktionslistan ser man allt som banken och du gjort, även uttagen du gjort i uttagsautomaten som borde räcka som bevis. Då ser inte Kronkalle dina pengar när du har dom kontant i en påse under sängen.

Men det är få som tillåter kontant betalning så när du försöker sätta in pengarna på ett nytt konto, då vill nog Finansinspektionen veta varifrån pengarna kommer från. Eftersom Uttagsautomaterna inte registrerar varje sedelnummer, går det inte att bevisa att dina pengar du tog ut från uttagsautomaten också är dom som ligger i påsen.
Citera
2022-03-12, 13:27
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmpertBX
Bankerna och i förlängningen också Finansinspektionen kör med dubbla budskap som du ändå kommer att drabbas av, ifall att du följer mitt råd.

Det är fullt lagligt att använda uttagsautomater, där du kan ta ut upp till 15000:- varje vecka. Det kan tyckas när du med tummen och pekfingret greppar sedelbunten och drar ut den ur sedelfacket att pengarna då blir svarta. Men i transaktionslistan ser man allt som banken och du gjort, även uttagen du gjort i uttagsautomaten som borde räcka som bevis. Då ser inte Kronkalle dina pengar när du har dom kontant i en påse under sängen.

Men det är få som tillåter kontant betalning så när du försöker sätta in pengarna på ett nytt konto, då vill nog Finansinspektionen veta varifrån pengarna kommer från. Eftersom Uttagsautomaterna inte registrerar varje sedelnummer, går det inte att bevisa att dina pengar du tog ut från uttagsautomaten också är dom som ligger i påsen.

Om personen har kronfogden hårt efter sig så kommer pengar dras innan de kommer in på kontot ens(utmätning osv)

Sätta in pengar är också lätt. Finns insättningsautomster där 10000 i månaden inte är något problem.
Citera
2022-03-12, 13:41
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _killah
Om personen har kronfogden hårt efter sig så kommer pengar dras innan de kommer in på kontot ens(utmätning osv)

Sätta in pengar är också lätt. Finns insättningsautomster där 10000 i månaden inte är något problem.

Stämmer, sen är det nog så att nya banken när du registrerar dig som ny kund hos dem kollar upp ifall att du har Kronkalle efter dig och sådana kunder vill dom inte ha, så din ansökan avslås nog redan där.
Tror jag.
Citera
2022-03-12, 13:47
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Strunt!

"när du försöker sätta in pengarna på ett nytt konto, då vill nog Finansinspektionen veta varifrån pengarna kommer från"

Du vet inte vad Finansinspektionen är.
Citera
2022-03-12, 14:11
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Stämmer, sen är det nog så att nya banken när du registrerar dig som ny kund hos dem kollar upp ifall att du har Kronkalle efter dig och sådana kunder vill dom inte ha, så din ansökan avslås nog redan där.
Tror jag.

En bank får inte neka ett vanligt konto pga den anledningen(KFM)
Citera
2022-03-12, 14:29
Medlem
AmpertBXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Strunt!

"när du försöker sätta in pengarna på ett nytt konto, då vill nog Finansinspektionen veta varifrån pengarna kommer från"

Du vet inte vad Finansinspektionen är.

Strunt. "Knappast"

Det är Finansinspektionen som beordrat samtliga banker att ha koll på misstänkta terrorist och penningtvättare.

Som jag nämnde i förra inlägget. Trots att det är lagligt att ta ut och sätt in pengar i uttagsautomater och att detta syns tydligt i transaktionslistan så anses pengarna som svarta för ingen av sedlarna har registrerade sedelnummer som skulle ge varje sedel ett ID.

Om du har ett sparkonto med en miljon och tar ut 400000:- genom 15000:- varje vecka från kontantapparaten som du sedan har i en påse under sängen. Ett halvår senare går du till banken för att få hjälp att sätta tillbaks pengarna på samma konto dom kom ifrån. Detta borde gå eftersom banken har transaktionslistan där allt står. Dom sätter förmodligen in pengarna, men ganska snart får du ett tjockt brev från penningtvättavdelningen som vill veta exakt varifrån de 400000:- kommer ifrån, med hot om att man kommer att frysa ditt konto om man inte fått in trovärdig förklaring. Fast dom hade fått reda på allt om dom kollat transakionslistan, där allt fanns.
Senast redigerad av AmpertBX 2022-03-12 kl. 14:36. Anledning: Tillägg
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in