2022-03-10, 16:58
Medlem
Krokodilglufsarens avatar
Fick aldelles nyss hra frn en bekant att "all white" snus inte behver skatta fr tobak. Rimligt, tnkte jag. Men nejd. Tydligen s utvinner de nikotinet i psarna direkt frn tobak, utan att skatta fr det.

HUR R DETTA MJLIGT! De mste ju tjna hgar med pengar! De tar ju en redig peng fr sdana dr dosor.

Kan det vara s att att utvinnengen sker p annan ort en Svedala? r det hr ens sant?! Gr det att f fram nikotin p annat vis? Ngon som vet och kan bekrfta hur det ligger till? Har frskt ska runt i webblsaren utan vidare resultat.
Citera
2022-03-10, 17:15
Medlem
NollFemNollFems avatar
En produkt som ej innehller tobak skall man sklart ej behva betala tobaksskatt fr.
https://skatteverket.se/foretag/skat...56bae88a4.html

Men om du sljer en produkt som innehller nikotin mste du betala nikotinskatt fr.
https://skatteverket.se/foretag/skat...87d7fc7fe.html
Citera
2022-03-10, 17:28
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krokodilglufsaren
Fick aldelles nyss hra frn en bekant att "all white" snus inte behver skatta fr tobak. Rimligt, tnkte jag. Men nejd. Tydligen s utvinner de nikotinet i psarna direkt frn tobak, utan att skatta fr det.

HUR R DETTA MJLIGT! De mste ju tjna hgar med pengar! De tar ju en redig peng fr sdana dr dosor.

Kan det vara s att att utvinnengen sker p annan ort en Svedala? r det hr ens sant?! Gr det att f fram nikotin p annat vis? Ngon som vet och kan bekrfta hur det ligger till? Har frskt ska runt i webblsaren utan vidare resultat.

Tobaksskatt avser tobak, nikotinpsar innehller ingen tobak. S varfr ska dom betala skatt?
Citera
2022-03-10, 17:29
Medlem
Som ngon redan skrivit, det r skatt p nikotin ocks s trden kan lsas
Citera
2022-03-10, 17:30
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Tobaksskatt avser tobak, nikotinpsar innehller ingen tobak. S varfr ska dom betala skatt?
Skatt mste de betala, om n ej tobaksskatt
Citera
2022-03-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittslem
Men det skriver jag ju! De vrkar anvnd tobak i produktionen av varan. Lt oss sga att lika mycket tobak gtt t till en all-whitepse som en vanlig prilla. r det d orimligt att de skulle betala tobaksskatt fr det?
Citera
2022-03-10, 17:42
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Men det skriver jag ju! De vrkar anvnd tobak i produktionen av varan. Lt oss sga att lika mycket tobak gtt t till en all-whitepse som en vanlig prilla. r det d orimligt att de skulle betala tobaksskatt fr det?
Se mina lnkar till Skatteverket ovan fr att se vem som ska betala skatt fr vad nr det kommer till tobak och nikotin.

Huruvida de fljer skattelagstiftningen eller ej r sklart en separat diskussion men med tanke p Skatteverkets normala nit s tror jag ej att snusbolaget ifrga slipper undan.
Senast redigerad av NollFemNollFem 2022-03-10 kl. 17:45.
Citera
2022-03-10, 17:44
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
De verkar. Vrkar r tillexempel snt kvinnor fr nr dom ska fda barn.

Hr har du svaret p din frga https://tobaksfakta.se/tobaksfria-sn...r-tobakslagen/
Citera
2022-03-10, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
De verkar. Vrkar r tillexempel snt kvinnor fr nr dom ska fda barn.

Hr har du svaret p din frga https://tobaksfakta.se/tobaksfria-sn...r-tobakslagen/
Tack! Det var ntt snt hr jag letade efter.

Verkar p artikeln som att de r andra som reagerat p detta.

"Eftersom snuset r tobaksfritt gller inte tobakslagens marknadsfringsbestmmelser, vilket har ftt organisationer som arbetar fr tobakskontroll att reagera."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in