2022-03-10, 12:26
Hej,

Jag har problem med "teeth crowding" i undre käke, dvs när en tand inte riktigt får plats i tandraden och det resulterar i att tanden roterar och ställer sig på sned för att få plats. Man ser ut lite som en hillbilly när man pratar. Jag trodde inte det var så synbart först men har insett att det är rejält tydligt om man är nära någon så jag har tappat självförtroende och mår riktigt dåligt över mina tänder nu.

Ser ut ungefär som denna snubbe precis i början på videon: https://www.youtube.com/watch?v=sNC-...PaolofromTOKYO

Har även behov av att fixa övre tandraden lite grann, och även bleka tänderna då jag snusat och druckit kaffe i många år (dock slutat med snuset nu).

Jag har varit på konsultation för ett par veckor på ett privat ställe och fick prisförslag på 50-55k för en behandling med Invisalign (osynlig tandställning) för båda tandraderna, och även blekning. Behandlingen kan ta 6-12 månader och efteråt måste man använda sig av en Retainer så att tänderna inte vandrar tillbaka.

Jag är rätt nöjd med mitt utseende överlag, just förutom mina tänder där jag tappar så mycket självförtroende. Har även noterat att folk ibland kan snabbt titta på mina tänder när jag pratar med dom och då blir jag bara mer osäker.

Jag har pengarna undansparade så jag klarar denna kostnad, och är inte 50k rätt rimligt om man nu kan få näst intill perfekta tandrader?

Är det någon här som testat Invisalign och hur gick behandligen för er? Håller sig tänderna kvar (med retainer) permanent?
Citera
2022-03-10, 12:49
Medlem
Kommissarie.Hybriss avatar
Det är dyrt egentligen men helt ärligt så är det svårt att sätta prislapp på sådant som man går runt och nojar över.

Har du pengarna så tycker jag absolut att 55k är värt det för att du ska få bättre självkänsla.
Kommer göra livet mycket lättare.

Hade tandställning själv när jag var yngre men skötte inte alla bitar så givetvis gav det inte perfekt resultat. Men det är bättre, tror jag iallafall. Mina framtänder överlappade lite, vilket dom fortfarande gör men jag har nog bara vuxit ifrån det komplexet.
Senast redigerad av Kommissarie.Hybris 2022-03-10 kl. 12:52.
Citera
2022-03-10, 13:05
Medlem
Aldrig gjort något liknande men priset känns rimligt vad jag hört i förbifarten, kör på det om det känns bra
Citera
2022-03-10, 14:08
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Att folk tittar på dina tänder kan nog bero på att du tror att de gör det men egentligen skiter de fullständigt i dina tandproblem så länge du ser normal ut.
Har inte kollat filmen så vet inte exakt hur illa det är.

Vad det gäller priset så är det säkerligen rätt ok pris och att ha osynlig tandställning resten av livet är inte så farligt även om det krävs lite extra rengöring på insidan. Sambon har sån och störs inte av det alls.

Kan du gå till en annan tandläkare och säga att du är flykting så behöver du bara betala 50kr.
https://youtu.be/CFUh_6Cq8ks
Citera
2022-03-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Hej,

Jag har problem med "teeth crowding" i undre käke, dvs när en tand inte riktigt får plats i tandraden och det resulterar i att tanden roterar och ställer sig på sned för att få plats. Man ser ut lite som en hillbilly när man pratar. Jag trodde inte det var så synbart först men har insett att det är rejält tydligt om man är nära någon så jag har tappat självförtroende och mår riktigt dåligt över mina tänder nu.

Ser ut ungefär som denna snubbe precis i början på videon: https://www.youtube.com/watch?v=sNC-...PaolofromTOKYO

Har även behov av att fixa övre tandraden lite grann, och även bleka tänderna då jag snusat och druckit kaffe i många år (dock slutat med snuset nu).

Jag har varit på konsultation för ett par veckor på ett privat ställe och fick prisförslag på 50-55k för en behandling med Invisalign (osynlig tandställning) för båda tandraderna, och även blekning. Behandlingen kan ta 6-12 månader och efteråt måste man använda sig av en Retainer så att tänderna inte vandrar tillbaka.

Jag är rätt nöjd med mitt utseende överlag, just förutom mina tänder där jag tappar så mycket självförtroende. Har även noterat att folk ibland kan snabbt titta på mina tänder när jag pratar med dom och då blir jag bara mer osäker.

Jag har pengarna undansparade så jag klarar denna kostnad, och är inte 50k rätt rimligt om man nu kan få näst intill perfekta tandrader?

Är det någon här som testat Invisalign och hur gick behandligen för er? Håller sig tänderna kvar (med retainer) permanent?

Snubben i videons tänder var verkligen inget anmärkningsvärt. Jag skulle inte ha det minsta komplex för det.
Citera
2022-03-10, 14:25
Medlem
seaworthys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Hej,

Killen i videon ser ju inte alls konstig ut. Jag har inget emot att folk opererar för att få bättre självkänsla, men att du nojar över en sån liten grej tyder nog på att du kommer byta till nåt annat när tanden är fixad
Citera
2022-03-10, 14:26
Medlem
AmpertBXs avatar
Det är fri prissättning som tandklinikerna utnyttjar. Med dagens 3-D Scanningsteknik som ger exakta mått, blixtsnabbt dessutom, som borde få ner kostnaderna tycker man ju.
Högkostnadsskyddet är uträknat från ett referenspris satt av försäkringskassan som inte alls har med totalpriset att göra. Kostnad över 18000:- där betalar Försäkringskassan 85 procent.

Jag bad om ett prisförslag med utförda arbetsmoment när min helbrygga i porslin i överkäken rasade efter många år. Varför den höll så länge var för att det var en duktig svensk tandläkare som gjorde jobbet.

Totalpriset blev 101000:- Efter alla avdrag skulle jag betala 57000:- och man gav bara 2 års garanti.

Som tur var hittade jag en svensk äldre tandläkare som gjorde nästan samma jobb där jag fick betala 18000:- och nöjd blev jag också.
Citera
2022-03-10, 14:50
Moderator
ofays avatar
Lät som ett vettigt pris och retainer fungerar bra. Det viktigaste är compliace till behandlingen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in