Citat:
Ursprungligen postat av
DrillBitTTT
mja nu är ju jag bara en pojk i skolbänken aka uni fortfarande, men för 10 år sen var det ju inte några amorteringskrav, krav på handpenning eller nånting typ. man fick låna 100%, dock mot dyrare ränta. mina föräldrar la hälften av sitt husköp på stugan å hälften på nya huset för att få låg ränta, sen betalade de bara räntan, de gör det fortfarande och de bor sjukt billigt
men om du menar på kortare sikt så vet jag ej. vad jag dock vet är att jag är 20 bast och har lånelöfte på 1.9 med csn som inkomst. min far står dock såklart med som låntagare
är det inte rimligt att man vid köp av en bostadsrätt kollar på den totala kostnaden för boendet? ränta + amortering. bör då inte priset sjunka vid en högre ränta för att matcha den totala kostnaden innan räntehöjningen liksom?
Sorry var kanske lite otydlig med vilken prisökning jag syftade på. Jag tänkte främst på den ökning som skett det senaste året. Du har helt rätt att lägre räntor i kombination med bostadsbrist är det som drivit på priserna innan det.
Problemet att kolla enbart på totala kostnaden är att det inte tar i beaktande att folk behöver någonstans att bo och att en tro på fortsatta ökade priser fortfarande kommer att få folk att köpa trots att det blivit en dyrare månadskostnad för att det är ”en bra affär”.
Många är redo att maxa lånen och kommer att fortsätta göra det, en ränteökning på 1% kommer knappast påverka priserna jättemycket.
Om man siktar på bostadskarriär (flera köp och försäljninger under sin livstid) så lönar det sig att köpa så fort som möjligt. Skulle priserna gå ner? Ja då är ju också din nästa lägenhet billigare, och har förhållandevis haft en större minskning i värde än din befintliga, mindre lägenhet.
Det viktigaste är att man köper bra objekt med bra planlösning i stabila föreningar som gärna är fult stylade. Då kan man enkelt kränga läggan för mera än vad man köpt den för, även om marknaden gått ner. Som exempel, vill du köpa en lägenhet på Södermalm, undvik då att köpa av Historiska hem. Köp hellre av någon osexigare mäklarbyrå och gör allt du kan för att se förbi ful inredning.