• 1
  • 2
2022-03-09, 09:49
Medlem
Jag är inte fast i Ryssland, men kan inte undgå att fundera över vad man skulle ta sig till om man hade varit just fast i Ryssland i dagens läge.
Alla kort är spärrade från att användas, det går inte att göra banköverföringar till Ryssland och det går inga flyg ut från landet.

Det kvittar alltså hur rik du är, du kommer inte åt dina tillgångar som du har i Sverige och du kommer inte ut från landet. Normal har man ju inte mer kontanter än att man klarar sig i ett par dagar.

Hur skulle man gjort för att överleva som Svensk i Ryssland i dagens läge? Går det att komma åt sina pengar på något sätt?
Citera
2022-03-09, 09:52
Medlem
Anti-WOGs avatar
Frågan är varför ditt svenska bankkort är spärrat bara för att du befinner dig i Ryssland?
Borde inte bara vara dom ryska korten som är spärrade?
Citera
2022-03-09, 09:54
Medlem
Anti-WOGs avatar
Du får försöka ta dig till svenska ambassaden/konsulatet, där kommer du att få hjälp.
Citera
2022-03-09, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Frågan är varför ditt svenska bankkort är spärrat bara för att du befinner dig i Ryssland?
Borde inte bara vara dom ryska korten som är spärrade?

Jag har uppfattat det som att Visa, Mastercard och American Express har spärrat så att utländska kort ej kan användas i landet. Stämmer inte detta?

Edit: https://omni.se/visa-och-mastercard-...sland/a/z7P3j4
Citera
2022-03-09, 10:15
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Jag är inte fast i Ryssland, men kan inte undgå att fundera över vad man skulle ta sig till om man hade varit just fast i Ryssland i dagens läge.
Alla kort är spärrade från att användas, det går inte att göra banköverföringar till Ryssland och det går inga flyg ut från landet.

Det kvittar alltså hur rik du är, du kommer inte åt dina tillgångar som du har i Sverige och du kommer inte ut från landet. Normal har man ju inte mer kontanter än att man klarar sig i ett par dagar.

Hur skulle man gjort för att överleva som Svensk i Ryssland i dagens läge? Går det att komma åt sina pengar på något sätt?

Du får lifta till sankt petersburg, därifrån kan man ta tåget till helsingfors med biljett som köps via nätet i finland. Det är dock hög beläggning på tåget just nu pga att det är enda sättet att ta sig från Ryssland till Sverige just nu när det inte går flyg. De andra alternativen innebär att man måste resa till de baltiska staterna med lokalbussar.
Citera
2022-03-09, 10:17
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Jag har uppfattat det som att Visa, Mastercard och American Express har spärrat så att utländska kort ej kan användas i landet. Stämmer inte detta?
Inte en blekaste aning, därför ställde jag den frågan för att få ett svar.
Citera
2022-03-09, 10:37
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Inte en blekaste aning, därför ställde jag den frågan för att få ett svar.
Det stämmer. Utländska kort går inte att använda i Ryssland, varken på plats eller vid köp via nätet hos ryska sajter.
Citera
2022-03-09, 10:39
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DigitalDisaster
Det stämmer. Utländska kort går inte att använda i Ryssland, varken på plats eller vid köp via nätet hos ryska sajter.
Oh fan, det lät ju inge bra.
Då får vi hoppas på att ingen svensk sitter fast där då. Enda alternativet är väl att försöka ta sig till ambassaden då?
Citera
2022-03-09, 11:29
Medlem
Ferhs avatar
Det vore ju bara att lifta eller (om man har lite kontanter) ta bussen/tåget till närmaste grannland, och sen flyga hem därifrån. Vore knappast nått problem att lifta i Ryssland för det är ett land där sånt är vanligt och normalt. Att stanna kvar i Ryssland skulle nog däremot kunna bli besvärligt, och allt blir ju lite svårare ifall man inte kan prata ryska med, eftersom typ 90% av alla ryssar inte kan prata engelska.
Citera
2022-03-09, 15:36
Medlem
Citat:

Det kvittar inte hur rik du är. Är du någorlunda förmögen så har du ju i allmänhet till exempel en Rolex på armen som du kan sälja för två förstaklass biljetter till Stockholm och en flaska champagne.

Du kan annars säkert också ringa Amex platinum conciergen och be dem ordna transport hem.

Sedan kan man väl alltid ringa någon släkting och be dem skicka pengar via western union eller nåt. Det kanske inte fungerar längre men det kom ju tidigt varningar att man som västerlänning bör lämna Ryssland. Och är man så dum så att man stannade ändå så får man helt enkelt stå sitt kast.
Senast redigerad av Harrywinston 2022-03-09 kl. 15:39.
Citera
2022-03-09, 15:57
Medlem
Gränsen mot Kina är ju öppen.
Citera
2022-03-09, 16:04
Medlem
Flyg till Turkiet/Dubai fortfarande öppna, ganska lätt att ta sig hem därifrån. Gällande Mastercard/visa så jobbas det på att få fram alternativ med kina tror jag, men vet att vissa bankers visa/Mastercard fortfarande fungerar utomlands.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in