• 2
  • 3
2022-04-14, 10:27
Medlem
SexSexSexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonden555
Du menar att en den strora massan har liten list, och därför är det lätt för en minoritet med list att lura den stora massan som utan vidrare för budskapet med liten sanningsenlig filtrering(och kan sägas gissa, eller prata utan att veta).

Ja hade folk inte gissat, utan först pratat när de vet, så hade det inte varit lika lätt att manipulera den stora massan. Men våra sinnen, och evolutionärt så är vi inte gjorda att vara sanningsmaskiner, utan social interkationer med felmarginal i informationsbytet är så vi är stöpa..

Sen är det inte säkert att det ett bättre samhälle med mer lycka om alla är sanningsenliga i sitt informationsubyte och aldrig gissar.

kanske, vem vet, relationen mellan de väl bemedlade och de mindre bemedlade - det gäller vad som helst, talang, makt, pengar, kontakter - kommer alltid att vara ojämnt balanserad
Citera
2022-04-14, 10:49
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mondher
Frågeställning: Hur mycket procent av det vi säger skulle vi haft kvar att säga om vi bara pratade om det vi VERKLIGEN VISSTE? Hur mycket bättre skulle vi må? Och hur högre kvalité hade våra samtal fått?

Vi skulle nog bo i små byar, och mest prata om grannarna, om jakt och om skörden. Vi skulle säkert må hyfsat bra, men vi skulle också dö unga i hemska sjukdomar i ganska stor utsträckning.

Då kom kriget som en överraskning, när det dök upp främmande soldater som våldtog våra kvinnor och brände våra hus.

Modern teknik och infrastruktur gör att vi vet mycket mer om omvärlden (och dessvärre mindre om de som bor i vår egen by), och kan föregripa yttre hot långt innan de kommer hit. Du tycker att det är dålig idé verkar det som, eftersom du tycker att man ska ha fullständig information om något innan man uttalar sig om det.

Antar att du är autist. Autister brukar envist hävda att de inte kan uttala sig om något innan de har fullständig information, vilket de ofta inbillar sig själva att de själva har. Alla normalt fungerande människor fyller i kunskapsluckor med föreställningar och generaliseringar. Det är en fungerande strategi för att förstå omvärlden, och kunna välja mellan olika handlingsalternativ. Autisten står där på vägen och blir överkörd, i väntan på fullständig och korrekt information om annalkande fordon.
Citera
2022-04-16, 18:01
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
... Frågeställning: ...

Nej, medmänniska. Procent? Av vad? Vi ska aldrig sluta prata om vad som är vad, vad som är rätt, vad som är vetenskap eller lägga locket på varför i helvete då?

Kriget i Ukraina har lyft nutidsproblemet. Det visar sig att folk har olika sanningar. Så, vad definierar vad som är vad, varför och rätt? Vad är allmängiltigt sant globalt?
Citera
2022-04-16, 21:47
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ok-perfekt
...
Frågan är inte: Vad är sant?
Frågan är: Är du vän eller fiende? ....

Och i tiden där vem är viktigare än vad & varför är det dags att öppna upp för tvärdrag. Vi navigerar varandra i tiden och ibland till det utgångsläge vi behöver. Påläst är bra och känner igen kunskap, expertis och *knorren på politiska premisser.

Men när man precis nickat till under vishetens träd skickar nutiden in glittrande bimbos eller doktors i idioti och låter den egna intrakraniella konflikten handla om hur man knullar sig ur saken medan marken byter ägare och trädet sågas ner.
Citera
2022-04-17, 14:04
Medlem
Mondhers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Vi skulle nog bo i små byar, och mest prata om grannarna, om jakt och om skörden. Vi skulle säkert må hyfsat bra, men vi skulle också dö unga i hemska sjukdomar i ganska stor utsträckning.

Då kom kriget som en överraskning, när det dök upp främmande soldater som våldtog våra kvinnor och brände våra hus.

Modern teknik och infrastruktur gör att vi vet mycket mer om omvärlden (och dessvärre mindre om de som bor i vår egen by), och kan föregripa yttre hot långt innan de kommer hit. Du tycker att det är dålig idé verkar det som, eftersom du tycker att man ska ha fullständig information om något innan man uttalar sig om det.

Antar att du är autist. Autister brukar envist hävda att de inte kan uttala sig om något innan de har fullständig information, vilket de ofta inbillar sig själva att de själva har. Alla normalt fungerande människor fyller i kunskapsluckor med föreställningar och generaliseringar. Det är en fungerande strategi för att förstå omvärlden, och kunna välja mellan olika handlingsalternativ. Autisten står där på vägen och blir överkörd, i väntan på fullständig och korrekt information om annalkande fordon.

Nja, det här med autism har jag hört ett par gånger nu och som sagt tidigare i en annan tråd så blir jag inte övertygad. Jag löste en hel del om autism och inget verkar stämma in på mig så jag tror inte det. Däremot tycker jag att det är klokt att inte prata om saker som man inte har full information om. T.ex personen som jag diskuterade kriget med var tydlig med att det handlade om angrepp på Ukraina från Rysslands sida och att det var i princip det hen tyckte var mest värt att prata om medan för mig var det inte såna banala fakta som jag ville lyfta upp (för själva angreppet förnekar inte ens Putin själv så jag ser inte poängen med att lyfta upp det ens) utan varför Putin inte tycker att det är fel och varför många andra tycker att det är fel och vad är det som avgör om det är fel eller inte osv, och för det behöver man mycket mer information. Till exempel måste man veta hur allt gått till i det området under (tja för att inte överdriva) de senaste 500 åren minst.

Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Nej, medmänniska. Procent? Av vad? Vi ska aldrig sluta prata om vad som är vad, vad som är rätt, vad som är vetenskap eller lägga locket på varför i helvete då?

Kriget i Ukraina har lyft nutidsproblemet. Det visar sig att folk har olika sanningar. Så, vad definierar vad som är vad, varför och rätt? Vad är allmängiltigt sant globalt?

Det är som allmängiltigt sant globalt är att människor ger sina åsikter on världen baserat på den begränsade mängd information dom har tillgång till och att dom pga det kanske bör sluta prata om saker som är betydligt större än dem själva och börja istället utforska sig själva och prata om det då det är en lika stor värld man har inuti och den är också värd att prata om, dessutom med betydligt mindre risk för fel.
Senast redigerad av Mondher 2022-04-17 kl. 14:55.
Citera
2022-04-26, 21:20
Medlem
Bleppe_Bfs avatar
Citat:
Igår och idag pratade jag om två "heta frågor" med två olika personer och en sak som jag sa till båda och som jag tycke var intressant var att "jag inte är så dum för att ge (eller ens ha) en åsikt om så komplexa frågor som Putins krig mot Ukraina eller som kvinnofrågan".

Jag menar kom igen. Hur fan vågar man ge sin åsikt om saker när man kanske har tillgång till 1% av information och fakta. Om man ens har det.

Frågeställning: Hur mycket procent av det vi säger skulle vi haft kvar att säga om vi bara pratade om det vi VERKLIGEN VISSTE? Hur mycket bättre skulle vi må? Och hur högre kvalité hade våra samtal fått?

Om vi bara pratade om det vi visste och inte spekulerade om världshändelser öht så skulle vi bli begränsade till att prata om vädret, idrottshändelser och anekdoter vi varit med om.

Vilken andefattig värld det skulle bli, en feskekyrkatillvaro.
Citera
2022-05-07, 12:28
Medlem
Exakt vad vore syftet med att två personer som redan vet exakt allt om ett ämne sitter och pratar just detta ämne med varandra?

Att repetera så att de aldrig glömmer?
Citera
2022-05-07, 13:08
Medlem
AugustStrindbergss avatar
Det är sant det du säger att vi pratar om saker vi oftast inte vet och att vi måste sluta med det. Att prata om saker man inte vet kan få negativa konsekvenser som är större än vi någonsin kunnat ana.
Citera
2022-05-12, 10:36
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Igår och idag pratade jag om två "heta frågor" med två olika personer och en sak som jag sa till båda och som jag tycke var intressant var att "jag inte är så dum för att ge (eller ens ha) en åsikt om så komplexa frågor som Putins krig mot Ukraina eller som kvinnofrågan".

Jag menar kom igen. Hur fan vågar man ge sin åsikt om saker när man kanske har tillgång till 1% av information och fakta. Om man ens har det.

Därför gör människor "heta frågor" till en trosfråga.
Det har något med människans operativsystem att göra. Evolutionärt.
Putins krig illustrerar detta jättebra. Som du märkt så handlar allt om att ta ställning för eller emot ungefär som om det gällde AIK eller Djurgården.
Något utrymme för en saklig diskussion finns inte där.
Sedan finns det undantag. Det måste det göra, annars skulle vi inte kunna utvecklas, utan springa omkring som hjärntvättade zombies.
Var glad att du inte är en av dem.
Citera
2022-05-12, 10:41
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Putins krig illustrerar detta jättebra. Som du märkt så handlar allt om att ta ställning för eller emot ungefär som om det gällde AIK eller Djurgården.

Och det ser verkligen löjligt ut när man är medveten om hur partiskt reportrar uppträder när de rapporterar om kriget.
Men det är väl en del av spelet.
Citera
2022-05-12, 15:41
Medlem
Reguluss avatar
Som det står i Havamal:

Den, som intet vet,
till åtlöje varder,
när han kommer bland kunnigt folk.

http://www.heimskringla.no/wiki/H%C3...es_s%C3%A5nger)
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in