• 1
  • 2
2022-03-08, 19:22
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Ja det har varit lite tystare ett tag nu.
Om du säljer och har pengarna på banken 6 månader så kommer inflationen knappt påverka. Sen köper du in dig när det blir läge. Om du har hus så är solceller en bra investering. 12-15% avkastning + att värdet på huset ökar mer än investeringen. Om du bor i hus då såklart.

Satt och googlade runt det (gäller landet, "villastandard" hade det väl hetat på mäklarsnack) men så kom man till ett "vänligen uppge telefonnummer"... då släckte jag ned - vill ju se lite alternativ och räkna lite, inte ha en flåsande säljare på provis i örat... Stort svart tak i söderläge, stora fönster, så det är rena växthuset idag. Får se, ska kolla.
Citera
2022-03-08, 20:34
Medlem
Nej men jag sitter med svenska aktier som rasat mer än ruska aktier. Konkurs.
Citera
2022-03-09, 08:18
Medlem
Sam.Boyds avatar
Nej.

Men det kan vara läge o kasta in 50 - 100tkr som en ”trisslott”. O se vad som händer på fem tio år sikt.
Citera
2022-03-09, 08:21
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Har du nån sorts fetisch för folk som förlorar pengar på ryssaktier ? Det är tredje tråden du startar nu.
10lax i dass på Gazprom, och kanske 5 i dass på mechel. Men jag tar igen det med råge på övriga innehav.
Min ädelmetallsamling har ökat i värde med många gånger mer. De andra olje och gasaktierna går upp som fan.

Exxon Mobile har gått riktigt bra senaste sex månaderna :-)
Citera
2022-03-09, 12:45
Medlem
EricBlairs avatar
Är inne med en hel del men skulle gärna köpa mer ryska aktier till dagens "kurs". Problemet är att det är en fejkad hittepåkurs eftersom det inte går att köpa.

Risken idag som jag ser det är inte det låga priset utan mer en risk att det blir någon form av övergrepp på äganderätten där det blir tvångsförsäljning till den fejkade kursen.

Sedan när det tar fart igen så kommer vi vanliga dödliga inte få handla på botten utan banker och oligarker står först i kön. Att kunna göra klipp på denna hittepånivån på ryska gratisaktier går inte pga stoppad handel.
Citera
2022-03-09, 13:28
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Jag mobbar ingen, däremot stör jag mig lite på de som tror att det bara kommer gå uppåt och att det i princip inte finns några risker. Det gäller även de som tror detsamma om bostadsmarknaden.

Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Som man sa förr, ORD!!!

Kan inte glädja dig MannenP - kudde varit så som Robban Broberg sa. Januari månad, den 50-11;e med negativ realränta, den första månaden på det år som kommer se börsen halverad. Vad än Ingves injicerar så dödar man till slut patienten. Satt och kollade på Carnegies ryssfonder, bl a. Annat kom emellan, saved by the bell... kunde torskat dryga miljonen.

Alla girigbukar som tänker "nu är det svinbilligt" och ev "handla via bulvan" tänk på att en halsstarrig Putin klämd i ett hörn ingalunda resonerar som om "privat egendom är helgad"...

Att folk, jag inklusive ligger inne och vägrar sälja när startar trådar om att nu minsann kommer kraschen brukar av någon anledning tolkas som att vi tror att börsen alltid går upp. Men det gör vi alltså inte utan det är en halmgubbe som ni själva var konstruerat. Vi är väl medvetna om att börsen har risker, och att på kort sikt är dom väldigt stora. Men vi vet också att 7/10 år slutar på plus, och sålänge vi fortsätter spela så kommer vi tjäna på det i längden, även om vi såklart kommer uppleva några krascher däremellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in