2022-03-08, 10:36
Medlem
flodgrodas avatar
Har äntligen blivit av med utsättningssymtom efter fluoxetin har tidigare ätit seratralin och serequel. Har haft biverkningar av alla och inte mått bättre av dem bara totalt avtrubbad ingen glädje i något. Psykologer har sagt att jag behöver äta sånna hela livet sjukt.
Citera
2022-03-08, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flodgroda
Har äntligen blivit av med utsättningssymtom efter fluoxetin har tidigare ätit seratralin och serequel. Har haft biverkningar av alla och inte mått bättre av dem bara totalt avtrubbad ingen glädje i något. Psykologer har sagt att jag behöver äta sånna hela livet sjukt.

Vad hade du förväntat dig? Att få en en kick likt att dra en lina eller?
SSRI kommer inte göra dig lycklig, men det kan hjälpa dom som faktiskt behöver det att ta tag i saker som innan varit omöjligt och på det sättet ”komma igång” med sitt liv.
Jag går själv på sertralin och det har än sålänge varit en avgörande faktor för mig.
Det är inget jäkla lyckopiller, däremot så dämpar det ångest och överaktiva negativa tankar som alltid snurrat runt i huvudet.
Jag har lättare att ta tag i mina problem och tränar regelbundet vilket man i sin tur sen mår ännu bättre av osv osv. Jag lider dock också av sexuellt nedsatt funktion, men för mig är det värt det.
Har du orken att ta tag i ditt liv utan medicin är det helt klart att föredra men för oss andra kan det vara avgörande med piller.
Citera
2022-03-08, 11:05
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coheed123
Vad hade du förväntat dig? Att få en en kick likt att dra en lina eller?
SSRI kommer inte göra dig lycklig, men det kan hjälpa dom som faktiskt behöver det att ta tag i saker som innan varit omöjligt och på det sättet ”komma igång” med sitt liv.
Jag går själv på sertralin och det har än sålänge varit en avgörande faktor för mig.
Det är inget jäkla lyckopiller, däremot så dämpar det ångest och överaktiva negativa tankar som alltid snurrat runt i huvudet.
Jag har lättare att ta tag i mina problem och tränar regelbundet vilket man i sin tur sen mår ännu bättre av osv osv. Jag lider dock också av sexuellt nedsatt funktion, men för mig är det värt det.
Har du orken att ta tag i ditt liv utan medicin är det helt klart att föredra men för oss andra kan det vara avgörande med piller.
Jag har inte orken vare sig med eller utan piller. Pillren dämpade inte min ångest och gjorde inget med mina tvångstanskar. Bra att det funkar på dig men det funkar inte för alla.
Citera
2022-03-08, 15:01
Medlem
Citat:
Jag har inte orken vare sig med eller utan piller. Pillren dämpade inte min ångest och gjorde inget med mina tvångstanskar. Bra att det funkar på dig men det funkar inte för alla.

Jag säger absolut inte att det funkar för alla.
Ville bara göra ett inlägg för att inte folk som kanske behöver det ska bli skrämda då det är 99% negativa kommentarer här.
Citera
2022-03-08, 15:37
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Jag säger absolut inte att det funkar för alla.
Ville bara göra ett inlägg för att inte folk som kanske behöver det ska bli skrämda då det är 99% negativa kommentarer här.
Det är bra med så mycket information som möjligt inte bara positivt. Många mår ju sämre än innan av antideppressiva och varför ska man då inte berätta om det.
Citera
2022-03-08, 16:12
Medlem
Citat:
Det är bra med så mycket information som möjligt inte bara positivt. Många mår ju sämre än innan av antideppressiva och varför ska man då inte berätta om det.

Du får berätta precis vad du vill. Liksom att jag får det inte sant?
JAG tror, och detta är ingen ”sanning” att på tok för många med lättare besvär blir satta på antidepp och tror att deras liv mirakulöst ska vända.
Har man då måttliga besvär så kommer inte ett skit att hända, dom kommer bara få smaka på alla biverkningar istället för dom mår egentligen inte så pass dåligt att dom ska äta ssri.
Citera
2022-03-08, 16:44
Medlem
Detta är åtminstone mycket mer uppmärksammat nu än för ca tio år sedan, vilket är positivt. Förändring går men tar oftast lång tid.
Finns ett stort antal dokumenterade fall av folk som lider i flera år av men från detta. För de som tänker att det kan vara svårt att urskilja symptom som härstammar från medicinen från ens egen problematik är det ganska enkelt i många fall då helt orelaterade men svåra symptom som man aldrig haft förut uppkommer, även fysiska. Det är även lätt att förstå att det är medicinen som är problemet om symptomen så småningom försvinner efter att ha slutat med den. Exempel är akatisi (ren tortyr för de som har svåra fall av det), starka självdestruktiva impulser som verkar komma utifrån ingenstans, extrem aggression, permanent impotens, permanent tics, nervsmärtor m.m. Att som läkare nämna ångest, övervikt eller lite förvärrad depression som risk, och att det i värsta fall håller i sig i ett par månader, är oärligt.
Man går inte heller säker för att man har mått bra av medicinen till en början, då många får biverkningar mycket senare.

Grunden till problemet som jag förstår det, förutom lobbyism, är dålig moral inom forskningen, och det finns lösningar. En bra början är Ted Goldacre's projekt där han vill sätta hårdare krav på hur forskningsresultat hanteras. Idag tillåts man dölja oönskade resultat. Sverige är inte alltid mycket bättre då läkare och forskare tillåts få betalt av läkemedelsföretag även här. Det kan vara en stor anledning till att många patienter inte blir lyssnade på när de försöker berätta om problem med sina mediciner. Att läkarna dessutom går på "utbildningar" sponsrade av företagen borde vara oacceptabelt, då företagen har allt att vinna på att vinkla sina utbildningar till sina produkters fördel. Enkel logik.
Läser man på om hur företagen även tillåts påverka granskningsprocesserna för medicinerna så förstår man hur opålitligt hela systemet är, och därmed även medicinerna som godkäns inom det systemet.

Vill påpeka att även jag blev hjälpt första året eller så för väldigt svår depression, så är inte en sådan som tror att alla kommer att få extrema problem av det eller att ingen kan bli hjälpt. Poängen som många verkar missa är att riskerna är större och mycket mer problematiska än vad läkare och många andra försöker påstå, och människor förtjänar att få veta vilken risk de tar. De förtjänar också att inte bli beskyllda för nya symptom som inte beror på dem utan på medicinen, och att få rätt information om hur de på ett säkert sätt trappar ner vilket väldigt få läkare är tillräckligt pålästa om. De förtjänar också att bli tagna på allvar när de upplever problem. Det är vanligt att patienten beskrivs som problemet när det egentligen är biverkningar. Lösningen då är ofta att ge patienten fler mediciner eller högre dos av samma medicin, tyvärr.

Såna här problem är inte i närheten så ovanligt som många tror. Hjälpte till på ett av dessa typer av forum under en tid och såg nya människor komma in dagligen som var förstörda av biverkningar eller utsättningssymptom, och desperata efter hjälp och råd eftersom de inte fick någon riktig hjälp av samhället, då man fortfarande lever i förnekelse angående detta. Många hade heller inte psykiska problem utan fick det utskrivet för att ta sig igenom sorg, skilsmässa eller fysisk smärta. Både de med och utan svåra psykiska problem hade det precis lika jobbigt. Flera tog livet av sig och en stor aspekt av problemet var att de inte kände sig stöttade inom vården samtidigt som hela livet rasade ihop. Att inte bli trodd gör svårt lidande mycket svårare.
Detta förnekas och förminskas kraftigt trots att det är ganska vedertaget nu att bensodiazepiner och antipsykotika ofta är väldigt problematiska. Det är rätt så konstigt att man fortfarande vägrar se det stora problemet med liknande mediciner trots detta.
Det är nog inte förvånande för de flesta att det ser ut såhär om man tänker efter, då jag tror alla vet att det är helt naturligt för företag att försöka öka sina vinster så mycket som möjligt på bekostnad av allt annat. Detta blir ju på grund av det en sjävklar påföljd om inte rätt lagar finns som de kan hålla sig inom och ändå bidra.

Om man vill hjälpa till att göra något åt det kan jag föreslå att man skriver på Ben Goldacres namninsamling för mer ärlig forskning.
https://www.alltrials.net/petition/

Väldigt informativt, bra och lättsmält tal om problemet inom forskningen
https://www.youtube.com/watch?v=RKmxL8VYy0M

Om någon med utsättningssymptom läser detta, det som jag kan råda som hjälpte mig (frisk från det efter tre år av extrema utsättningssymtom) är 10% metoden för nedtrappning, generell princip för flera psykotropa läkemedel, kan anpassas individuellt men bra start. Googla. Okej om ni vill pma också. Ett annat råd är att gå upp i dos igen så lite som möjligt om ni har extrema problem med nedtrappningen, speciellt om det inte har gått så lång tid innan ni trappade ned sist. Stabilisera och försök trappa ned igen senare med ännu försiktigare dos. Undvik också helst att börja med andra mediciner eller ändra doser på andra mediciner under nedtrappning, kan förvärra symptomen för vissa.
Acceptera lidandet (innebär inte att ge upp) och kom alltid ihåg att det kommer gå över till slut. Dokumentera hur illa det är månadsvis (röstinspelning eller text), då det kan vara svårt att märka skillnad under flera månaders tid om förbättringen är långsam. Använd t.ex skalor så det är lättare att jämföra. Det kan hjälpa mycket att påminna sig om när man är nära att ge upp. Man kan se att det troligen var värre för 5 månader sedan än det är nu.
Skapa en lugn miljö med minimal fysisk och psykisk stress. Att inte kämpa emot det dåliga måendet är också viktigt tror jag, då det ofta förvärrar. Försök istället flyta med och ta en dag (eller en minut) i taget.
Ett sista simpelt men viktigt råd är sov, och sov på rätt tider om ni kan. Finns mycket mer jag kan säga, men blir för mycket text.
Senast redigerad av Captainzoa 2022-03-08 kl. 17:02.
Citera
2022-03-08, 17:14
Medlem
Om det finns något som jag uppriktigt ångrar så är det att jag någonsin tog SSRI.
Citera
2022-03-08, 18:23
Medlem
flodgrodas avatar
Citat:
Du får berätta precis vad du vill. Liksom att jag får det inte sant?
JAG tror, och detta är ingen ”sanning” att på tok för många med lättare besvär blir satta på antidepp och tror att deras liv mirakulöst ska vända.
Har man då måttliga besvär så kommer inte ett skit att hända, dom kommer bara få smaka på alla biverkningar istället för dom mår egentligen inte så pass dåligt att dom ska äta ssri.
Har haft svår depression i många år periodvis inte kunnat stå på benen har behandlats med olika antideppressiva och inget har hjälpt slutade med dom för ca ett halvår sedan och har haft ett helvete med avsättningssymptom.
Citera
2022-03-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolumnist
SSRI/SNRI är läkemedel som räddar liv/botar/lindrar i vissa fall, verkningslösa i vissa fall, och skadliga i vissa fall (särskilt om diagnosen är fel).
Det går inte att säga något generellt om vad som i slutändan är individuellt (även om vissa tror att all skit som hände just dem kommer att hända alla andra. Eller att det som blev bra också, ja, ni fattar).
Ordineras man sådant läkemedel får man ställa eventuella risker mot situationen man har sökt hjälp för, man kanske föredrar den och inser att man är en gnällspik.
Hur svårt kan det vara.

"Räddar liv" på defekta människor.
Citera
2022-03-08, 21:14
Medlem
Citat:
Har haft svår depression i många år periodvis inte kunnat stå på benen har behandlats med olika antideppressiva och inget har hjälpt slutade med dom för ca ett halvår sedan och har haft ett helvete med avsättningssymptom.

Jag pratar inte om dig, uppenbarligen så behöver du hjälp på annat sätt och jag hoppas du kan få må bättre någon dag.
Jag menar mer generellt. Jag håller med om att det verkar skrivas ut på tok för mycket piller till folk.
Citera
2022-04-25, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Captainzoa
Detta är åtminstone mycket

Om någon med utsättningssymptom läser detta, det som jag kan råda som hjälpte mig (frisk från det efter tre år av extrema utsättningssymtom) är 10% metoden för nedtrappning, generell princip för flera psykotropa läkemedel, kan anpassas individuellt men bra start. Googla. Okej om ni vill pma också. Ett annat råd är att gå upp i dos igen så lite som möjligt om ni har extrema problem med nedtrappningen, speciellt om det inte har gått så lång tid innan ni trappade ned sist. Stabilisera och försök trappa ned igen senare med ännu försiktigare dos. Undvik också helst att börja med andra mediciner eller ändra doser på andra mediciner under nedtrappning, kan förvärra symptomen för vissa.
Acceptera lidandet (innebär inte att ge upp) och kom alltid ihåg att det kommer gå över till slut. Dokumentera hur illa det är månadsvis (röstinspelning eller text), då det kan vara svårt att märka skillnad under flera månaders tid om förbättringen är långsam. Använd t.ex skalor så det är lättare att jämföra. Det kan hjälpa mycket att påminna sig om när man är nära att ge upp. Man kan se att det troligen var värre för 5 månader sedan än det är nu.
Skapa en lugn miljö med minimal fysisk och psykisk stress. Att inte kämpa emot det dåliga måendet är också viktigt tror jag, då det ofta förvärrar. Försök istället flyta med och ta en dag (eller en minut) i taget.
Ett sista simpelt men viktigt råd är sov, och sov på rätt tider om ni kan. Finns mycket mer jag kan säga, men blir för mycket text.

Tjena! Har själv haft besvär nu I nästan 1/2 år efter att ha slutat med fluoxetine. Vilken medicin var det som du Fick utsättningssymtom av? De som är förvånande är att mina symtom först började 1-2 månader efter jag hade slutat medicinen CT. Är det vanligt förekommande?

Skrämmande att läsa om folk som har besvär manga år efter sista tablett , hoppas själv inte jag blir en av dom...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in