2022-03-07, 19:23
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Hej!

Jag uppdaterade min Samsung a52s 5G till nyaste Android 12, sen den 24e februari kom en ny säkerhetsuppdatering ut.

När jag manuellt går in och söker efter uppdateringar så hittar den direkt och börjar hämta uppdateringen, när den väl hämtat uppdateringen så står det som vanligt "Uppdateringen är klar att installeras" och jag trycker installera nu, den startar om, android gubben kommer fram och den laddar upp till 25% sen dyker det upp en liten ruta inuti Android figuren och det står "Fel!" och den installeras inte mer. Sen startar telefonen upp som vanligt, pinkod, mönster osv.

När den väl laddat klart så dyker det upp en ruta på hemskärmen:
Citat:
Kunde ej uppdat. programvaran
Det gick inte att hämta uppdateringen för den fasta programvaran. Besök Samsungs servicecenter

Har rensat cache, testat i säkert läge, återställt telefonen. Likadant fortfarande.
Försökte koppla den till datorn och ladda ner Smart Switch och uppgradera den genom den, men när jag ansluter telefonen så dyker bara rutan med 2 mappar fram Internal storage och Minneskorts-mappen fram och Smart Switch programmet stängs ner? Har testat installera om Smart Switch apparna både till mobil och dator, uppdatera drivrutiner och liknande. Kan jag redan ha den senaste versionen installerat redan och att det bara är en bugg?

Har nån någon aning vad jag kan göra för att uppdatera skiten?
Citera
2022-03-07, 19:27
Medlem
Anti-WOGs avatar
Du får ladda ner uppdateringen på Sammobile och lägga in den med Odin.
Citera
2022-03-07, 20:40
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anti-WOG
Du får ladda ner uppdateringen på Sammobile och lägga in den med Odin.
Tack för svar, skulle du kunna förklara hur man gör det? Föreställ dig att jag är en farfar som i princip bytt från en Nokia 3210 till en Galaxy a52s =)
Citera
2022-03-07, 20:51
Medlem
Anti-WOGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Tack för svar, skulle du kunna förklara hur man gör det? Föreställ dig att jag är en farfar som i princip bytt från en Nokia 3210 till en Galaxy a52s =)
Jag är tyvärr också en farfar.
Skaffa ett konto på Sammobile, leta rätt på din modell, ladda ner filen. Sen så står det precis hur du ska göra: https://www.sammobile.com/wp-content...s-fw-1file.pdf

Extract (un-rar) the firmware file (i.e. to folder c:\Odin)

Ladda ner Odin, länk finns på Sammobile

Extract Odin ZIP file (i.e. to folder c:\Odin)

Open Odin

Power off your phone

Reboot Phone in Download Mode: Connect USB-cable to your computer. Hold down Volume up
and Volume down at same time. While holding down, connect
the USB-cable to your phone

Wait until you get a blue sign in Odin

Add MD5-file in AP-field in Odin. Do not tick any extra boxes.
The only options to be ticked are F. Reset Time and Auto-Reboot

Click the start button to begin flashing the firmware update
Citera
2022-03-07, 21:34
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Ska testa mig framåt, tack för hjälpen och ha en fortsatt trevlig kväll! =)
Citera
2022-03-08, 03:23
Medlem
SvartaBjorns avatar
Telefoni, surfplattor och läsplattor --> Telefoner, surf- och läsplattor: felsökning och problem
/Moderator
Citera
2022-03-10, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samuraj-bertil
Ska testa mig framåt, tack för hjälpen och ha en fortsatt trevlig kväll! =)

Du kan bricka den om du har otur. Om du har garanti kvar och har ett service center nära hade jsg snackat med dem först om jag var du.
Citera
2022-03-11, 11:25
Medlem
Samuraj-bertils avatar
Det ordnade sig =) Tack ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in