2022-03-07, 18:10
Medlem
Mannu86s avatar
Säg att Pelle mot sitt förnekande blir dömd för att ha stulit en penna från jobbet och då också blivit påkommen med hasch i fickan. Stöld och narkotikabrott alltså

Står det då alla detaljer om vad, när och hur i dessa donar man kan beställa från tingsrätten eller köpa på mrkoll.se? Alltså typ "Pelle jobbade på McDonalds, han hade 2g hasch och snodde en penna" Eller står det bara att "Pelle har blivit dömd för stöld och narkotikabrott"?
Senast redigerad av Mannu86 2022-03-07 kl. 18:37.
Citera
2022-03-07, 18:21
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Säg att Pelle mot sitt förnekande blir dömd för att ha stulit en penna från jobbet och då också blivit påkommen med hasch i fickan. Stöld och narkotikabrott alltså

Står det då alla detaljer om vad, när och hur i dessa donar man kan beställa från tingsrätten eller köpa på mrkoll.se? Alltså typ "Pelle jobbade på McDonalds, han hade 2g hasch och snodde en penna" Eller står det bara att "Pelle har blivit dömd för stöld och narkotikabrott"?
Döms han för haschet så lär det finnas dom på det "också" Sen hur många domar man får ut för 120 kr eller vad det nu kostar vet jag inte. Men multibrottslighet brukar slås ihop och generera frikostig straffrabattrabatt i stället för att få två olika domar. Då står allt han åtalas och döms för i domen.
Citera
2022-03-07, 18:26
Medlem
Mannu86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Döms han för haschet så lär det finnas dom på det "också" Sen hur många domar man får ut för 120 kr eller vad det nu kostar vet jag inte. Men multibrottslighet brukar slås ihop och generera frikostig straffrabattrabatt i stället för att få två olika domar. Då står allt han åtalas och döms för i domen.

Tack för svar, men herregud förstår du inte svenska eller är det jag som inte kan skriva!!

Jag frågade hur detaljerat dessa offentliga domar är. Står det alla detaljer om hur brottet skedde, var det skedde, vad som blev stulet, från vem det blev stulet?

Eller står det bara "dömd för stöld"?
Citera
2022-03-07, 18:36
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannu86
Tack för svar, men herregud förstår du inte svenska eller är det jag som inte kan skriva!!

Jag frågade hur detaljerat dessa offentliga domar är. Står det alla detaljer om hur brottet skedde, var det skedde, vad som blev stulet, från vem det blev stulet.

Eller står det bara "dömd för stöld"?
Det står målsägande och tilltalad. Målsägande är den som han snott pennan av och tilltalad är den som stulit, det står var det skedda, hur det skedde osv.

Trodde du frågade om båda brotten står på samma papper, vilket jag inte är säker på men troligt då de skedde samtidigt. Kolla i "Aktuella brott och kriminalfall tråden" Brukar finnas drösar av domar som folk lagt upp. Står i princip allt utom om det är "sekretess" känsliga fall med underåriga och vissa våldsbrott brukar bli sekretessbelagda .
Citera
2022-03-07, 20:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Hur detaljerade brottmålsdomar är brukar variera, normalt är domar angående allvarligare brottslighet mer detaljrika än domar rörande mildare brott.

Du har normalt alltid med:
- Parter (tilltalad, ev. målsäganden och åklagare).
- Domslut (friande/fällande, ev. påföljd, ev. skadestånd m.m.).
- Yrkanden (åklagarens gärningspåstående antingen angivet eller genom hänvisning till stämning samt ev. yrkande från målsäganden).
- Inställning (om tilltalad erkänner eller förnekar brott samt ev. inställning till skadeståndsyrkanden, häktning m.m.).
- Domskäl (redovisning av domstolens bedömning).

Om den misstänkte bestrider att denne har begått ett brott brukar även en redogörelse ske gällande den bevisning som åberopats, ev. teknisk bevisning samt information om vad ev. målsägande, tilltalad och ev. vittnen har uppgett.

I vissa fall redogör även domstolarna för den rättsliga reglering som är aktuell.

Lättast är som redan har angetts att läsa någon dom så ser du ungefär hur de brukar se ut, det finns gott om dem på forumet och du kan även få upp domar utlagda på andra sidor genom en sökning på nätet.

Hur som helst så innehåller de aldrig enbart "dömd för stöld".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in