• 1
  • 2
2022-03-07, 11:47
Medlem
Kört igång med min diet/viktnedgång igen med första dag igår söndag.

Dottern vart hos mig under sportlovsveckan så då har man ätit och druckit en massa godsaker såklart.

Vägning på morgonen.

27 sep: 75.9 kg (start vikt)
5 feb: 60.5 kg (lägsta vikt)
6 mar: 65.9 kg (invägning efter paus)
7 mar: 63.4 kg , -2.5 kg (idag)

Middag måndag blev 6st halvstekta ägg med lite salt ovanpå.
Senast redigerad av Lagunitas1 2022-03-07 kl. 11:52.
Citera
2022-03-07, 11:51
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagunitas1
Kört igång med min diet/viktnedgång igen med första dag igår söndag.

Dottern vart hos mig under sportlovsveckan så då har man ätit och druckit en massa godsaker såklart. Februari är också semmelmånaden, då måste man iafl äta 4-6 semlor annars blir semmelguden arg.

Vägning på morgonen.

27 sep: 75.9 kg (start vikt)
5 feb: 60.5 kg (lägsta vikt)
6 mar: 65.9 kg (invägning efter paus)
7 mar: 63.4 kg , -2.5 kg (idag)

Middag måndag blev 6st halvstekta ägg med lite salt ovanpå. Stoppade i mig ~560 cal.

Hur lång är du? Man eller kvinna? Vad är din målvikt? Tränar du något?
Senast redigerad av Stygotius 2022-03-07 kl. 12:02.
Citera
2022-03-07, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Hur lång är du? Man eller kvinna? Vad är din målvikt? Tränar du något?

Man på 182cm. Är Ectomorph kroppstyp så har tunn benstomme och är naturligt smal/slank därför väger lite men ändå är överviktig. Allt sätter sig på buken, sidorna och röven.

Här är en bild när jag vägde ca 66 nånting.

Målvikt är väl när nedesta magrutorna syns. Gymmade lite på motionsnivå förut men fick pausa i somras pga en skada. Börja träna igen när jag är klar med viktnedgången. Svårt bygga massa på underskott plus att testot är lägre nu när man är äldre. Blir dubbel uppförsbacke.
Senast redigerad av Lagunitas1 2022-03-07 kl. 13:38.
Citera
2022-03-08, 08:56
Medlem
8 mar: 63.3 kg, -0.1 kg

Middag igår 100g nötkött och 100g rå broccoli. Strimlad biff stekt i smör med salt och grovmalen svartpeppar.
Citera
2022-03-08, 20:46
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
8 mar: 63.3 kg, -0.1 kg

Middag igår 100g nötkött och 100g rå broccoli. Strimlad biff stekt i smör med salt och grovmalen svartpeppar.
Äter du en gång per dag?
Vad är målet med vikten? Du är underviktig nu?
Citera
2022-03-08, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av obscenitet
Äter du en gång per dag?

Ja, det kallas Periodisk Fasta. Där finns det två olika varianter, OMAD och TWOMAD.

Enligt OMAD äter man en måltid per dag, sen fastar man i 23 timmar. Med TWOMAD så äter man två måltider per dag och har ett ätfönster, det kan vara allt från 16:8 till 20:4 beroende på vad som passar en.

Citat:
Vad är målet med vikten?

Få bort allt bukfett och få platt mage. Normal vikt.

Citat:
Du är underviktig nu?

Har en del fett kvar på buken så är överviktig. Behöver deffa ca 2-3 veckor till.
Citera
2022-03-08, 21:51
Medlem
Telepatisks avatar
Du är 182 cm, väger 63.4 kg och vill gå ner i vikt/fett så att magrutorna syns? Eller har jag missförstått det hela?

Det upplevs som att du har en något skev syn på din egna kropp. Din mage är inte tjock.

Borde nästan vara enklare att börja gymma hårt och försöka vara kvar på din nuvarande vikt alternativt öka lite.
Citera
2022-03-08, 22:24
Medlem
Ser att du varit mycket på internet och kan tänka mig att du känner sig påläst med periodisk fasta och väga mat allt vad det kan vara för nymodigheter. Allt sånt är jättebra om man är elit idrottare eller av extremt specifika anledningar kan få de lilla extra av det. Baserat på bilden du laddade upp blir jag aningen orolig för din egen självbild.

Jag skulle vilja att du kunde vara nöjd med hur du är och försöka släppa dom utseende fixerade idealen du verkar indirekt lida av för det är ingeting fel på dig! Du såg inte ohälsosam eller överviktig ut, tycker det såg bättre ut än gemene man och har svårt att se hur mycket det kan skilja när du är i ”dåligt skick”. Försök se din träning och kost som någon du ska må bra av och absolut inget som ska forma hur du ser ut. Om du du ha ett sunt förhållningssätt som fungerar långsiktigt med normal kost och mycket träning så kommer resten av sig själv. Det viktigaste är att du mår bra, inte att se ut som en grekisk gud. Försök prata med någon även om det känns helt tokigt att göra det. Må väl och lycka till!
Citera
2022-03-08, 22:36
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ja, det kallas Periodisk Fasta. Där finns det två olika varianter, OMAD och TWOMAD.

Enligt OMAD äter man en måltid per dag, sen fastar man i 23 timmar. Med TWOMAD så äter man två måltider per dag och har ett ätfönster, det kan vara allt från 16:8 till 20:4 beroende på vad som passar en.

Få bort allt bukfett och få platt mage. Normal vikt.

Har en del fett kvar på buken så är överviktig. Behöver deffa ca 2-3 veckor till.
Ok
Utifrån den bild du la upp så anser jag inte att du har övervikt alls utan tippar på en relativt låg fettprocent. Kanske 10-15 procent. Men om du vill få fram magrutor så kanske du ska satsa på en hel del av den träningen? Men det kanske du gör
Citera
2022-03-09, 10:22
Medlem
Karnivorens avatar
Citat:
Man på 182cm. Är Ectomorph kroppstyp så har tunn benstomme och är naturligt smal/slank därför väger lite men ändå är överviktig. Allt sätter sig på buken, sidorna och röven.

Här är en bild när jag vägde ca 66 nånting.

Målvikt är väl när nedesta magrutorna syns. Gymmade lite på motionsnivå förut men fick pausa i somras pga en skada. Börja träna igen när jag är klar med viktnedgången. Svårt bygga massa på underskott plus att testot är lägre nu när man är äldre. Blir dubbel uppförsbacke.

Snyggt jobbat! Kanske lite hårt att döpa bilden till "tjock gubbe"..? Apropå testot, det är ju många saker som påverkar det, inte bara ålder. Jag förstår definitivt tanken att skala bort det onödiga fluffet. Hög fettprocent har ju en tendens att accelerera aromatiseringen. Men ligger man för lågt kan det ha en sänkande effekt på produktion och frisättning. Så om tanken är att börja bygga lite sen så är det ju bra att hitta sin sweet spot. Det här har du säkert superkoll på, så jag ska inte grotta in mig i en massa föreläsningar och verka mästrande.
Citera
2022-03-09, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pubgkh
Ser att du varit mycket på internet och kan tänka mig att du känner sig påläst med periodisk fasta och väga mat allt vad det kan vara för nymodigheter. Allt sånt är jättebra om man är elit idrottare eller av extremt specifika anledningar kan få de lilla extra av det. Baserat på bilden du laddade upp blir jag aningen orolig för din egen självbild.

Jag skulle vilja att du kunde vara nöjd med hur du är och försöka släppa dom utseende fixerade idealen du verkar indirekt lida av för det är ingeting fel på dig! Du såg inte ohälsosam eller överviktig ut, tycker det såg bättre ut än gemene man och har svårt att se hur mycket det kan skilja när du är i ”dåligt skick”. Försök se din träning och kost som någon du ska må bra av och absolut inget som ska forma hur du ser ut. Om du du ha ett sunt förhållningssätt som fungerar långsiktigt med normal kost och mycket träning så kommer resten av sig själv. Det viktigaste är att du mår bra, inte att se ut som en grekisk gud. Försök prata med någon även om det känns helt tokigt att göra det. Må väl och lycka till!
Haha, projicera much eller? Varför måste han må psykiskt dåligt för att han har lite extrema mål?

Han är en vuxen människa och vet vad han vill.
Citera
2022-03-11, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karnivoren
Snyggt jobbat! Kanske lite hårt att döpa bilden till "tjock gubbe"..? Apropå testot, det är ju många saker som påverkar det, inte bara ålder. Jag förstår definitivt tanken att skala bort det onödiga fluffet. Hög fettprocent har ju en tendens att accelerera aromatiseringen. Men ligger man för lågt kan det ha en sänkande effekt på produktion och frisättning. Så om tanken är att börja bygga lite sen så är det ju bra att hitta sin sweet spot. Det här har du säkert superkoll på, så jag ska inte grotta in mig i en massa föreläsningar och verka mästrande.

Var ironiskt menat.

Vill tillbaks fortare till träna/bygga seriöst igen och kunna äta normalt. Varit "smalfet" i över 20 år och sist jag var i bra form var i 20-25 års åldern.

Shreddar jag snabbt under kort tid så kan återgå till leva normalt liv snabbare också. Det är bökigt när man har barn att inte kunna äta samma mat som dom samt behöva laga dubbla maträtter. Så är mest av praktiska skäl.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in