2022-03-07, 10:20
Medlem
JustZlatans avatar
Jag köpte en sak från Malaysia som skickades av DHL och jag fick paketet för en vecka sedan. Det sjuka är att jag inte har betalat moms eller tull på paketet, vilket jag annars skulle behöva göra med DHL innan leverans. Paketet var värt över 1 000 kr.

Har EU ett avtal med Malaysia som räddar oss från moms och tull?
Citera
2022-03-07, 10:23
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag köpte en sak från Malaysia som skickades av DHL och jag fick paketet för en vecka sedan. Det sjuka är att jag inte har betalat moms eller tull på paketet, vilket jag annars skulle behöva göra med DHL innan leverans. Paketet var värt över 1 000 kr.

Har EU ett avtal med Malaysia som räddar oss från moms och tull?

Det borde du väl bara vara glad över. Sinnessjukt att man ska betala staten för något man redan har betalt en gång.
Citera
2022-03-07, 10:26
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ganonito
Det borde du väl bara vara glad över. Sinnessjukt att man ska betala staten för något man redan har betalt en gång.

Ja, men bara jag inte får straffavgift senare.
Citera
2022-03-07, 10:39
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:

Om det har gått en vecka och du ännu inte fått det så bör du nog inte oroa dig.
Citera
2022-03-07, 10:48
Medlem
Megaforces avatar
Vissa varor kan omfattas av tullfrihet pga tullväxling (Malaysia får köpa vissa varor från EU tullfritt och EU får då köpa andra varor tullfritt). Det innebär då att ingen tullavgift tas för varan, men man skall betala moms ändå men det är en annan femma.
Citera
2022-03-07, 12:28
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Tror att det tog ca 2 veckor innan jag fick hem faktura på momsen efter att jag hämtat ut ett paket men minns inte om det var DB Schenker eller DHL dock lägre avgift än vad Postnord tar.
Citera
2022-03-07, 12:45
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Tror att det tog ca 2 veckor innan jag fick hem faktura på momsen efter att jag hämtat ut ett paket men minns inte om det var DB Schenker eller DHL dock lägre avgift än vad Postnord tar.

Men du måste betala tull och moms digitalt till DHL innan paketet distribueras. Det har i alla fall varit så för mig de senaste åren.
Citera
2022-03-07, 12:59
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Men du måste betala tull och moms digitalt till DHL innan paketet distribueras. Det har i alla fall varit så för mig de senaste åren.
Okej då var det kanske inte DHL, hände för ett par år sedan.
Citera
2022-03-08, 11:34
Medlem
swebarbs avatar
Dhl/fedex o alla såna budfirmor får man oftast fakturan några dagar efter du fått det. märkligt det gått en vecka dock.. dom är ju utanför EU så att man ska slippa nån avgift lär nog inte hända, säkert bara försenat pga corona trams... det är darför jag aldrig vill handla med såna fraktsätt om det är utanför eu det kommer alltid kosta extra dom jobbar inte gratis... Dom tullar alla sina paket inte så att vissa slipper igenom osv så du får nog vänta nån vecka till eller nåt så ska du se du får hem ett brev om betalning.
Citera
2022-03-10, 00:18
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Okej då var det kanske inte DHL, hände för ett par år sedan.

För länge sedan kanske, då krävde DHL budet betalt i kontanter. Kommer ihåg för 12 år sedan när jag inte hade jämna pengar och var tvungen att växla i en närbutik innan budet kunde leverera paketet. Detta har aldrig hänt sedan DHL införde efterdebitering via SMS/brev.

UPS tog också betalt vid dörren, men krävde ett betalkort. Det gick också att betala i förskott via banken för den som saknade betalkort.
Citera
2022-03-15, 13:53
Medlem
JustZlatans avatar
Har fortfarande inte fått något inbetalningskrav.
Citera
2022-07-25, 11:39
Medlem
JustZlatans avatar
Haha. Nu hände det igen, men beställde något från USA den här gången. Åkte med FedEx, fick paketet och har inte betalat varken moms eller avgift.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in