2022-03-07, 22:08
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Jag tror medelklassen överlag klarar sig mycket bra, de köper sommarhus, husbilar etc nu när det varit pandemi, de har kapital. Och gillar att konsumera, nya elbilar, nya elpaneler, åka på hemester etc.
De stora förlorarna blir bönderna och åkeriägarna, dvs de som är beroende av diselpriserna.
De med lägst inkomster, bidrag blir de stora förlorarna, då deras levnadsomkostnader blir högre och högre min inte deras inkomster.
Staten ökar på med nya kronor många av våra problem är just ifrån vår riksdag, deras energipolitik och gröna omställning, sänker vår levnadstandard och ökar på inflationen.
Pandemin och kriget synliggör det tydligt, men problemet har funnits hela tiden, tack vare hur våra förtroendevlada har tagit för politiska kortsiktiga belut, plakatpolitik utan konsekvenstänkande.
Nya lån på lån, mer och mer kronor, de driver inflationen och gör oss fattigare. Men de stora företagen tjänar som vanligt på deras politik.

100%

Min vän som är sjukpensionerad har idag 2000 kr mindre i månaden jämfört med 2 år sedan, och det är nästan uteslutande mat/reseutgifter. Resorna har gått upp med 300+% på några år, och maten är nästan dubbelt så dyr som för 2 år sedan.

Han hamnar antagligen på gatan nu inom kort, och blir därmed nekad bostadstillägg också.
Citera
2022-03-07, 23:14
Medlem
FLManInTheNewss avatar
Trottnar? Bra skamt. Svensken trottnar aldrig. Det ar en vat drom att kollektivt reducera sin livskvalitet till en niva mer jamnlik med 3e varlden. Det ar rattvisa. Det ar solidaritet. Tabula rasa. Kvinnor vet bast.
Citera
2022-03-08, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byggahus2021
Det bästa vore väl om Putin vann snabbt då så behöver vi inte oroa oss för något?
Bästa vore om någon i innersta kretsen tog och fimpade putten. Då kan vi snabbare komma tillbaka till det normala.
Citera
2022-03-08, 06:08
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Din dumme jävel. Bitterheten är lite väl uppenbar hos dig.
En invandrare i hyresrätt och utan besparingar och bil påverkad inte alls av detta.
Medelsvensson däremot är allt annat än nöjd nu.

Din dumme jävel alla drabbas av högre priser på allt från mat till boende.
Citera
2022-03-08, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Din dumme jävel alla drabbas av högre priser på allt från mat till boende.

Mat för invandraren.
Mat, bränsle, el och börsfall för svensken.
DIN DUMME JÄVEL!
Citera
2022-03-08, 07:25
Medlem
369Qs avatar
Citat:
*Bränslepriserna
*Elpriserna
*Börskollapsen
*Skyhög inflation

Om inflationen leder till höjda räntor och nedgång på bostadsmarknaden tror jag att Svensson tar bort sina Ukraina-flaggor på facebook.
Ska vi gå helt i konkurs för ett land som ingen svensk EGENTLIGEN bryr sig om?
Jag säger NEJ!
Låt Putin avsluta sitt lilla krig så allt återgår till det normala.

Det tror jag med.
Citera
2022-03-08, 07:26
Medlem
Citat:
*Bränslepriserna
*Elpriserna
*Börskollapsen
*Skyhög inflation

Om inflationen leder till höjda räntor och nedgång på bostadsmarknaden tror jag att Svensson tar bort sina Ukraina-flaggor på facebook.
Ska vi gå helt i konkurs för ett land som ingen svensk EGENTLIGEN bryr sig om?
Jag säger NEJ!
Låt Putin avsluta sitt lilla krig så allt återgår till det normala.

Skall vi titta på retoriken är väl frågan när den Rysska medel/Överklassen kommer att tröttna.
Risken är nog betydligt större för en revolotion i Ryssland jämfört med Sverige.
Sen om du pratar det initiala uppmärksamheten så kommer den nog försvinna om några månader även om kriget fortsätter.
Men pratar vi att man aktivt kommer att påverka sina politiker för att Ukraina eller Ryssland skall stoppa kriget tror jag snarare att trycket kommer i Ryssland.
Citera
2022-03-08, 08:10
Medlem
Jag tillhör denna samhällsklass. Jag kan i princip tänka mig att svälta om det innebär att regimen i Kreml faller.
Citera
2022-03-08, 08:16
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, stackars, stackars svenskar, för de har ju haft det så knapert innan... Nyrenoverade villor, gigantiska utedeck, nya kök vart tionde år, pool, tre bilar på varje villauppfart, utlandssemestrar till destinationer på andra sidan jordklotet varje år. Jag lider med dem...

Nu kanske detta är din och dina kompisars verklighet. Väldigt många svenskar har en levnadsstandard väldigt långt från den som du beskriver.

Dessutom så är sådan konsumtion som du beskriver i många fall finansierad med belåning, något som kan svida rejält för den belånade ifall räntorna går upp.

Höga priser på energi och bränsle är inte bra för ekonomin. De driver upp inflationen eftersom det påverkar varje steg i produktionsprocesser. Vill staten ha in stålar finns det bättre vägar att gå än högbeskattade energi, tex fastighetsskatt.

Vissa branscher är särskilt utsatta för tex de skyhöga priserna på diesel, som åkerier och jordbruksföretagare. Här handlar de höga priserna om att det kan bli aktuellt med nedläggning av verksamheten.
Citera
2022-03-08, 08:18
Medlem
DeValeras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Putins bästa vänner i Sverige är ju som du säger, rödgröna och C. I praktiken.

Massinvandring som leder till inre instabilitet i landet, skenade bostadspriser, noll koll på självförsörjning och noll krismedvetenhet. Meningslösa karriärspolitiker utan verklighetsförankring. En stormakt i naivitet.

Sen verkar TS inte kunna svenska ordentligt. 😉

Ja man kan med rätta tro att Putin dikterar deras politik. Att göra Sverige svagt och destabiliserat är kontentan av deras politik.
Citera
2022-03-08, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitzenspoon
Jag tillhör denna samhällsklass. Jag kan i princip tänka mig att svälta om det innebär att regimen i Kreml faller.

Snacka går ju.
Citera
2022-03-08, 08:28
Medlem
Citat:
Snacka går ju.

Nej jag lovar. Allt Ryssland byggt upp i form av relationer med Europa sedan 1991 är förlorat, och blir mycket svårt att reparera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in