2022-03-11, 07:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rocknrollswindel
Jag tycker vi skall avbryta alla leveranser av gas , olja och andra förnödenheter Ryssland kan få in pengar på vi kanske får frysa lite resten av vintern på grund av energibrist och livsmedelspriserna
kan nog gå upp 10% på grund av högre transportkostnader bland annat .
Ja kan även se att detta i sin tur kan påverka övrig konsumtion negativt med viss arbetslöshet som följd , vilket i sin tur kan dra ner fastighetspriserna .
Men om det kan bidra till att få stop på galningarna i kreml så får det svida lite vi kommer ju
ändå billigt undan jämfört med Ukrainska folket.

Hur mycket är du redo att förlora? När går gränsen för dig då du säger ”nej, sanktionerna var för hårda”. Arbetslöshet? Hemlöshet?

Vad är det exakt du stör dig på med Vladimir Putin? Är det för att han förespråkar nationalism framför globalism? Är det för att han inte gillar homosexualitet? Är det för att P3 sagt åt dig att inte gilla honom?
Citera
2022-03-11, 07:33
Avslutad
Putin sade igår att Ryssland kommer rida ut stormen trots västs sanktioner, även om det kan bli hårt en tid framöver. Han erkände att västs sanktioner skapat stora problem, men inget som de inte skulle kunna lösa.

Ryssland har ett fåtal andra länder att vända sig till, bl.a. det numer välmående Kina och några länder i sydamerika.

Jag tycker det här larvet med sanktioner bör upphöra eftersom det inte kommer att göra Putin mer villig att ändra på sig och det bara är ryska folket som får lida för det. Åtminstone bör man inte dra åt snaran så hårt. Jag är inte villig att betala en krona extra för något pga detta.
Citera
2022-03-11, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Hur mycket är du redo att förlora? När går gränsen för dig då du säger ”nej, sanktionerna var för hårda”. Arbetslöshet? Hemlöshet?

Vad är det exakt du stör dig på med Vladimir Putin? Är det för att han förespråkar nationalism framför globalism? Är det för att han inte gillar homosexualitet? Är det för att P3 sagt åt dig att inte gilla honom?

Vad det handlar om är att han i praktiken är en diktator som fuskade till sig makten genom att ändra
konstitutionen ( ungefär på samma sätt som Hitler gjorde på sin tid.)
Den typen av så kallade ledare vill jag inte skall finnas någon stans som tror dom kan bära sig åt hur som helst på folkens bekostnad.
Jag oroade mig givetvis för Trump också men som tur var är konstitutionen mycket starkare i USA
man måste vinna både Senaten och Kongressen över två val om man skall ändra något där.
Och hela processen övervakas av högsta domstolen som skall förhålla sig neutral och skydda
konstitutionen. Jag tycker att envåldshärskare skall bekämpas överallt tills vi inte har några kvar.

Enligt internationell lag får man bara använda sin militära förmåga till att försvara sitt territorium
Risken är alltid att envåldshärskare skiter i internationella konventioner därför vill jag göra allt
för att få bort Putin från alla möjligheter till inflytande i alla sammanhang.
Citera
2022-03-11, 08:11
Avslutad
Citat:
Vad det handlar om är att han i praktiken är en diktator som fuskade till sig makten genom att ändra
Den typen av så kallade ledare vill jag inte skall finnas någon stans som tror dom kan bära sig åt hur som helst på folkens bekostnad.
Jag oroade mig givetvis för Trump också men som tur var är konstitutionen mycket starkare i USA
man måste vinna både Senaten och Kongressen över två val om man skall ändra något där.
Och hela processen övervakas av högsta domstolen som skall förhålla sig neutral och skydda
konstitutionen. Jag tycker att envåldshärskare skall bekämpas överallt tills vi inte har några kvar.

Enligt internationell lag får man bara använda sin militära förmåga till att försvara sitt territorium
Risken är alltid att envåldshärskare skiter i internationella konventioner därför vill jag göra allt

Vilket långt inlägg skrivet av en yrhöna. Du tror säkert att du lever i en ”demokrati” med ”yttrandefrihet”. Gulligt det hela.
Citera
2022-03-11, 08:30
Medlem
Citat:
Vilket långt inlägg skrivet av en yrhöna. Du tror säkert att du lever i en ”demokrati” med ”yttrandefrihet”. Gulligt det hela.

Jag är mycket väl medveten om att vårt system inte är perfekt heller här styr dom oss på andra sätt
(ekonomiska styrmedel som att använda sedelpressarna för att muta folket till exempel.)
Jag tror vi måste se mänsklighetens utveckling som en process i många steg det kanske tar några hundra år eventuellt några tusen år innan det blir ett bra system för dom flesta.
Men vi får helt enkelt börja med dom största hoten om vi åtminstone kan få folk att avstå från
våldsanvändning i ett första steg har vi kommit en liten bit på vägen.
Det är trots allt enklare att skydda sig mot ekonomiska påtryckningar än att få en AK 47 mot huvudet.
Sen får vi gå vidare med att avskaffa den statliga korruptionen.
Och i slutändan kanske nån gång i framtiden kanske vi har en situation där alla är helt ärliga
och kan lita på varandras ord bara (jag sa aldrig att detta skulle bli enkelt man måste tänka långsiktigt)
I alla fall om man vill få ett bra slutresultat och det vill jag.
Citera
2022-03-11, 08:46
Medlem
Citat:

Det stämmer att Putin ändrade konstitutionen , ja. Det är förstås förkastligt och i linje med vad man kan förvänta sig av en maktfullkomlig och odemokratisk ledare. Men att du ”givetvis” också oroade dig för Trump, trots bl.a Hillary Clintons tvivelaktiga och krigshetsande historik, är en annan sak. Har du blundat för USA:s agerande i alla år, men trodde att just Trump skulle utlösa ett världskrig?

Vad har hänt tidigare när envåldshärskare har bekämpats? Hur blev det i t.ex Libyen där sagda Hillary Clinton var och härjade? Khadaffi försvann till hennes jubel men fick folket det bättre? Eller sattes snarare hela regionen i gungning som pågår än i dag, flera år senare?

OnT: läste igår om en ledande spansk politiker som sa att Europa kan drabbas av matbrist då vi tydligen är en stor importör av livsmedel från Ukraina. (Men Vattenfall ska fortsätta att köpa rysk gas, så mycket för sanktionerna.) Så återigen: det handlar inte om att vi ska leka goda och acceptera att bensinen stiger ytterligare en krona eller två för att visa vår solidaritet med en av allt att döma korrumperad regim i Ukraina. Utan att hela Europa riskerar att kastas in i en förfärlig situation.

Nu börjar det käbblas i EU. Van der Layen sa häromdagen något om att Ukraina skulle få ett snabbspår men igår sa Olaf Scholz att det var omöjligt. Även inom NATO tycks det vara lite oenigheter och det där med stridsplan från Polen gjorde väl inget bättre. Samtidigt anklagas de av Zelenskyj för att förvärra kriget.

Skulle inte förvåna mig om EU tvingas dra tillbaka vissa sanktioner eftersom situationen kan bli ohållbar här annars. Men Putin kanske vänder sig till andra länder som Kina, Indien, Iran, Brasilien, Egypten, Indonesien, vad vet jag. Världen är enorm utanför EU. Sista ordet är inte sagt. Och Putin inte nere för räkning- åtminstone inte än.
Citera
2022-03-11, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Det stämmer att Putin ändrade konstitutionen , ja. Det är förstås förkastligt och i linje med vad man kan förvänta sig av en maktfullkomlig och odemokratisk ledare. Men att du ”givetvis” också oroade dig för Trump, trots bl.a Hillary Clintons tvivelaktiga och krigshetsande historik, är en annan sak. Har du blundat för USA:s agerande i alla år, men trodde att just Trump skulle utlösa ett världskrig?

Vad har hänt tidigare när envåldshärskare har bekämpats? Hur blev det i t.ex Libyen där sagda Hillary Clinton var och härjade? Khadaffi försvann till hennes jubel men fick folket det bättre? Eller sattes snarare hela regionen i gungning som pågår än i dag, flera år senare?

OnT: läste igår om en ledande spansk politiker som sa att Europa kan drabbas av matbrist då vi tydligen är en stor importör av livsmedel från Ukraina. (Men Vattenfall ska fortsätta att köpa rysk gas, så mycket för sanktionerna.) Så återigen: det handlar inte om att vi ska leka goda och acceptera att bensinen stiger ytterligare en krona eller två för att visa vår solidaritet med en av allt att döma korrumperad regim i Ukraina. Utan att hela Europa riskerar att kastas in i en förfärlig situation.

Nu börjar det käbblas i EU. Van der Layen sa häromdagen något om att Ukraina skulle få ett snabbspår men igår sa Olaf Scholz att det var omöjligt. Även inom NATO tycks det vara lite oenigheter och det där med stridsplan från Polen gjorde väl inget bättre. Samtidigt anklagas de av Zelenskyj för att förvärra kriget.

Skulle inte förvåna mig om EU tvingas dra tillbaka vissa sanktioner eftersom situationen kan bli ohållbar här annars. Men Putin kanske vänder sig till andra länder som Kina, Indien, Iran, Brasilien, Egypten, Indonesien, vad vet jag. Världen är enorm utanför EU. Sista ordet är inte sagt. Och Putin inte nere för räkning- åtminstone inte än.

Självklart kan jag se att USA också har betett sig illa i Värden och tagit en del felaktiga beslut I Irak var det förmodligen Kontrollen över oljan och vissa viktiga mineraler som styrde en del beslut.
Precis som i Chile där man var rädd att dom skulle sälja det mesta av kopparn till Ryssarna i
stället för till USA just när USA höll på med sin största utbyggnad av elnätet.
Vietnam blir ett kapitel för sig men där var även Ryssarna inblandade på andra sidan och där
har jag faktiskt inte än idag förstått vilka naturtillgångar man ville få kontroll över .
Finns det något annat än gummiträd och palmolja där ?
Man får väl konstatera att även Amerikanska politiker vilseleds av dåliga rådgivare då och då
vilket jag naturligtvis inte försvarar .
Just för stunden är jag dock mest fokuserad på den diktatorn som jag tycker hotar freden mest nu.
Citera
2022-03-11, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stillton
Att han är ett ryskt troll. Kolla hans posthistorik.

Ok. Den här ryska-trolljakten är jag inte intresserad av att delta i.

Har du någon kommentar beträffande mitt inlägg i övrigt så....

Högre gaspris på kontinenten kommer i allra högsta grad påverka svensken indirekt. Menar du att detta är ett felaktigt resonemang så får du gärna leda det i bevis?

Hur långt är du personligen beredd att gå för att sanktionera Ryssland? Har du slagit av din huvudsäkring och tagit på dig jackan ännu?
Citera
2022-03-11, 17:32
Medlem
Citat:
Självklart kan jag se att USA också har betett sig illa i Värden och tagit en del felaktiga beslut I Irak var det förmodligen Kontrollen över oljan och vissa viktiga mineraler som styrde en del beslut.
Precis som i Chile där man var rädd att dom skulle sälja det mesta av kopparn till Ryssarna i
stället för till USA just när USA höll på med sin största utbyggnad av elnätet.
Vietnam blir ett kapitel för sig men där var även Ryssarna inblandade på andra sidan och där
har jag faktiskt inte än idag förstått vilka naturtillgångar man ville få kontroll över .
Finns det något annat än gummiträd och palmolja där ?
Man får väl konstatera att även Amerikanska politiker vilseleds av dåliga rådgivare då och då
vilket jag naturligtvis inte försvarar .
Just för stunden är jag dock mest fokuserad på den diktatorn som jag tycker hotar freden mest nu.

Du måste se betydligt bredare än till "naturtillgångar" om du vill förstå olika geopolitiska skeenden, att exempelvis Ryssland skulle invadera Ukraina för att komma åt deras naturgas som förts fram i vissa medier av "experter" är helt och fullständig befängt.

Iraks oljetillgångar har fått en oproportionerligt stor betydelse i det västerländska narrativet kring orsakerna till invasionen 2003. Det var en av de minst betydelsefulla faktorerna när beslutet om invasion(som ledde till folkmord) togs. Men det är ett lättförståelig narrativ som folk kan relatera till. Detta är offtopic så vill du veta mer är det bara att börja grotta ner dig. Have fun
Citera
2022-03-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alseno
Det märks att rysslandsrunkarna börjar bli nervösa. Dagligen läser jag kommentarer om att det är Ukraina som ska lägga ner vapnen, att omvärlden borde göra som putin vill i alla lägen. Att man ska ge upp sin stolthet och fightingspirit och lägga sig ner platt på marken och låta putin göra som han vill. Han kan ju bli lite sur och vresig om man inte gör som han säger. Inte en endaste tanke finns att putin måste göra sin del också och inte bara Ukraina och västvärlden. Bara för att putin hotar hela världen med våld och kärnvapen ska man inte låta han bestämma allt.

Jo, om du inte vill ha en atombomb i huvudet.

Ukraina är förlorat. Frågorna som återstår är hur stora de civila dödsoffren kommer vara, hur pass krossat Ukraina kommer att bli och hur mycket territorium de kommer förlora. I början av kriget kunde den ukrainska armen slå tillbaka ryska trupper från platser de först erövrat, de var mer offensiva. Nu är de mer och mer tillbakatryckta till städerna. Deras motståndskraft har minskat med andra ord.
Ryssland tar över mark mer och mer för varje dag.

Väldigt riskfyllt att pressa en kärnvapennation in i ett hörnet bara för att spela Tony Montana mot Vladimir Putin och tro det kommer lösa allt.
Citera
2022-03-13, 07:53
Medlem
saganshuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Vem har tutat i dig dumheter om att Ukraina skulle vara Europas största matproducent?
Tänker du på spannmål så ligger Ryssland långt före Ukraina.

Ukraina är ett shithole country som hissar EU-flaggor på torg, vid administrativa byggnader, trots att landet inte är med i EU. Georgiens Saakashvili agerade precis likadant, tills han fick äta upp egen slips. Frågan är vad Zelensky ska tugga i direktsändning. Egna kalsonger?
Din nedlåtande fjant. Du vet inte ett skit.

"Ukraina exporterade lika mycket som Ryssland 2021/2022"

"De största exportländerna är Ryssland, EU och Ukraina. Andra nationer som exporterar en stor del av totalen är Argentina, Australien, Kanada och USA."

https://www.dn.se/ekonomi/ryssland-och-ukraina-stora-veteproducenter-detta-hander-med-priset/
Citera
2022-03-13, 07:58
Medlem
Returpappers avatar
Citat:

Vi måste stoppa 3;e världskriget som slutar i ett förödande atomkrig. Det får kosta hur mycket som helst, alla mina pengar.

Om Putin redan lyckats göra dig till en nyttig idiot så är det inte lika enkelt att gör mig till en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in