Citat:
Ursprungligen postat av
rocknrollswindel
Vad det handlar om är att han i praktiken är en diktator som fuskade till sig makten genom att ändra
konstitutionen ( ungefär på samma sätt som Hitler gjorde på sin tid.)
Den typen av så kallade ledare vill jag inte skall finnas någon stans som tror dom kan bära sig åt hur som helst på folkens bekostnad.
Jag oroade mig givetvis för Trump också men som tur var är konstitutionen mycket starkare i USA
man måste vinna både Senaten och Kongressen över två val om man skall ändra något där.
Och hela processen övervakas av högsta domstolen som skall förhålla sig neutral och skydda
konstitutionen. Jag tycker att envåldshärskare skall bekämpas överallt tills vi inte har några kvar.
Enligt internationell lag får man bara använda sin militära förmåga till att försvara sitt territorium
Risken är alltid att envåldshärskare skiter i internationella konventioner därför vill jag göra allt
för att få bort Putin från alla möjligheter till inflytande i alla sammanhang.
Det stämmer att Putin ändrade konstitutionen , ja. Det är förstås förkastligt och i linje med vad man kan förvänta sig av en maktfullkomlig och odemokratisk ledare. Men att du ”givetvis” också oroade dig för Trump, trots bl.a Hillary Clintons tvivelaktiga och krigshetsande historik, är en annan sak. Har du blundat för USA:s agerande i alla år, men trodde att just Trump skulle utlösa ett världskrig?
Vad har hänt tidigare när envåldshärskare har bekämpats? Hur blev det i t.ex Libyen där sagda Hillary Clinton var och härjade? Khadaffi försvann till hennes jubel men fick folket det bättre? Eller sattes snarare hela regionen i gungning som pågår än i dag, flera år senare?
OnT: läste igår om en ledande spansk politiker som sa att Europa kan drabbas av matbrist då vi tydligen är en stor importör av livsmedel från Ukraina. (Men Vattenfall ska fortsätta att köpa rysk gas, så mycket för sanktionerna.) Så återigen: det handlar inte om att vi ska leka goda och acceptera att bensinen stiger ytterligare en krona eller två för att visa vår solidaritet med en av allt att döma korrumperad regim i Ukraina. Utan att hela Europa riskerar att kastas in i en förfärlig situation.
Nu börjar det käbblas i EU. Van der Layen sa häromdagen något om att Ukraina skulle få ett snabbspår men igår sa Olaf Scholz att det var omöjligt. Även inom NATO tycks det vara lite oenigheter och det där med stridsplan från Polen gjorde väl inget bättre. Samtidigt anklagas de av Zelenskyj för att förvärra kriget.
Skulle inte förvåna mig om EU tvingas dra tillbaka vissa sanktioner eftersom situationen kan bli ohållbar här annars. Men Putin kanske vänder sig till andra länder som Kina, Indien, Iran, Brasilien, Egypten, Indonesien, vad vet jag. Världen är enorm utanför EU. Sista ordet är inte sagt. Och Putin inte nere för räkning- åtminstone inte än.