2022-03-06, 19:55
Medlem
Jag köper en datorgrej med hemleverans och får några dagar senare ett sms från Postnord att de levererat paketet utanför min dörr. Paketet finns inte utanför min dörr när jag kollar 30 min senare.
Postnord säger att de levererat enligt överenskommelse och således slutförd sin del i avtalet.... /shrug.

Antingen har ju Postnordchauffören snott paketet (känns inte troligt) eller så har nån granne eller nån random (bor i lägenhet) gått förbi min dörr och lyft det.

Hur är tågordningen nu?
Ska jag gå på leverantören, jag har ju inte fått varan jag jag beställt och betalat för?
Prova att kontakta Postnord igen och stå på mig?
Eller är det mitt fel och jag får helt enkelt kontakta mitt försäkringsbolag och säga att jag har blivit bestulen?

Vems är ansvaret att mitt paket försvann?

Tack på förhand!
Citera
2022-03-06, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agneroc
Jag köper en datorgrej med hemleverans och får några dagar senare ett sms från Postnord att de levererat paketet utanför min dörr. Paketet finns inte utanför min dörr när jag kollar 30 min senare.
Postnord säger att de levererat enligt överenskommelse och således slutförd sin del i avtalet.... /shrug.

Antingen har ju Postnordchauffören snott paketet (känns inte troligt) eller så har nån granne eller nån random (bor i lägenhet) gått förbi min dörr och lyft det.

Hur är tågordningen nu?
Ska jag gå på leverantören, jag har ju inte fått varan jag jag beställt och betalat för?
Eller är det mitt fel och jag får helt enkelt kontakta mitt försäkringsbolag och säga att jag har blivit bestulen?

Tack på förhand!
Det viktigaste först - sitt på pengarna.

Gör en reklamation hos PostNord. De bör kolla hela kedjan, att bilen verkligen varit hemma hos dig, om det finns anmälningar mot chauffören sedan tidigare, etc.

Kolla också vad ni avtalat om, ifall du godkänt att de lämnar paketet utomhus t ex. I normalfallet ansvarar transportören för varan tills du mottagit den, och det har du ju inte gjort. Man ska ju kvittera när man tar emot.

Din egen försäkring använder du inte innan ovanstående är utrett.
Citera
2022-03-06, 20:34
Medlem
Ja. Du ska kontakta företaget du beställde varan.
Citera
2022-03-06, 20:36
Medlem
Jag har aldrig fått en leverans som lämnas utanför min dörr utan att jag a) behövt godkänna det innan och b) fått en bild på att paketet står utanför dörren.
Citera
2022-03-06, 21:59
Medlem
Har säkert beställt 50 grejer med hemleverans sista året, har aldrig kvitterat något och det har alltid funkat perfekt. De har bara ställt grejerna utanför min dörr och skickat sms, smidigt. Ibland har grejerna stått där i trappen utanför min dörr i 5-6 timmar utan problem. Tills nu alltså...hehe.

Tack för tipsen!
Citera
2022-03-06, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av agneroc

Hur är tågordningen nu?

Tack på förhand!

Ditt avtal är med dem du köpt varan av, det är dem du skall kontakta. Sedan är det upp till dem att reklamera till postnord.
Citera
2022-03-07, 07:28
Medlem
Jag har börjat köpa en del saker från Amazon och det kommer med Postnord - där går man in i Postnords app och fyller i hur man vill ha det levererat, vilken tid, ev portkod osv. Det jag märkt är att det är omöjligt att få de att lägga det i brevlådan eller utanför dörren trots att det ibland är små paket som går i brevlådan.

Jag gissar att det är avsändaren som står för frakten (och därmed risken) så jag skulle inte slösa mer tid med Posten - hör istället av dig till säljaren och säg att du aldrig fick någon vara.
Citera
2022-03-07, 13:55
Medlem
Jag har aldrig lyckats få postnord att lämna utanför dörren utan kvittens.
Varubrev ( i brevlåda ) är det närmaste jag kommit men där finns inte kvittenskrav.
Citera
2022-03-07, 16:19
Medlem
Uppdatering

Kontaktade leverantören (inet.se, säljer datorgrejer) och utan omsvep skickade de en ny som jag väntar inom några dagar. Gick smidigt. Inga frågor ens. Props till Inet. Saken utagerad!

Ska tilläggas att saken i fråga kostade under 600:- och jag har handlat av den här leverantören för nästan 30k under senaste året så jag sågs väl som en bra kund de inte ville förlora och de hade ingen anledning att tro att jag försökte blåsa dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in