2022-03-06, 18:12
Medlem
BunjiXs avatar
Är nybliven ägare av en tryckkokare som körs på induktionsspisen, den här modellen:

https://www.tefal.se/instructions-fo...csp/7114000212

Mitt problem är att vid tre av fyra matlagningar (kött och kycklinggrytor), så har maten kraftigt bränt fast i botten. En annan sak som är underlig är att det ryker (inte ånga under tryck utan mer som rök när den bränner vid) genom ventilerna i början av koken.

I instruktionen står att man ska börja på högsta temperatur och sedan sänka när den börjar pysa ånga, vilket vi har följt.

Någon som har varit med om liknande och vet hur man kommer tillrätta med det problemet?
Citera
2022-03-06, 19:56
Medlem
Har du tillräckligt med vätska i ?
Tumregeln är om du lagar efter ett vanligt recept så ska mängden vätska vara hälften av receptets.
Citera
2022-03-06, 22:17
Medlem
BunjiXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlowCooker
Har du tillräckligt med vätska i ?
Tumregeln är om du lagar efter ett vanligt recept så ska mängden vätska vara hälften av receptets.

Ja det tror jag? Senaste receptet hade 6 dl vätska, hade jag tagit mer så hade det blivit soppa snarare än köttgryta.
Citera
2022-03-09, 17:21
Medlem
BunjiXs avatar
Kan det vara så enkelt som att högsta temperatur på en induktionshäll med booster helt enkelt blir för hög start-temperatur?
Citera
2025-04-08, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BunjiX
Kan det vara så enkelt som att högsta temperatur på en induktionshäll med booster helt enkelt blir för hög start-temperatur?
Neeee , men du ska ha metallplattan i botten av tryck kokaren.
Där på ska köttbitarna ligga så att köttet inte ligger direkt på botten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in