Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-05, 19:54
  #1
Medlem
Hej, jag har ett ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX X570-F GAMING moderkort med en Nvidia 2070 Super grafikkort som jag nu har tre skärmar till. Sitter på Win10.

Tyvärr är de fyra bakre portarna 3 Displayport och 1 HDMI på grafikkortet. Jag har tyvärr endast en sådan kabel som gör om HDMI till DP, så för närvarande har jag 2 upptagna platser på grafikkortet. Och få tag i en ny sån där kabel som gör om HDMI till DP är inte det lättaste såhär dags på dagen.

Medan jag grävde bakom datorn såg jag att moderkortet även har ett HDMI-uttag. Jag stoppade in den tredje skärmen på denne, men ingen signal. Jag har googlat lite men kastar ut frågan medan jag hålls med det, någon som vet hur jag kan få igång moderkortets HDMI samtidigt som grafikkortet är igång, så att jag kan få till min tre-skärmars-upplägg?

Tillägg:

Såg den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=_Ftk8jQhsqE

Men verkar som att där utgår skaparen ifrån att man ska ha integrerat grafikkort. Jag har en AMD Ryzen 3700x som inte verkar ha det.. Någon som vet om det kan fungera ändå?
__________________
Senast redigerad av Dollartecknet 2022-03-05 kl. 20:26.
Citera
2022-03-05, 21:09
  #2
Medlem
Tror inte det går
Citera
2022-03-05, 21:12
  #3
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
Hej, jag har ett ASUSTeK COMPUTER INC. ROG STRIX X570-F GAMING moderkort med en Nvidia 2070 Super grafikkort som jag nu har tre skärmar till. Sitter på Win10.

Tyvärr är de fyra bakre portarna 3 Displayport och 1 HDMI på grafikkortet. Jag har tyvärr endast en sådan kabel som gör om HDMI till DP, så för närvarande har jag 2 upptagna platser på grafikkortet. Och få tag i en ny sån där kabel som gör om HDMI till DP är inte det lättaste såhär dags på dagen.

Medan jag grävde bakom datorn såg jag att moderkortet även har ett HDMI-uttag. Jag stoppade in den tredje skärmen på denne, men ingen signal. Jag har googlat lite men kastar ut frågan medan jag hålls med det, någon som vet hur jag kan få igång moderkortets HDMI samtidigt som grafikkortet är igång, så att jag kan få till min tre-skärmars-upplägg?

Tillägg:

Såg den här videon: https://www.youtube.com/watch?v=_Ftk8jQhsqE

Men verkar som att där utgår skaparen ifrån att man ska ha integrerat grafikkort. Jag har en AMD Ryzen 3700x som inte verkar ha det.. Någon som vet om det kan fungera ändå?

Nej, det går inte eftersom din CPU saknar GPU. Hade din CPU haft GPU, hade du kunnat köra alla utgångar "samtidigt". Men moderkortets utgångar funkar bara om CPU har GPU. Det har inte 3700X.
Citera
2022-03-05, 21:13
  #4
Medlem
31G350125s avatar
Variaera kraftigt.. Troligen. Köp ett grafikkort som klara 3 skärmar.. Kör själv fattigmans lösning med bara 2 skärmar.. Men det duger åt mej.. Dock är en 49" på 5k och 34" på 2,5k , så det fungera.
Citera
2022-03-06, 11:47
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Variaera kraftigt.. Troligen. Köp ett grafikkort som klara 3 skärmar.. Kör själv fattigmans lösning med bara 2 skärmar.. Men det duger åt mej.. Dock är en 49" på 5k och 34" på 2,5k , så det fungera.

"Tyvärr är de fyra bakre portarna 3 Displayport och 1 HDMI på grafikkortet."

Eller så köper jag en HDMI -> DP för 300 spänn. Lite billigare än att byta ut ett strax 2,5 år gammalt grafikkort som jag tror gick på kring 5 - 6 tkr.
Citera
2022-03-06, 11:55
  #6
Medlem
31G350125s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dollartecknet
"Tyvärr är de fyra bakre portarna 3 Displayport och 1 HDMI på grafikkortet."

Eller så köper jag en HDMI -> DP för 300 spänn. Lite billigare än att byta ut ett strax 2,5 år gammalt grafikkort som jag tror gick på kring 5 - 6 tkr.

Undvik Deltaco som adapter för hdmi -> dp.. En del billiga adaptrar klara inte alla upplösningar. Dom klara säkert full hd, men vill man köra 5k , så kan det bli knepigt.
Citera
2022-03-08, 07:35
  #7
Moderator
Protons avatar
Programvara: Windows --> Hårdvara: PC
/Moderator
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback