2022-03-05, 17:33
Medlem
FuckaIntes avatar
Blev nyligen lurad av en hippie till att grodda mungbönor som påstod att det skulle bli böngroddar av den typen en finner i en padthai. Jag gick självklart på det och blev mäkta besviken då det blev bög groddar istället. Nu står jag här med ett paket soja böner istället och tänkte försöka igen, någon som håller på lr är detta bara dumheter. Har ingen asiatisk butik där jag bor så skulle vara värt om de funkade. Erfarenheter, tips och tankar kring detta?
Citera
2022-03-05, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FuckaInte
Blev nyligen lurad av en hippie till att grodda mungbönor som påstod att det skulle bli böngroddar av den typen en finner i en padthai. Jag gick självklart på det och blev mäkta besviken då det blev bög groddar istället. Nu står jag här med ett paket soja böner istället och tänkte försöka igen, någon som håller på lr är detta bara dumheter. Har ingen asiatisk butik där jag bor så skulle vara värt om de funkade. Erfarenheter, tips och tankar kring detta?

Du kan ju börja med att skriva en titel så man förstår vad fan du säger. Sen heter det Sojabönor
Citera
2022-03-05, 17:45
Medlem
Knastratts avatar
Stor gurkburk. Skär hål i skruvlocket. Ett par matskedar frön. Lägg typ gasbinda eller nylonväv över öppningen. Skruva på ”lockringen”. Skölj tre gånger om dan. Låt stå uppåner i fönstret på en bricka. Efter fem dar har du en shitload av homobönor. Asnyttigt.
Citera
2022-03-05, 18:00
Medlem
FuckaIntes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knastratt
Stor gurkburk. Skär hål i skruvlocket. Ett par matskedar frön. Lägg typ gasbinda eller nylonväv över öppningen. Skruva på ”lockringen”. Skölj tre gånger om dan. Låt stå uppåner i fönstret på en bricka. Efter fem dar har du en shitload av homobönor. Asnyttigt.
Gött! Vad gör gasbindan? Tankar kring att bara spika några håll i locket?
Citera
2022-03-05, 20:04
Medlem
Knastratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FuckaInte
Gött! Vad gör gasbindan? Tankar kring att bara spika några håll i locket?

Rost. Du behöver ett stort hål och ett nät. Och ingen rost.
Citera
2022-03-05, 21:15
Medlem
Knastratts avatar
Plus att du behöver maximal avrinning för att inte bönorna ska surna. För de bakterierna vill du inte ha i mat! Alternativt kan du ju fästa nätet med gummiband runt gurkburkens topp.
Citera
2022-03-05, 21:24
Medlem
när jag groddade brukade jag ha mina burkar ståendes upp och ned i ett klassiskt diskställ, funkade bra
Citera
2022-03-05, 21:50
Medlem
Knastratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stezt
när jag groddade brukade jag ha mina burkar ståendes upp och ned i ett klassiskt diskställ, funkade bra

Helt rätt. Öppningen måste upp från underlaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in