2024-03-27, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Ja, jag borde ha insett att attentatsrisken är stor eftersom diktaturer generellt sett jagar meningsmotsägare, medan de därmed blundar för annat. Assange och Wikileaks är ett liknade uttryck för samma enögdhet. Jag får skärpa till mig i min analys.

Tror dock att vi kommer se Putin i militäruniformsliknande kläder inom några månader, kanske i höst eller vinter. Särskilt om han gör en stor mobilisering och en tid innan han sätter i kärnvapen. Du får följa upp mina förutsägelser.

Tja, med tanke på att det hela tiden är ryssen som verkar diktera och alla andra agera därefter, så inte helt omöjligt. Men oavsett kan vi inte göra något annat än att garantera MAD. Det lär inte vara väst som trycker på den röda knappen först (som vanligt när det kommer till ryssland)

Har du rätt så blir det nog svårt att följa upp något alls.
Citera
2024-03-28, 09:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Tja, med tanke på att det hela tiden är ryssen som verkar diktera och alla andra agera därefter, så inte helt omöjligt. Men oavsett kan vi inte göra något annat än att garantera MAD. Det lär inte vara väst som trycker på den röda knappen först (som vanligt när det kommer till ryssland)

Har du rätt så blir det nog svårt att följa upp något alls.
I mina tankebilder (fel eller rätt) tror jag ryssen kan tänka sig att ha ett småskaligt kärnvapenanfall eftersom Putin är så oerhört intresserad av att dra röda linjer, linjer som sedan väst lite ogenerat korsar. Så en röd linje kraftfullt dragen i marmor skulle en (1) enda kärnartillerigranat vara. Då förändras allt. Något fullskaligt kärnvapenkrig är inte nödvändigt för att uppnå de politiska målen eller för att visa handlingskraft.
Citera
2024-03-28, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
I mina tankebilder (fel eller rätt) tror jag ryssen kan tänka sig att ha ett småskaligt kärnvapenanfall eftersom Putin är så oerhört intresserad av att dra röda linjer, linjer som sedan väst lite ogenerat korsar. Så en röd linje kraftfullt dragen i marmor skulle en (1) enda kärnartillerigranat vara. Då förändras allt. Något fullskaligt kärnvapenkrig är inte nödvändigt för att uppnå de politiska målen eller för att visa handlingskraft.

Problenet är atr dessa "röda linjer" inte innebär något hot mot rysslands suveränitet utan mer ett medel i en till synes hybris och innebär att andra suveräna länder ska dansa efter den röda pipan eller hur?

Eller menar du att rysslands suveränitet någonsin varit eller är hotat av väst?
Citera
2024-03-28, 12:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dcman
Problenet är atr dessa "röda linjer" inte innebär något hot mot rysslands suveränitet utan mer ett medel i en till synes hybris och innebär att andra suveräna länder ska dansa efter den röda pipan eller hur?

Eller menar du att rysslands suveränitet någonsin varit eller är hotat av väst?
Bland Rysslands egna hjärnspöken är de alltid hotade, sedan i alla fall fem århundraden tillbaka. De återkommande ryska uppdragna röda linjerna handlar om deras egen relation till världen, de trivs med att vara hotade, missförstådda och ingen kan lida som en ryss. Den är en kulturell drivkraft för dem. .

Västs intresse för Ryssland är mest som landets förmåga att vara en råvaruleverantör av primärt ved och tjära. Något annat kan inte Ryssland bidra med. Ekonomiskt är hela Rysslands ekonomi lika stor som Nordens, och de har en BNP per invånare som är mindre än Rumäniens. De är hyfsat bra kunder till oss i väst, men inte så mycket mer.

De hade kunnat vara ett storartat land, men är inget alls. Så jag vet faktiskt inte vad det är Ryssland tror är så intressant för oss i väst att erövra?
Citera
2024-03-28, 14:11
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Det är nog för närvarande det mest sannolika "slutet" på denna aggression.
Låt oss hoppas att det är mycket nära förestående.
Exakt: Folk har en tendens att glömma (eller här på Flashback: medvetet förtränga? ) att för snart ett år sedan så marcherade en privat armé med pansarvagnar mot Moskva, sköt ned flera ryzka stridsflyg samtidigt som den uralmongoliska befolkningen hurrade för dem och fick Putin att fullständigt skita på sig... Ända tills hans vitryske nickedocka, av alla människor, på något vis lyckades rädda honom.
https://foreignpolicy.com/2023/07/17/lukashenko-won-the-putin-prigozhin-fight/
Citat:
Lukashenko Won the Putin-Prigozhin Fight
Man trodde ju Putin skulle vara något slags KGB-geni som spelade schack i fyra eller trettioelva dimensioner? Men han har ju inte koll på någonting och klarar inte ens av att skydda sitt efterblivna Sovjetreservat, ens när han får hjälp och handikapp-stöd med det...
https://edition.cnn.com/2024/03/23/europe/us-had-warned-russia-isis-was-determined-to-attack-intl-hnk/index.html
Citat:
US had warned Russia ISIS was determined to attack
Citera
2024-03-28, 15:16
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zergrush
Exakt: Folk har en tendens att glömma (eller här på Flashback: medvetet förtränga? ) att för snart ett år sedan så marcherade en privat armé med pansarvagnar mot Moskva, sköt ned flera ryzka stridsflyg samtidigt som den uralmongoliska befolkningen hurrade för dem och fick Putin att fullständigt skita på sig... Ända tills hans vitryske nickedocka, av alla människor, på något vis lyckades rädda honom.
https://foreignpolicy.com/2023/07/17/lukashenko-won-the-putin-prigozhin-fight/

Man trodde ju Putin skulle vara något slags KGB-geni som spelade schack i fyra eller trettioelva dimensioner? Men han har ju inte koll på någonting och klarar inte ens av att skydda sitt efterblivna Sovjetreservat, ens när han får hjälp och handikapp-stöd med det...
https://edition.cnn.com/2024/03/23/europe/us-had-warned-russia-isis-was-determined-to-attack-intl-hnk/index.html

Ryktet säger att Wagner-ledningen fick lite bekymrande videoklipp på sina familjer skickade till sina telefoner och att det var huvudskälet till att marschen mot Moskva stannade upp något tidigare än vad som skulle ha blivit en kontaktlinje och krigsliknande situation.

Här får man gissa att Putler kanske ändå förutsätt det schackdraget och gjorde ett eget drag som var planerat för i förväg med hjälp av FSB.

Lukas inblandning var nog bara en del av hur dealen skulle presenteras för alla wagnersupporters och wagnersoldater i lägre positioner.

D.v.s. teater enligt rysk modell.

Att säga till sina män: "ok grabbar - nu stannar vi för att vi i ledningen har familjemedlemmar som är hotade" är ett sämre argument och mindre motiverande för fotfolket än att säga "ok - vi har kommit fram till ett avtal som är rättvist"
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in