• 1
  • 2
2022-03-05, 12:17
Medlem
Vad ska jag tänka på om jag vill förvara ca 50-60 liter diesel hemma att ha till användning i krissituation.
Kan jag bara köpa diesel på macken och förvara det i bränsledunkar från t.ex. Biltema?
Hur länge håller sig dieseln och hur gör jag för att motverka bakterietillväxt?
Citera
2022-03-05, 13:10
Medlem
Fitt-Harrys avatar
Frys in det som alla andra.
Citera
2022-03-05, 13:17
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av No1Name
Vad ska jag tänka på om jag vill förvara ca 50-60 liter diesel hemma att ha till användning i krissituation.
Kan jag bara köpa diesel på macken och förvara det i bränsledunkar från t.ex. Biltema?
Hur länge håller sig dieseln och hur gör jag för att motverka bakterietillväxt?
Finns ett jox att hälla i diesel för att bromsa att det blir alger som man bara använder lite av men se till att det inte finns vatten eller fukt i dunkarna och att dom är fyllda så det inte blir kondens.

Fast och andra sidan så växer algerna i botten på dunken och du behöver ju inte hälla ur det sista. Algerna blir en brunsvart kletig sörja som påminner om kontaktlim och det vill du inte ha i ett bränslesystem i ett diesel fordon!
Citera
2022-03-05, 15:02
Medlem
Henriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Finns ett jox att hälla i diesel för att bromsa att det blir alger som man bara använder lite av men se till att det inte finns vatten eller fukt i dunkarna och att dom är fyllda så det inte blir kondens.

Fast och andra sidan så växer algerna i botten på dunken och du behöver ju inte hälla ur det sista. Algerna blir en brunsvart kletig sörja som påminner om kontaktlim och det vill du inte ha i ett bränslesystem i ett diesel fordon!

Häll i biocid så slipper du alger.
I övrigt mörkt och svalt.
Citera
2022-03-05, 16:32
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Hittade något som hette akut eller något, liten plåtflaska kosta 250 kr och ett teskeds mått till ca 50 liter diesel. Jag har på fyllda fat och delade en sån flaska med grannen
Citera
2022-03-05, 17:37
Medlem
Köp ett 200l fat med blank diesel eller HVO 100 diesel så är det lugnt.
Citera
2022-03-05, 18:50
Medlem
Citat:
Hittade något som hette akut eller något, liten plåtflaska kosta 250 kr och ett teskeds mått till ca 50 liter diesel. Jag har på fyllda fat och delade en sån flaska med grannen

Är det, den här som du tänker på?
https://www.bauhaus.se/k-i-akut-keme...ntillsats-0-3l
Citera
2022-03-05, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vincit-iustitia
Köp ett 200l fat med blank diesel eller HVO 100 diesel så är det lugnt.
Bor i lägenhet och har inte plats för att förvara 200 litersfat.
Citera
2022-03-05, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Hur mycket ska man blanda i och funkar dieseln som bränsle utan att skada bilen?
Citera
2022-03-05, 18:54
Medlem
Citat:

Vad kan man göra om man får alger i bilen? Funkar det med lite insprutnings-regnöring som man häller i tanken?
Citera
2022-03-05, 18:55
Medlem
Citat:
Bor i lägenhet och har inte plats för att förvara 200 litersfat.

Det var nog inte volymen utan sorten som åsyftades misstänker jag. Köp 1 deciliter så har du annars!
Citera
2022-03-05, 18:56
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Vad kan man göra om man får alger i bilen? Funkar det med lite insprutnings-regnöring som man häller i tanken?

Bränslefiltret blir fullt av alger och sen kommer ingen diesel igenom.
Man byter filter så brukar det funka igen!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in