• 1
  • 2
2022-03-05, 12:16
Medlem
Har en massa lerjord som blir som sprucken betong när det varit varmt ett tag och jag tänkte försöka luckra upp eländet med något så det går att krukodla något kul i den.
Vad kan man blanda upp lerjorden med får att få den odlingsbar? - funkar kutterspån eller kanske pellets?
Citera
2022-03-05, 12:45
Medlem
Turist i tidens avatar
Torv, sand.
Citera
2022-03-05, 13:49
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.tubbs
Har en massa lerjord som blir som sprucken betong när det varit varmt ett tag och jag tänkte försöka luckra upp eländet med något så det går att krukodla något kul i den.
Vad kan man blanda upp lerjorden med får att få den odlingsbar? - funkar kutterspån eller kanske pellets?

Massa organiskt material.
Löv, gräsklipp, kvistar, tång, halm, torv, etc.
Och sand..
Men sanden skall du vara försiktig med, innan du har öst på med organiskt material!
Annars riskerar du att blanda cement och det vill man icke ha
Citera
2022-03-05, 13:51
Medlem
Blanda med löv och gräsklipp och låt frodas i en kompost ett år. Skulle annars inte rekommendera att lägga lerjord i krukor inomhus
Citera
2022-03-05, 14:12
Medlem
Kan inte pellets funka (sånt man eldar med)?
Det är väl bara pressat trä som jag fattar det.
Jag har inget gräsklipp eller löv tyvärr - ska tänka på det nästa år.
Jag har en del kuttersåpån från ett snickeri samt pellets jag kan blanda ihop med lite hönsgödsel...
Citera
2022-03-05, 17:44
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Kan inte pellets funka (sånt man eldar med)?
Det är väl bara pressat trä som jag fattar det.
Jag har inget gräsklipp eller löv tyvärr - ska tänka på det nästa år.
Jag har en del kuttersåpån från ett snickeri samt pellets jag kan blanda ihop med lite hönsgödsel...

Jodå, visst kan du ösa i det med!
Men, det kommer inte leda till någon nämnvärd jordförbättring i nuläget..
Det måste på med mycket och blandat organiskt material och sand, innan lerjorden förvandlas till en mullrik lerjord.

Bor du i lägenhet eller?
För varför ska du vänta till nästa år?
Gräsklipp och annat grönt spill kommer ju snart att finnas i överflöd och till hösten kommer löven, bor du i närheten av kusten så kan ju en säck uppspolad tång göra underverk dessutom!
Citera
2022-03-05, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Turist i tiden
Torv, sand.
Lyssna inte på denna person. Blandar du sand i lera så blir den betonghård.
Citera
2022-03-06, 08:59
Medlem
Manissas avatar
Perlit!
Citera
2022-03-06, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Jodå, visst kan du ösa i det med!
Men, det kommer inte leda till någon nämnvärd jordförbättring i nuläget..
Det måste på med mycket och blandat organiskt material och sand, innan lerjorden förvandlas till en mullrik lerjord.

Bor du i lägenhet eller?
För varför ska du vänta till nästa år?
Gräsklipp och annat grönt spill kommer ju snart att finnas i överflöd och till hösten kommer löven, bor du i närheten av kusten så kan ju en säck uppspolad tång göra underverk dessutom!
Jag har hus men klipper gräset med en robot.
Jag har idag ett lass odlingslådor av plast och en hög med lerjord uppgrävd efter ett annat projekt.
Nu tänkte jag börja odla i mina lådor men lerjorden känns inte bra så behöver en snabb lösning för att få den att funka i odlingslådorna.
Vill inte köpa jord när jag har hemma då det känns fel, men jag behöver en snabb behandling.
Kanske blanda 50/50 med torv?
Citera
2022-03-07, 11:01
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Jag har hus men klipper gräset med en robot.
Jag har idag ett lass odlingslådor av plast och en hög med lerjord uppgrävd efter ett annat projekt.
Nu tänkte jag börja odla i mina lådor men lerjorden känns inte bra så behöver en snabb lösning för att få den att funka i odlingslådorna.
Vill inte köpa jord när jag har hemma då det känns fel, men jag behöver en snabb behandling.
Kanske blanda 50/50 med torv?

Ja robotklipparna är smidiga och ger ett bra resultat, men man går miste om det "gröna guldet"..
Gräs är ett sjukt bra kvävegödsel och jordförbättrare på samma gång!

Ja alltså, du kan ju alltid prova.
Men torv bryts ner fort, erbjuder inte särskilt mycket näring och har en aning surt pH-värde.
Men släng i torven, pelletsen, kutterspånen och lite grus.
Blanda och se vad det blir av det, det kanske duger för denna säsongen!

Ditt "problem" är nog att du letar efter en quick fix, naturen jobbar inte riktigt på det viset..
Att jordförbättra tar tid, vilja och energi och en tung lerjord är den svåraste, mest krävande av dom alla!
Lerjord håller näring jättebra men också vatten, så den blir lätt sjuk och som grädde på moset så har den svårt att ta emot vatten när den blir för torr.
Det är därför man måste tillföra en jäkla massa olika saker till en lerjord, för att reglera allt detta..

Jag hade nog satsat på att samla ihop lite mer organiskt material att slänga i när jag ändå håller på med torven och det andra.
Jag snackar gamla kvistar, löv som skräpar, ogräsrens som torkat en stund i solen, hästskit, koskit, tång, ja allt man kan tänka sig!
Jag hade även sett till att ha jordytan täckt under hela säsongen för att kontinuerligt tillföra nytt organiskt material och för att samtidigt skydda jorden mot kraftiga regn och/eller torka.
Senast redigerad av Bylwe 2022-03-07 kl. 11:03.
Citera
2022-03-13, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bylwe
Ja robotklipparna är smidiga och ger ett bra resultat, men man går miste om det "gröna guldet"..
Gräs är ett sjukt bra kvävegödsel och jordförbättrare på samma gång!
...
Ditt "problem" är nog att du letar efter en quick fix, naturen jobbar inte riktigt på det viset..
Att jordförbättra tar tid, vilja och energi och en tung lerjord är den svåraste, mest krävande av dom alla!
Tack för bra information!
Du har rätt att jag letar quickfix.. grannen har ett superfint land och han har gjort som du säger, kämpat med gräsklipp, löv och annat.
Kan man betrakta hönsskit som organiskt och blanda i det? Har tillgång så därav frågan.

Om jag bygger en odlingslåda i vår och skickar i lerjorden och blandar med kutterspän med hönsskit i, pellets och grenar osv, kan man odla i den i år eller ska jag se detta som ett projekt för nästa år?
Det blir ju mer och mer intressant med tanke på att matpriser kommer rusa..

Igen tack och jag ska plocka fram min gamla klippare, byta olja och montera uppsamlaren
Behöbs för motionen oxå...
Citera
2022-03-15, 12:25
Medlem
Bylwes avatar
Citat:
Tack för bra information!
Du har rätt att jag letar quickfix.. grannen har ett superfint land och han har gjort som du säger, kämpat med gräsklipp, löv och annat.
Kan man betrakta hönsskit som organiskt och blanda i det? Har tillgång så därav frågan.

Om jag bygger en odlingslåda i vår och skickar i lerjorden och blandar med kutterspän med hönsskit i, pellets och grenar osv, kan man odla i den i år eller ska jag se detta som ett projekt för nästa år?
Det blir ju mer och mer intressant med tanke på att matpriser kommer rusa..

Igen tack och jag ska plocka fram min gamla klippare, byta olja och montera uppsamlaren
Behöbs för motionen oxå...

Det var så lite så!

Jo hönsgödsel är ett organiskt gödselmedel..
Likaså stallgödsel (häst, ko, gris etc.), benmjöl, tång, gräsklipp och blodmjöl.
Allt som stammar från djuren och naturen..
Utom stenmjöl, som man nog få betrakta som ett slags mineralgödselmedel.
Det stora pluset med organiska gödselmedel är att det inte påverkar mikrolivet i jorden negativt, som konstgjorda gödselmedel gör.
Snarare tvärtom, det gynnar maskarna och alla de mikrobiologiska komponenterna som man finner i en välmående jord.

Ja, alltså.
Jag tycker att du skall prova i år, släng i allt det du har och kan inför denna växtsäsongen och kör på!
Du kan ju alltid se detta som år 1, början på odlingsäventyret..
Sen fortsätter du att följa årstiderna och jordförbättrar utefter det, nästa år kommer du att kunna ha detta årets odling som referens och kunna jämföra förbättringar i jordstrukturen.
Samt om avkastningen på grödorna du skördar, förbättras..
Jag är övertygad om att du kommer se, känna och uppleva skillnaden i jorden allt eftersom!

Även jag börjar kika på att kunna komma närmare ett självförsörjande på frukt och grönsaker..
I år skall två pallkragar i dubbelhöjd sättas ut och jag fundera även på att anlägga två stycken upphöjda odlingsbäddar med måtten 1,5 x 5 meter.
Jag har näringsfattig sandjord, där jag håller till..
Så även jag måste jordförbättra med mycket organiskt material och lergranulat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in