Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.tubbs
Tack för bra information!
Du har rätt att jag letar quickfix.. grannen har ett superfint land och han har gjort som du säger, kämpat med gräsklipp, löv och annat.
Kan man betrakta hönsskit som organiskt och blanda i det? Har tillgång så därav frågan.
Om jag bygger en odlingslåda i vår och skickar i lerjorden och blandar med kutterspän med hönsskit i, pellets och grenar osv, kan man odla i den i år eller ska jag se detta som ett projekt för nästa år?
Det blir ju mer och mer intressant med tanke på att matpriser kommer rusa..
Igen tack och jag ska plocka fram min gamla klippare, byta olja och montera uppsamlaren

Behöbs för motionen oxå...
Det var så lite så!
Jo hönsgödsel är ett organiskt gödselmedel..
Likaså stallgödsel (häst, ko, gris etc.), benmjöl, tång, gräsklipp och blodmjöl.
Allt som stammar från djuren och naturen..
Utom stenmjöl, som man nog få betrakta som ett slags mineralgödselmedel.
Det stora pluset med organiska gödselmedel är att det inte påverkar mikrolivet i jorden negativt, som konstgjorda gödselmedel gör.
Snarare tvärtom, det gynnar maskarna och alla de mikrobiologiska komponenterna som man finner i en välmående jord.
Ja, alltså.
Jag tycker att du skall prova i år, släng i allt det du har och kan inför denna växtsäsongen och kör på!
Du kan ju alltid se detta som år 1, början på odlingsäventyret..
Sen fortsätter du att följa årstiderna och jordförbättrar utefter det, nästa år kommer du att kunna ha detta årets odling som referens och kunna jämföra förbättringar i jordstrukturen.
Samt om avkastningen på grödorna du skördar, förbättras..
Jag är övertygad om att du kommer se, känna och uppleva skillnaden i jorden allt eftersom!
Även jag börjar kika på att kunna komma närmare ett självförsörjande på frukt och grönsaker..
I år skall två pallkragar i dubbelhöjd sättas ut och jag fundera även på att anlägga två stycken upphöjda odlingsbäddar med måtten 1,5 x 5 meter.
Jag har näringsfattig sandjord, där jag håller till..
Så även jag måste jordförbättra med mycket organiskt material och lergranulat.