• 1
  • 2
2022-03-05, 10:31
Medlem
Har ungefär 150k på bankens sparkonto utan ränta.

Vad hade det varit bäst att göra med de för att de ska växa utan risk?
Jag har läst att sparkonto med ränta är inte lönsamt och enda som skulle vara bra är sätta in de i en ISK. Men som läget ser ut nu så är ISK inte säkert heller med rasande börser osv.

Ska jag låta de pengarna ligga där eller vad har ni tips o råd till mig?

Ska jag köpa guld för pengarna? Ska jag växla de till bitcoins eller dollar?
Citera
2022-03-05, 10:35
Medlem
OtherBarrys avatar
ISK är inte något du kan investera i utan enbart ett konto med vissa skattefördelar.
Citera
2022-03-05, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
ISK är inte något du kan investera i utan enbart ett konto med vissa skattefördelar.

Fast pengarna ökar mer i ett ISK konto jämfört med sparkonto med ränta på?

Annars varför skulle man pensionsspara eller bara lägga in pengar i ett ISK konto?
Citera
2022-03-05, 10:39
Medlem
Talking-Donkeys avatar
Jag slösar bort dom snabbt.
Bästa skyddet. 😊
Citera
2022-03-05, 10:40
Medlem
Citat:
Eller skattenackdelar kanske man skulle säga i detta fallet, då personen i fråga inte tänker ta någon risk, och mao begränsar sin avkastning under nivån för vad som är lämpligt i ISK.
Citera
2022-03-05, 10:43
Medlem
Citat:

Och ett konto som ska användas till (hög-)riskinvesteringar nu när inflationen är högre än vad lågriskinvesteringar klarar eftersom skatt betalas oavsett värdeminskning eller värdeökning.
Senast redigerad av curlingstaten 2022-03-05 kl. 10:46.
Citera
2022-03-05, 10:45
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voltage3000

Annars varför skulle man pensionsspara eller bara lägga in pengar i ett ISK konto?

Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Eller skattenackdelar kanske man skulle säga i detta fallet, då personen i fråga inte tänker ta någon risk, och mao begränsar sin avkastning under nivån för vad som är lämpligt i ISK.

Korrekt, vill du ha avkastning i ett ISK så är det först och främst aktier/aktiefonder som gäller.
Finns även andra instrument men inget jag anser att TS bör pilla med.

TS, du köper helt enkelt fonder/aktier i ett ISK.

Vill du ha noll risk så är du hänvisad till sparkonton med 0.xx procent ränta.
Citera
2022-03-05, 10:47
Medlem
Citat:

Nej, om du bara lägger in pengarna på ett ISK utan att investera dem så kommer pengarna att minska pga av skatten som dras. För att pengarna ska kunna öka så behöver du investera pengarna i aktier eller fonder, och det är långt ifrån riskfritt (men kan ge avkastning). Anledningen till att ett ISK är fördelaktigt för att investera i aktier/fonder är för att det dras en schablonskatt varje år så du slipper beräkna skatten vid försäljning, samt oftast så blir skatten lägre.

Vill du ha en riskfri investering så lägg in pengarna på ett räntekonto med insättningsgaranti.
Citera
2022-03-05, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zoomfront
Nej, om du bara lägger in pengarna på ett ISK utan att investera dem så kommer pengarna att minska pga av skatten som dras. För att pengarna ska kunna öka så behöver du investera pengarna i aktier eller fonder, och det är långt ifrån riskfritt (men kan ge avkastning). Anledningen till att ett ISK är fördelaktigt för att investera i aktier/fonder är för att det dras en schablonskatt varje år så du slipper beräkna skatten vid försäljning, samt oftast så blir skatten lägre.

Vill du ha en riskfri investering så lägg in pengarna på ett räntekonto med insättningsgaranti.

Okej då hänger jag med. Men tjänar man verkligen på att ha pengarna på ett sparkonto med ränta på? För jag tänker man måste betala skatt på de intjänande och i slutändan är det inte jätte mycket pengar och inte värt?
Citera
2022-03-05, 10:57
Medlem
den.dryges avatar
Genom att göra av med dom så snabbt så möjligt
Citera
2022-03-05, 11:00
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Okej då hänger jag med. Men tjänar man verkligen på att ha pengarna på ett sparkonto med ränta på? För jag tänker man måste betala skatt på de intjänande och i slutändan är det inte jätte mycket pengar och inte värt?

Vill du inte ta risk kan du inte förvänta dig någon större avkastning.
Citera
2022-03-05, 11:08
Medlem
Citat:

Du skattar ju enbart på den vinst du gör (alltså räntan för ett räntekonto), så pengarna kommer öka men inte särskilt mycket. Det hela handlar ju om hur mycket risk du är villig att ta för en eventuell vinst. Det finns ju flera olika alternativ:

Konto utan ränta = pengarnas värde minskar i takt med inflationen. I princip riskfritt. Dåligt sätt att spara långsiktigt på, men bra om du behöver ha ut pengarna snabbt/regelbundet (t.ex buffert).

Konto med ränta = pengarna ökar mha räntan men om räntan är lägre än inflationen så minskar värdet ändå. I princip riskfritt men ibland kan man behöva låsa pengarna på x antal månader och har då inte tillgång till dem. Bra om du inte har "råd" att förlora pengarna och vill använda dem inom några år (t.ex kontantinsats till boende).

Investera i aktier/fonder via ISK = pengarna ökar om aktien/fonden ökar, och pengarna minskar om aktien/fonden minskar. Olika mycket risk beroende på vad du investerar i, men generellt så ju högre risk desto högre chans till vinst. Bra om du vill spara långsiktigt (t.ex till pensionen), men om du vill/behöver ha pengarna inom 2-3 år så bör du inte investera dem i aktier/fonder.

Sen finns det såklart massa andra sätt att spara och investera men dessa är de vanligaste och enklaste.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in