2022-03-05, 10:04
Medlem
Onanikrems avatar
Kina har en allians med Ryssland, frågan är om de är beredda att spränga jordklotet för den skull. Putin är galen så han är beredd. Det är nära nu...
Citera
2022-03-05, 10:12
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CoolGenerator
Sedan Indien förvägrat Pfizer en etablering i landet, och den påstådda dödsdomen på Bill Gates för poliovaccinet där tusentals barn drabbades, är det nog ingen "wildcard" att räkna in Indiens fulla engagemang i alliansen

Kina å sin sida håller sig utanför konflikten på pappret, men kommer troligen använda starkare och starkare diplomati om Nato bestämmer sig för att eskalera sin inblandning

Kina är beroende av Rysslands naturresurser, så de kommer definitivt blanda sig i om detta flöde riskerar att störas på något vis.
Citera
2022-03-05, 10:13
Medlem
Callebiltes avatar
Ryssland-Kina-Indien kommer inte behöva regnbåge-väst framöver. Deras ungar studerar matte-fysik-kemi medan våra ungar studerar genusteori och sexualundervisning. De sitter på många naturresurser och har stor folkmängd. Visst de kanske får dricka Oca-Kola istället för Coca Cola men då den kommer smaka i princip samma så kommer de knappast bry sig..
Citera
2022-03-05, 10:14
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idiotsverige
Den 15 december 2021 hade Vladimir Putin och President Xi av Kina en "High Visibility Virtual summit" där de samtalade. Då uttalade Xi att deras allians med Ryssland var starkare än en vanlig allians. Xi -"China-Russia relationship exceeds an alliance"

Den 4:e Februari 2022 var Putin i Beijing för olympiska spelen, där de återigen träffades och samtalade. Där gjorde de ett gemensamt uttalande "Joint statement" att deras allians inte hade några gränser, och att det inte fanns några förbjudna områden för samarbete i deras allians.

När Putin åker hem till Ryssland igen, så väntar han ett par dagar efter att Olympiska spelen var över i Kina, sedan invaderas Ukraina.

Kan de ha planerat detta tillsammans?
För Putins bollar växte helt klart efter dessa möten med Xi.

Efter invasionen gjorde Kina ett uttalande som kritiserade USA för att ha eggat på Ryssland, och fördömde därmed USA istället för Ryssland efter invasionen.

Även Indien vägrade fördöma Ryssland för invasionen. Tillsammans har dessa tre länder nästan halva jordens befolkning. Senare anslöt sig även Mexico och Venezuela samt några mindre länder, som vägrade fördöma Ryssland, utan lovade istället att öka samarbetet och handeln med Ryssland.

Hur stark är alliansen mellan Ryssland och Kina? Kommer Kina blanda sig i om Nato blandar sig i?
Jag tror att deras allians är stark. Och Indien är med också. Men Kina kommer knappast att engagera sig militärt. Jag tror inte att Nato kommer att göra det heller.
Nu har Ryssland visat hur viktig deras säkerhet är och att de är beredd att kriga för att rädda landet från Nato. Det borde räcka för Väst. Det borde få Väst att respektera Rysslands självklara krav.

Jag tror också att Xi och Putin diskuterade olika scenarios under OS. Låtsas-förhandlingarna pågick, hetsen pågick för fullt. Vad gör man när man blir ignorerad och inte får den andra parten att förstå?
Xi förstod säkert allvaret, de är fullt medvetna om USAs kapacitet och förmåga att härska genom att söndra.
Citera
2022-03-05, 10:20
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Jag tror att deras allians är stark. Och Indien är med också. Men Kina kommer knappast att engagera sig militärt. Jag tror inte att Nato kommer att göra det heller.
Nu har Ryssland visat hur viktig deras säkerhet är och att de är beredd att kriga för att rädda landet från Nato. Det borde räcka för Väst. Det borde få Väst att respektera Rysslands självklara krav.

Jag tror också att Xi och Putin diskuterade olika scenarios under OS. Låtsas-förhandlingarna pågick, hetsen pågick för fullt. Vad gör man när man blir ignorerad och inte får den andra parten att förstå?
Xi förstod säkert allvaret, de är fullt medvetna om USAs kapacitet och förmåga att härska genom att söndra.

Usa-judarna ja, det är deras signaturmelodi.

Men jag är osäker på hur stark alliansen är med indien, Kina brukar ju bråka lite med Indien vid gränsen emellanåt. Men det kanske bara är gnabb.
Citera
2022-03-05, 10:23
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
En vanlig allians backar alltid upp varandra även militärt. Denna allians är starkare än så, enligt President Xi. Det måste alltså vara mer som en symbios, att de är beroende av varandra. Kina är ju väldigt beroende av de naturtillgångar som Ryssland har att erbjuda, så det är förståeligt.

När kineserna ger ett löfte, så håller dom det. Det är en skillnad mot USA, som gärna bryter löften när det passar, som löftet att inte flytta NATO närmare Ryssland, som de bröt rätt fort.

Därav tror jag inte ett dugg på ditt svar, för du verkar ha dålig koll på vad en allians betyder.

XI har lurat Putin. Troligen har han sagt att Kina skall hjälpa ryssland om det blir sanktioner. Det blev det, men typ 18 gånger mer än vad Xi och Putin trodde. Nu har Xi insett att ryssland kommer att få en ekonomi som går helt i dass och problem att betala tillbaka eventulla lån.
Så Xi byter fot och satsar istället på att köpa saker billigt från ryssland. Det blir för kina mycket mer lönsamt och effektivt än att faktiskt ge stöd (ekonomiskt och militärt).

I dom handelsrealtioner som blir merllan ryssland och kina framöver är det kina, inte ryssland, som sätter dagordningen och bestämmer. Ryssland står för ungerfär 7% av kinas handel, och ca 4% av kinesisk export. Dom råvaror Kina köper av kina kan dom få bra pris på eftersom ingen annan vill ta i dom med tång.
I praktiken har Putin på sikt gjort ryssland till ett lydrike under kina. Putin framstår idag som totalt misslyckad. Politiskt, ekonomiskt, personligt.
Citera
2022-03-05, 10:27
Medlem
jag tror att Ryssland blir kinas lilla horstat.

jag tror ju inte att Kina vill gå med på att Ryssland går in och pajar länder som Kina har investerat miljarder i ur som helst.
Detta är ju meningen med globalism. Anfall ett land och förstör det och du förlorar själv stort på det. Så då vill man inte det så då vill man ju inte att ett annat land gör det. Särskilt inte om man kan använda ett land som slasktratt

Jag hoppas !
Citera
2022-03-05, 10:28
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Usa-judarna ja, det är deras signaturmelodi.

Men jag är osäker på hur stark alliansen är med indien, Kina brukar ju bråka lite med Indien vid gränsen emellanåt. Men det kanske bara är gnabb.
Alliansen med Indien är nog lite svagare, men de röstade i alla fall inte med USA i FN.
Citera
2022-03-05, 10:39
Ryssland, Kina, Indien, Vitryssland, Kazakstan, Azerbajdzjan, Iran, Syrien, Irak, Afghanistan, Nordkorea, Venezuela, Mexiko, Nicaragua, Kuba och eventuellt Brasilien är en enorm maktfaktor som Väst inte kan göra någonting åt varken militärt eller ekonomiskt om den skulle hålla samman.
Citera
2022-03-05, 10:48
Medlem
Idiotsveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Kina har en allians med Ryssland, frågan är om de är beredda att spränga jordklotet för den skull. Putin är galen så han är beredd. Det är nära nu...

Putin är knappast galen, utan helt rationell. Att verka galen kan dock vara en fördel när man hotar med kärnvapen, för att skrämmas. Då blir fienden lite försiktigare, kanske tar en mer på allvar. Så att spela galen är faktiskt det rationella att göra i en sådan situation, förstår du?
Citera
2022-03-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarrou
Nej, Kina kommer inte blanda sig i. De är beroende av västs demokrati för fortsatt utveckling och tillväxt. Dessutom anar Xi sannolikt ett ypperligt läge att framöver göra bra affärer med Putin - vem ska annars köpa deras olja, låna ut pengar och bygga 5G.
Och kineserna kan dessutom få råvarorna till ett mycket fördelaktigt pris. Just nu verkar Kina inte jätteintresserade av ryska råvaror, men när Puttler är tillräckligt desperat så kan kineserna nog tänka sig att köpa in stort till halva priset eller lägre.
Citera
2022-03-05, 10:57
Medlem
ZugMaskins avatar
Klart att Kinas regim kände till planen. Det gjorde nog alla världens ledare innan skitstormen kom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in