• 1
  • 2
2022-03-05, 08:53
Medlem
Bakgrund
Gotland har senaste decennierna blivit allt mer välrenommerat tillhåll för landets societet. Schulman, Eklund, Jihde och Jungstedt är bara några av de kändisar som tillbringar sina somrar på den vackra ön i Östersjön.

Sommarturismen fullkomligt sprudlar på Gotland och bostadspriserna i Visby är bland de högsta i landet.

Nuvarande situation
Senaste månaden har hoten från Ryssland mot omvärlden intensifierats. Bara 30-talet mil från Gotland ligger Kaliningrad där Ryssland har kärnvapen riktade mot väst redo att avfyras på 1 minut.

Ryssland har gått in i Ukraina och hotet är överhängande att även andra delar av Europa blir invaderade; Moldavien, Finland, Baltländern och så i Sverige: vårt vackra Gotland.

Frågeställningar
- Hur kommer rådande situation påverka bostadsmarknaden på Gotland?

- Kommer människor bli mer tveksamma till att köpa sommarboende på Gotland?

- Kommer allt fler fastighetsobjekt från Gotland komma ut på bostadsmarknaden kommande år?

- Kommer bostadspriserna på Gotland sjunka?

I denna tråd ska INTE kriget generellt diskuteras. När kriget kommenteras så ska det göras med en tydlig koppling till bostadsmarknaden på Gotland.
Citera
2022-03-05, 11:15
Medlem
Det var visst inget större intresse för att diskutera denna fråga här på Flashback. Kanske är oron obefintlig. Ni som bor på Gotland får gärna berätta hur rådande situation påverkar er och om ni har några planer på att lämna Gotland och sälja era fastigheter.
Citera
2022-03-05, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balderis
(FB) Hur snabbt faller Gotland om Ryssland slår till?

Tack. Det är en intressant tråd. Men i denna tråd diskuterar vi bostadsmarknaden på Gotland specifikt. Inte vilken militär försvarskapacitet Gotland har.
Citera
2022-03-12, 13:41
Medlem
Ni som tidigare varit nyfikna på tanken att investera i ett sommarställe på Gotland, har senaste månadernas oroligheter fått er att tveka?
Citera
2022-03-12, 14:32
Medlem
Ingen tror nog att ryssen tar Gotland fram tills den dag den ryska marinen börjar samlas utanför Visby. Och även då lär vi få höra att de aldrig skulle vara så dumma att de tar Gotland, att det bara är en skrämselmanöver.

Men om sanktionerna mot Ryssland blir tillräckligt hårda, så att de inte har så mycket mer att förlora, då borde det ju vara rätt logiskt att passa på och åtminstone bygga en militärbas på någon ände av Gotland. Tror knappast att våra hästsvanssoldater skulle våga anfalla om Ryssland plötsligt landsatte 10 000 soldater och började bygga en bas på något hörn av Gotland.

Men än så länge är oron för liten för att avstyra några husköp skulle jag tro.
Citera
2022-03-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Bakgrund
Gotland har senaste decennierna blivit allt mer välrenommerat tillhåll för landets societet. Schulman, Eklund, Jihde och Jungstedt är bara några av de kändisar som tillbringar sina somrar på den vackra ön i Östersjön.

Sommarturismen fullkomligt sprudlar på Gotland och bostadspriserna i Visby är bland de högsta i landet.

Nuvarande situation
Senaste månaden har hoten från Ryssland mot omvärlden intensifierats. Bara 30-talet mil från Gotland ligger Kaliningrad där Ryssland har kärnvapen riktade mot väst redo att avfyras på 1 minut.

Ryssland har gått in i Ukraina och hotet är överhängande att även andra delar av Europa blir invaderade; Moldavien, Finland, Baltländern och så i Sverige: vårt vackra Gotland.

Frågeställningar
- Hur kommer rådande situation påverka bostadsmarknaden på Gotland?

- Kommer människor bli mer tveksamma till att köpa sommarboende på Gotland?

- Kommer allt fler fastighetsobjekt från Gotland komma ut på bostadsmarknaden kommande år?

- Kommer bostadspriserna på Gotland sjunka?

I denna tråd ska INTE kriget generellt diskuteras. När kriget kommenteras så ska det göras med en tydlig koppling till bostadsmarknaden på Gotland.

Jag tror att Gotland är den säkraste platsen i Sverige att slippa rysk invastion så därför tror jag inte priserna påverkas. Men varför hår jag inte in på, du skrev att kriget var OT.
Citera
2022-03-14, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Jag tror att Gotland är den säkraste platsen i Sverige att slippa rysk invastion så därför tror jag inte priserna påverkas. Men varför hår jag inte in på, du skrev att kriget var OT.

Det är helt ok att kommentera kriget i denna tråd under förutsättning att det görs med koppling till trådens ämne.

Varför tror du Gotland är den säkraste platsen i Sverige?
Citera
2022-03-14, 07:12
Medlem
Citat:
Varför tror du Gotland är den säkraste platsen i Sverige?

Det strategiska läget. Det blir betydligt svårare för Nato att skydda sina medlemsländer kring Östersjön om Ryssland tar Gotland så därför kommer de inte låta det ske. Resten av Svetige spelar mindre roll tror jag.
Citera
2022-03-14, 07:19
Medlem
Om kändisarna börjar sälja av sina hus, kanske påverkar priset. Annars händer inte så mkt tror jag.
Citera
2022-03-14, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Om kändisarna börjar sälja av sina hus, kanske påverkar priset. Annars händer inte så mkt tror jag.

Ja, det skulle verkligen bli en tydlig signal om att läget är osäkert.

Fastighets-och markägare har stora summor pengar fastlåsta i sina ägor på Gotland och riskerar bli bankrutt vid en invasion av Gotland.

Finns några försäkringar som träder i kraft om en fastighetsägare blir av med sina ägor på grund av krig?
Citera
2022-06-14, 17:21
Citat:
Det var visst inget större intresse för att diskutera denna fråga här på Flashback. Kanske är oron obefintlig. Ni som bor på Gotland får gärna berätta hur rådande situation påverkar er och om ni har några planer på att lämna Gotland och sälja era fastigheter.
Vi oroar oss mer för att alla fastläningar tillåts att köpa upp hela vår ö! Våra barn har inte råd att köpa något längre. Och inte en krona i skatt betalat dom här heller. Det borde förbjudas! Politikerna har börjat fatta det nu, men det är ju försent.
Citera
2022-06-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toby26
Vi oroar oss mer för att alla fastläningar tillåts att köpa upp hela vår ö! Våra barn har inte råd att köpa något längre. Och inte en krona i skatt betalat dom här heller. Det borde förbjudas! Politikerna har börjat fatta det nu, men det är ju försent.

Det är ju inget unikt förutom då att det på annat håll främst är sommarstugor som köps upp. I småland köper stockholmarna allt längs kusten och danskar, tyskar och holländare allt i inlandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in